[Interview] Edwin Hop & Gerard Joosten over Hippo Creative Studios

[Interview] Edwin Hop & Gerard Joosten over Hippo Creative Studios

Hippo Creative Studios is een creatief productiehuis dat zich richt op het maken van visuele content voor reclamebureaus, adverteerders en andere partijen. We spreken Edwin Hop, Business Director, en Gerard Joosten, Creative Director over Hippo Creative Studios.

Wat en wie is Hippo Creative Studios?

Edwin Hop: Wij zijn een creatief productiehuis voor visuele content. We vertalen ideeën van reclamebureaus naar beeld en helpen adverteerders bij het invulling geven aan hun contentstrategie. We produceren hun visuele content op een efficiënte manier en combineren inventiviteit met ambacht. We bestaan inmiddels vijf jaar en zijn onderdeel van de Giesbers Group, waar ook Giesbers Retail en Enabl Digital deel van uitmaken.

Kunnen jullie iets over jezelf vertellen?

Gerard Joosten over Edwin Hop: Edwin Hop is Business Director en samen met Jorg Giesbers (eigenaar) en Stephan Bais (Head of Production) een van de oprichters van Hippo. Hij is ook nog eens bijzonder creatief; we zetten hem vaak in als klankbord in de rol van klant of kritische kijker om ons werk te verbeteren.

Daarnaast brengt hij een frisse kijk en spot hij kansen voor zowel klanten als Hippo om slimmer te werken. Met zijn bureau-achtergrond kent hij de markt goed, en we maken dan ook dankbaar gebruik van zijn netwerk.

Edwin Hop over Gerard Joosten: Gerard Joosten is wat wij noemen een atypische creatief, en dat bedoelen we in positieve zin. We hebben hem weggekaapt bij Boomerang Agency en vanaf dag één was hij een gouden match.

Hij is niet alleen zeer goed in het bedenken van creatieve concepten en het samenwerken met de creatieven van onze opdrachtgevers, maar denkt ook op strategisch niveau over content eco-systemen. Smart Production komt uit zijn koker. Hij vraagt zich voortdurend af hoe we met dezelfde inspanning zoveel mogelijk content en fit for platform voor onze klanten kunnen produceren.

Hoe is Hippo Creative Studios ontstaan?

Edwin Hop: Ruim vijf jaar geleden startten we met een handjevol vakidioten Hippo Creative Studios, met Jorg Giesbers aan boord als telg uit de Giesbers-familie. Met een mooie zet in de rug door een aantal bestaande klanten begonnen we aan dit avontuur.

Er waren veel ups-and-downs; zo kregen we bijvoorbeeld een pandemie te verduren in onze start-up periode. Een tweede, ietwat ambitieuze vestiging in Amsterdam heeft slechts negen maanden bestaan. Je leert er veel van. Vanaf dag één wilden we een alternatief zijn voor bureaus en adverteerders die de gevestigde orde al kennen. Dit bleek een schot in de roos, we groeien nog steeds terwijl we wel alle klanten nog de aandacht kunnen geven die ze verdienen.

Wat zijn jullie unique selling points?

Gerard Joosten: Wij produceren op een slimme manier en denken mee met de klant, die soms voor fotografie komt maar met een heel marketingcontentpakket vertrekt dankzij een logische investering. Daarnaast proef je -als je hier rondloopt- het vakmanschap, de inventiviteit en de moderne technieken die op een slimme manier worden ingezet. En niet alleen dat, alle disciplines van traditionele producties worden ingezet bij bijvoorbeeld 3D CGI of AI-producties. Van stylistes tot fotografen, iedereen kijkt mee vanuit zijn of haar discipline om tot een beeld te komen dat helemaal klopt.

Gerard Joosten: Als je naar ons werk kijkt, maken we het liefst visuele content waar vakmanschap en techniek samenkomen. Maar wel met een glimlach; een productie of presentatie van Hippo is ook oprecht leuk!

Hippo Creative Studios is gevestigd in Arnhem. Wat is daar het voor- of nadeel van voor jullie klanten?

Gerard Joosten: Het voordeel is echt de multidisciplinaire mensen met de juiste mentaliteit. We zijn vooral poetsers en soms zelfs nog te bescheiden over ons eigen werk én kunnen, terwijl we niet onderdoen voor gerenommeerde productiehuizen in Europa en daarbuiten. Noem het Arnhemse nuchterheid?

Nadelen? Geen idee. Arnhem klinkt misschien ver weg voor opdrachtgevers uit het westen, maar het ligt toch echt centraal in Nederland. En een tripje naar de Veluwe is voor iedereen uit de Randstad af en toe een gezond tijdverdrijf.

Hoe kijken jullie aan tegen de toekomst van contentcreatie en AI? Wat betekent dat voor de menselijke inzet (geen modellen/acteurs meer?)?

Edwin Hop: Het mooie is dat wij al een paar jaar geleden nieuwe technologieën hebben omarmd. Onze post-productievloer is hier sindsdien dagelijks mee bezig. Kijk maar eens naar onze cases op de site. Voor ons is het niet vreemd dat AI een vogelvlucht heeft genomen.

We verbazen ons overigens nog wel regelmatig over de snelheid waarmee dit ontwikkelt. Maar dat is mooi; dat houdt ons scherp. En wie zal het zeggen? Shoots zonder modellen? Het is mogelijk. We zouden kunnen werken met digital twins van echte mensen, want merken willen wel echtheid en authenticiteit. Maar we laten het vooral een tool zijn, geen vertrekpunt om content te creëren.

Verder hebben we juist getalenteerde mensen om de beelden levensecht te maken, van fotograaf tot stylist tot promptcrafter. Dat maakt ons team ook zo uniek.

Er werken bij jullie circa 30 mensen, waaronder veel creatievelingen. Hoe is jullie bedrijf ingericht? Hopen jullie te groeien en op welke manier?

Gerard Joosten: Wij geloven in aanwakkeren van inventiviteit. Dus Hippo’s krijgen de ruimte om continu te experimenteren met nieuwe contenttechnologieën, soft- en hardware en proactieve ideeën. Of het nu gaat over onze eigen werkmethodiek of klant-specifieke uitdagingen, beide zijn voor ons even belangrijk.

Het een sluit het ander niet uit. Als we iets ontwikkelen voor onszelf, rolt daar vaak ook een dienst uit die wij bij opdrachtgevers kunnen aandragen. Win-win dus. Op die manier werken we continu aan de leercurve van onze eigen mensen. Ons zusje Enabl is een technische sparringpartner. Hier werken developers die het mogelijk maken om onze creatieve ideeën direct om te zetten naar daden. Zo groeien we samen met onze opdrachtgevers, zowel in de breedte (diensten zoals AI-toepassingen) als in de diepte (creatiever en technischer).

Hoe weten mensen jullie te vinden?

Edwin Hop: We hebben een groot netwerk vanuit retail maar krijgen ook veel energie van het werken voor merken. Ook die weten ons steeds beter te vinden doordat het verhaal zich verspreidt. We hopen dat meer bureaus ons gaan vinden.  

Jullie hebben zelf studio's in huis. Wat is daar bijzonder aan?

Gerard Joosten: We hebben niet alleen studio's; we hebben alles om elk beeld te maken dat je kunt bedenken. De studio is een van de onderdelen die daarvoor soms nodig is. Het is fijn om dingen in huis te kunnen doen, met apparatuur en specialisten dicht bij de hand. De studio's zijn ook ons lab waar we experimenteren met nieuwe technieken.

www.hippocreativestudios.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.