[Interview] Elsje van Vuuren: Duikend in de wereld van de doelgroep van de Jaarbeurs

[Interview] Elsje van Vuuren: Duikend in de wereld van de doelgroep van de Jaarbeurs

Marketing Report publiceert een reeks interviews met partners van Media Info Groep. Elsje van Vuuren is senior communicatieadviseur binnen het corporate communicatie team bij Koninklijke Jaarbeurs. We spreken haar over hoe Jaarbeurs haar pr-strategie inricht, en hoe haar team omgaat met de verschillende doelgroepen van alle (vak)beurzen.

Hoe zou je Jaarbeurs het best omschrijven?

Iedere Nederlander kent Jaarbeurs. Van een evenement, een beurs, een congres, een vergadering of een ander spektakel. Jaarbeurs is veel meer dan een beurslocatie. Zo hebben we een indrukwekkend congrescentrum en ook in ons Beatrixgebouw zijn de mogelijkheden voor klanten en relaties eindeloos. Jaarlijks ontvangt Jaarbeurs zo’n 2,3 miljoen bezoekers. Van kampeerliefhebbers tot legofans, van artsen tot motormuizen, van onderwijzers tot musicalliefhebbers. Jaarbeurs is een dynamische en veelzijdige facilitator en organisator van evenementen, beurzen en congressen met eindeloze mogelijkheden. Daarbij is Jaarbeurs continu op zoek naar vernieuwing en verbetering.  

Als het gaat om beurzen, zie je in de markt dat de coronacrisis digitalisering heeft versneld en dat fysieke congressen en beurzen geen vanzelfsprekendheid meer zijn. Hoe merken jullie dat en hoe spelen jullie daarop in?

De coronacrisis heeft ongetwijfeld de digitalisering versneld en heeft ertoe geleid dat we opnieuw moesten kijken naar hoe evenementen worden georganiseerd en bijgewoond. Wij zijn actief bezig geweest met het ontwikkelen van digitale oplossingen. Denk aan de onze Jaarbeurs Studio. Deze is in het leven geroepen om webinars en online workshops en uitzendingen te kunnen maken. Ook hebben we de Jaarbeurs Live-app gelanceerd: Ik vergelijk de Jaarbeurs Live-app als een indoor Google Maps , waarmee bezoekers makkelijk en veilig hun weg kunnen vinden op de beursvloer.

We waren uiteraard  wel blij met z’n allen toen we weer mensen in grote groepen bij elkaar mochten brengen, want we zien echt dat live ontmoetingen zo waardevol zijn. Een fysieke beurs of congres zal naar mijn mening nooit verdwijnen, met digitaal als aanvulling. Op een fysieke beurs of op een congres kun je mensen weer echt ontmoeten, elkaar in de ogen kijken. Wel moeten we er continu voor zorgen dat mensen zich blijven verwonderen, je moet beleving bieden en blijven innoveren.

Daarnaast introduceerde Jaarbeurs afgelopen jaren ook verschillende hubs, waaronder de Bouw & Installatiehub. Het doel is om samenwerking binnen de bouw- en installatiesector te versterken en duurzame groei te versnellen. Wij zijn het middelpunt van de bouw- en installatie sector en ontvangen vele gastevenementen voor deze sector. De laatste jaren zien we dat onder invloed van de verduurzaming en de energietransitie bouw en techniek steeds verder in elkaars richting groeien en verbonden raken. Gebouwen worden complexer en technischer, wat vraagt om meer samenwerking in een eerder stadium. Trots zijn we op het nieuwe online platform gericht op beslissers en influencers binnen beide sectoren; een plek waar kennisdelen, verbinden en elkaar ontmoeten centraal staat, 365 dagen per jaar.

Het merk Jaarbeurs kent bijna iedereen. Toch vinden jullie het belangrijk het merk te promoten. Waarom en op welke doelgroepen richten jullie je daarbij?

Hoewel ons merk algemeen bekend is, blijven we investeren in het promoten ervan, vooral richting stakeholders zoals eventorganisatoren en eventmanagers. Nog lang niet iedereen weet dat wij naast (vak)beurzen ook grootschalige en kleinschalige congressen, evenementen en vergaderingen organiseren. Dit willen wij veel meer uitdragen. We wonnen afgelopen twee jaren dan ook niet voor niets de award voor ‘Beste Congreslocatie van Nederland’ Ons doel is om hen bewust te maken van de eindeloze mogelijkheden die Jaarbeurs biedt voor het organiseren van evenementen, variërend van kleine bijeenkomsten tot grootschalige. Denk aan vergaderingen die je hier kunt organiseren, maar ook concerten van Armin van Buuren hebben hier plaatsgevonden. Echt alles is mogelijk.

Als jullie eigen beurzen organiseren, is ook de consument jullie doelgroep. Hoe gaan jullie om met de pr bij beurzen voor consumenten?

Jaarbeurs telt meer dan twintig eigen (vak)beurzen. Veel beurzen zijn toegankelijk voor de consument. Van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, tot de Vakantiebeurs en van MOTORbeurs Utrecht tot het creatiefste festival van de Benelux, KreaDoe. “Onze beurzen voor consumenten zijn inderdaad zeer divers, elk met hun eigen unieke doelgroep. Daarom hebben we binnen Jaarbeurs speciale teams die verantwoordelijk zijn voor de organisatie en de daarbij komende zaken.

Alle pr gebeurt door het corporate communicatie team. Soms zeg ik wel eens tegen mensen dat ik bij een pr-bureau binnen Jaarbeurs werk. Zo maak ik een op maat gemaakt pr-plan per beurs, waar ik me de ene keer richt op creatieve hobbyisten, motormuizen of kampeergangers en de andere keer op wielerfans en honden- en kattenliefhebbers. Samen met onze marketeers duiken we in de wereld van de doelgroep en spelen we in op hun behoefte. Ieder jaar zorgen we voor nieuwe nieuwshaakjes. Zo hebben we bijvoorbeeld afgelopen jaar tijdens BouwBeurs ingespeeld op Vrouwen die bouwen. En dat werd echt een hot topic dat het heel goed heeft gedaan in de media.

In september 2023 lanceerden jullie de campagne de Wereld van Jaarbeurs. Kun je hier meer over  vertellen?

Binnen de campagne De wereld van Jaarbeurs gebruikt Jaarbeurs krachtige portretten van hun eigen klanten, bezoekers en medewerkers. Ieder met een eigen boodschap. Hiermee laten ze zien wie Jaarbeurs is, wat ze doen en waarvoor men bij Jaarbeurs terecht kan. De verschillende portretten die in de spotlight staan sluiten naadloos aan bij de kernwaarden: vriendelijk, duurzaam en vernieuwend. Het doel van deze corporate campagne is om de diversiteit aan mogelijkheden die Jaarbeurs te bieden heeft onder de aandacht te brengen. Zowel bij haar klanten, bezoekers als bij potentiële medewerkers. Jaarbeurs heeft ervoor gekozen om haar eigen organisatie een gezicht te geven door bijzondere verhalen van klanten, bezoekers en medewerkers in de schijnwerpers te zetten.

Hoe monitoren jullie de pr en aandacht voor Jaarbeurs?

Vanuit Corporate Communicatie laten we de mediamonitoring door Media Info Groep doen. Met hun kennis en hulp kunnen we makkelijker onze mediaresultaten analyseren. Aan de hand daarvan meten we onze pr-strategie  Wij zijn daar zeer tevreden mee. We letten voornamelijk op de monitoring van onze eigen (vak)beurzen.  

www.jaarbeurs.nl

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Counter Content publiceert PR Playbook

11-06-2024 | 09:30:00
Hoe laat jij PR echt voor je merk werken? Raymond Bresching, communicatiestrateeg bij Counter Content, neemt je in 8 stappen mee van het verhaal tot aan een succesvolle executie

[Vacatures] Media Info Groep zoekt een Medewerker HR

05-06-2024 | 10:56:00
Media Info Groep is per direct op zoek naar Medewerker HR

[Interview] Natasja Gregorowitsch (TALK ABOUT): altijd verbinding zoeken met PR

08-05-2024 | 18:04:00
Marketing Report publiceert een reeks interviews met partners van Media Info Groep. Natasja Gregorowitsch is samen met Karen Baelde eigenaar van het pr-bureau TALK ABOUT vanuit het Brabantse Ulvenhout. We spreken haar over de wereld van pr en trends en ontwikkelingen

Rinder Sekeris over de samenwerking met Artikel Pro

02-05-2024 | 12:59:00
Rinder Sekeris is directeur-uitgever bij het ND en heeft ArtikelPro de licentie gegeven namens het ND. Rinder Sekeris werkt 25 jaar bij het ND

Feadship CMO Farouk Nefzi Juryvoorzitter Dutch PR Awards 2024

24-04-2024 | 05:09:00
Farouk Nefzi, Chief Marketing Officer bij Feadship, is benoemd tot juryvoorzitter van de Dutch PR Awards 2024
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.