Marketing Report
[Interview] Esther van der Storm (STORMPUNT): Iedereen is creatief interview

[Interview] Esther van der Storm (STORMPUNT): Iedereen is creatief

Na drie jaar als strategisch adviseur bij het UWV, de uitvoeringsorganisatie van werknemersverzekeringen, weet Esther van der Storm het zeker: zelf ondernemer worden is haar droom. Binnen UWV organiseerde ze al veel sessies om teams innovatiever te maken. Dat vond ze zo leuk, dat ze er zelf een bedrijf in begon. En zoals het een expert in creatief denken en innovatie betaamt: ook uitdagingen in het ondernemersbestaan pakt ze creatief aan.

Aan energie geen gebrek bij Esther van der Storm. Altijd al gehad ook. Waar een ander aan één studie voldoende heeft, pakte Esther twee studies op: sociologie en communicatiewetenschappen. En combineerde dat met een fulltime baan als junior projectleider bij TNS Nipo. 

Als vanzelf

Ze studeerde af op issuemanagement. Hoe kan het dat veel organisaties niet goed zijn voorbereid op issues? De directeur van Logeion die ze als eerste interviewde voor haar afstudeerscriptie, was zo enthousiast dat hij haar direct in contact bracht met issuemanagers bij grote bedrijven als Shell, ING en Philip Morris. “Eigenlijk is het bij mij altijd zo gegaan: een beetje brutaal zijn en vragen stellen en dan loopt het al snel uit de hand.”

Ook de eerste baan na haar studie vond ze zo. Vanwege de economische crisis lagen de banen niet voor het oprapen. Maar een van de geïnterviewden was een UWV-directeur en die nodigde haar uit voor een gesprek. Voor ze het wist had ze op haar vijfentwintigste een serieuze baan als strategisch adviseur internationale zaken. “Ik was de spin in het web tussen SZW en Europese instanties en dacht na over onderwerpen zoals het meenemen van je uitkering naar het buitenland. Een heel uitdagende functie.” Naast haar baan zette ze Jong@UWV op, een netwerk van jonge UWV-collega’s. “Veel jonge medewerkers had UWV niet, dus we hoopten op vijftig deelnemers. Meer dan 200 personen meldden zich aan. Toen begon het al te kriebelen: moet ik van iets dergelijks niet mijn werk maken?”

Via een training bij Helen Kuyper kwam ze in aanraking met creatieve brainstorms. “Dat was fantastisch! Nadat ik voor het eerst een oefensessie van drie kwartier gaf, wist ik het zeker: hier wil ik mijn werk van maken. Binnen UWV verkocht ik mezelf als facilitator van creatieve sessies. Zat ik bij een directeur aan tafel en vroeg ik “heb je nog een probleem waarvoor je een creatieve oplossing zoekt?” Dat ging lopen en voor ik het wist had ik zoveel aanvragen voor creatieve sessies, dat ik nauwelijks tijd over had voor mijn echte baan.”

Spaghetti met tomatenketchup

Maar hoe laat je een vast inkomen en een goede baan achter, terwijl je ook nog een kinderwens hebt? Haar man gaf de doorslag: “Al eten we iedere dag spaghetti met tomatenketchup, als dit jouw droom is, moet je het doen.” Al eerder had ze een training gegeven voor het bureau Ynnovate. Dat vond ze zo leuk dat ze in gesprek ging met de oprichtster. En van het een kwam het ander: ze zegde haar baan op en stortte zich op Ynnovate: een bureau met als missie de overheid te vernieuwen. “En... ik werd zwanger: een bijzondere start als kersverse ondernemer!”

In de vijf jaar dat ze Ynnovate mede opbouwde leerde ze veel. “Het was fijn om dit met zijn tweeën te doen.” Daarna was het tijd voor wat nieuws. “Na vijf jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Ik wilde meer de diepte induiken en lange verandertrajecten begeleiden. Daarom begon ik helemaal voor mezelf.”

Op jezelf

Het was de start van STORMPUNT, een bureau dat met innovatie- en verandertrajecten problemen oplost door middel van creativiteit. Van brainstormsessie tot projecten van meerdere maanden: met maatwerkt loodst STORMPUNT organisaties op een creatieve manier door veranderingen heen. “Het was wel even wennen, weer teruggeworpen op mezelf en alles in mijn eentje besluiten. Mijn eerste stap was de bedrijfsnaam en een mooie huisstijl. Ik maakte dankbaar gebruik van mijn netwerk en organiseerde een brainstormsessie met vrienden en familie om een bedrijfsnaam te bedenken. Uit tweehonderd namen koos ik STORMPUNT. Het eerste jaar was vooral opbouwen, maar ook al direct hele mooie opdrachten uitvoeren.”

Na een jaar begonnen de opdrachten op te drogen. En nog erger: in maart 2020 brak Covid uit. Maar juist die tegenslag stimuleerde haar creativiteit. Want wat kan er dan wél? “Digitaal brainstormen! Dat zag ik eerst niet zitten, maar door te googlen vond ik tools als Miro en Mural, waarmee je digitaal post-its kunt plakken. Met Zoom en Miro ging ik aan de slag met digitale varianten van brainstormsessies. Zo gaf ik ook trainingen om mijn kennis te delen, waarvoor je achteraf betaalde wat je vond dat die waard was. Toen ik dagelijks zo’n tien aanvragen hiervoor kreeg, was het tijd voor uitbreiding. Eind 2020 waren we met zn vijven.”

Vanaf dat moment werden de (online) trainingen en bijeenkomsten steeds groter. Met vijftig personen samenwerken op een Miro bord: het liep als een geoliede machine. “Ik zocht een locatie met studio’s van waaruit we de online sessies konden doen. Het werd de StormCentrale in Utrecht. Hier heb ik zwaar in geïnvesteerd. Vooral toen er toch weer een lockdown volgde en het aantal aanvragen even minder werd, vond ik dat erg spannend. Toen ik dat deelde met het team, gaf dat lucht en pakten we het als team op. En ging het als vanzelf beter. Een paar grote aanvragen gingen door en sindsdien loopt het hier letterlijk storm.”

Daarna groeide het bedrijf snel, inmiddels tot elf collega’s. De opdrachten werden steeds groter en STORMPUNT ging er meer bij doen. Niet alleen sessies begeleiden, maar ook de communicatie eromheen: van een eigen projecthuisstijl tot content en van websites tot serious games. 

Nieuw project

Waar ze over vijf jaar staat? Dat weet Esther nog niet. Maar dat ze blijft vernieuwen is zeker, anders verliest ze haar interesse. “Als ik geen nieuw project heb, word ik onrustig. Ik krijg vaak verzoeken voor iets nieuws. Daar zit geen strategie achter, het gebeurt vanzelf. Het heeft mij altijd geholpen om supersnel te schakelen in situaties. Verder zitten we in de luxe positie dat we nooit aan koude acquisitie doen, maar aanvragen krijgen vanwege onze naamsbekendheid.”

Zo’n recent nieuw project was het boek dat ze uitbracht: Creativiteit komt niet uit een boekje. Met dit boek wil ze de mythe ontkrachten dat creativiteit iets is wat je wel of niet hebt. “Mensen zeggen vaak van zichzelf dat ze niet creatief zijn. Maar dit boek biedt juist veel praktische methodes om uit je comfortzone te gaan en je brein te stretchen. Dat levert je veel nieuwe inzichten op. Het is niet een boek dat je leest, maar dat je ‘doet’.”

Ondernemerslessen

Wat waren Esther’s eigen ondernemerslessen? “Durven luisteren naar je onderbuikgevoel. Een tikje een dooddoener misschien, maar dit vind ik erg belangrijk. Ik heb ook veel slechte beslissingen genomen, maar ik heb dat bijna altijd vooraf gevoeld. Niet bang zijn om in het diepe te springen. Maar ook: je cijfers goed op orde hebben. Het is cruciaal dat je weet wat er inkomt en uitgaat. Zorg goed voor je medewerkers, zorg dat je faciliteiten op orde zijn en dat ze blij worden van wat ze doen. Dan bedenken ze ook zelf oplossingen waar je bedrijf beter van wordt.”

Tekst: Katrien Baarendse

www.stormpunt.nl

www.mediatic.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief