Marketing Report
[Interview] Francisca van Holthe (Fabrique des Lumières): de meeste impact maken we met ons product

[Interview] Francisca van Holthe (Fabrique des Lumières): de meeste impact maken we met ons product

MarketingReport publiceert een reeks interviews met partners van Media Info Groep. Francisca van Holthe is Brand & Campaign Manager bij Fabrique des Lumières. We spreken haar over deze moderne kunstinstelling en haar visie op pr en marketing.

Fabrique des Lumières Amsterdam kent misschien niet iedereen. Kun je uitleggen wie jullie zijn en wat jullie doen?

Bij Fabrique des Lumières wordt kunst tot leven gebracht door de werken van 's werelds grootste kunstenaars uit de geschiedenis te transformeren in een digitale ode van beeld en geluid. Dankzij state-of-the-art technologie komt deze beleving volledig tot zijn recht in de ruime omgeving van de Westergasfabriek in Amsterdam.

De oorsprong van ons concept gaat terug naar 2018, toen het Atelier des Lumières zijn deuren opende in Parijs, ontworpen en gecreëerd door Culturespaces. In een paar jaar tijd trok dit moderne museum al meer dan drie miljoen bezoekers, die hier het werk van kunstenaars als Vincent van Gogh, Claude Monet, Gustav Klimt en Salvador Dalí zagen. En het is niet alleen zien, maar ook meemaken. Door de kunstwerken te digitaliseren en op een nieuwe, meeslepende manier te presenteren, word je ondergedompeld in een ervaring die al je zintuigen prikkelt.

In april 2022 openden we onze deuren in het Westerpark in Amsterdam. Fabrique des Lumières biedt iets anders, vernieuwends en maken we kunst en cultuur toegankelijk voor iedereen.

Waar richt jullie pr, marketing en communicatie zich op?

Onze marketingstrategie is ingesteld om een zo'n breed mogelijk publiek aan te spreken en daarmee de aantrekkingskracht van het museum te vergroten. Toegankelijkheid en diversiteit zijn een belangrijke rode draad in ons verhaal. We zijn bezig met een missie om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor iedereen. Fabrique des Lumières is niet alleen bedoeld voor kunstliefhebbers, maar voor allerlei soorten bezoekers, inclusief degenen die normaal gesproken niet naar traditionele musea gaan.

Daarnaast positioneren wij ons in de markt als een exclusieve belevenis en totaalervaring: Fabrique is een betoverende en zintuiglijke belevenis. Bij ons worden de meest iconische kunstwerken tot leven gebracht met behulp van state-of-the-art technologie en beleef je kunst op een nieuwe en meeslepende manier.

Wat is de rol en positie van Fabriques des Lumieres Amsterdam in de b2b-markt?

Mijn focus is voornamelijk op b2c, maar wat betreft b2b richten wij ons op resellers, organisaties, bedrijven, onderwijsinstituten en dienen we als een bijzondere evenementenlocatie.

Impact maken, hoe doen jullie dat, aandacht verdienen van burgers/consumenten? En in de b2b-markt?

De grootste impact maken we met ons product. De exposities bieden een unieke ervaring die je nergens anders zult vinden. In plaats van statische schilderijen aan de muur te hangen, wordt kunst digitaal geprojecteerd op grote oppervlakken, vergezeld van muziek en geluidseffecten, waardoor de werken tot leven lijken te komen. Dit creëert een indrukwekkende en emotionele beleving voor de bezoekers.

Wat betekenen de social media ontwikkelingen van Instagram tot TikTok voor Fabrique des Lumieres en jullie werk?

Social media speelt een enorme rol voor Fabrique des Lumières. Ons product komt het beste tot zijn recht in bewegende content, en daar leent social media zich perfect voor. Naast eigen content die wij delen, delen bezoekers ook vaak foto's en video's van hun bezoek op hun eigen sociale mediaplatforms. Dit leidt tot gebruikersgegenereerde inhoud die ons merk organisch laat groeien en anderen kan inspireren om ook Fabrique des Lumières te bezoeken. Om relevant te blijven houden we trends en ontwikkelingen goed in te gaten, zodat we onze social media strategie continu kunnen optimaliseren.

Wat was jullie grootste pr-uitdaging voor Fabrique des Lumieres? en hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Een van de belangrijkste pr-uitdagingen voor Fabrique des Lumières is om het concept van een audiovisuele totaalervaring en digitale kunstbeleving effectief over te brengen naar het publiek. We merken dat het moeilijk kan zijn om de volledige beleving via traditionele media te communiceren, en het juiste publiek te bereiken dat open staat voor innovatieve kunstervaringen.

Daarnaast is het ook een uitdaging om ons te onderscheiden van traditionele kunstinstellingen die al een sterk gevestigd publiek hebben. Om deze uitdagingen aan te pakken, zijn we samen met ons PR bureau Hagens bezig met een doordachte PR-strategie die diverse communicatiekanalen en samenwerking met relevante influencers en media omvat, zodat we het unieke en waardevolle aspect van onze kunstervaring kunnen benadrukken en versterken.

Op welk gerealiseerde pr-campagne zijn jullie echt trots en kan je dat toelichten?

Vorig jaar lanceerden we de tijdelijke expositie The Last Sentinels: Heroes, from near and far, een virtuele vertaling van het oeuvre van de Nederlands-Britse fotograaf Jimmy Nelson en een overweldigende hommage aan de mensheid.

Het was een bijzondere campagne voor ons, omdat het onze allereerste samenwerking met een levende kunstenaar betrof. Tegelijkertijd met de speciale expositie bracht Jimmy Nelson zijn recentste boek Between the Sea and the Sky uit, waardoor alles perfect samenkwam en het een recept bleek te zijn voor groot succes.

Jullie werken ook samen met Media Info Groep voor mediamonitoring. Hoe komt deze samenwerking tot nut voor jullie?

Media Info Groep helpt ons bij het monitoren en analyseren van media-uitingen, waaronder nieuwsberichten, sociale media, en online discussies. Door deze tool krijgen we inzicht in over onze merkreputatie, marktperceptie en leren we over onze concurrenten. Hierdoor blijven we scherp en ontdekken we welke strategie goed of minder goed werkt. Vanuit hier kunnen we onszelf verbeteren en verder bouwen aan de missie van het merk Fabrique des Lumières.

www.fabrique-lumieres.com

www.mediainfogroep.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 
Lees ook:

Feadship CMO Farouk Nefzi Juryvoorzitter Dutch PR Awards 2024

24-04-2024 | 05:09:00
Farouk Nefzi, Chief Marketing Officer bij Feadship, is benoemd tot juryvoorzitter van de Dutch PR Awards 2024

[Interview] Job Jan Altena en Joris de Bruin (CPNB): met weinig budget veel bereiken voor het boek

19-04-2024 | 10:30:00
Job Jan Altena is persvoorlichter en Joris de Bruin is analist bij de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). We spreken beiden over hoe CPNB met marketing en pr omgaat ter promotie van boeken

[Interview] Elsje van Vuuren: Duikend in de wereld van de doelgroep van de Jaarbeurs

04-04-2024 | 16:49:00
Marketing Report publiceert een reeks interviews met partners van Media Info Groep. Elsje van Vuuren is senior communicatieadviseur binnen het corporate communicatie team bij Koninklijke Jaarbeurs

Opening inschrijving Dutch PR Awards 2024!

03-04-2024 | 12:47:00
Marketing Report kondigt de opening inschrijving voor de Dutch PR Awards 2024 aan! Een historisch moment. Tien jaar na de laatste editie zijn ze er weer

[Interview] Lukas Schmeink (Van Wijnen): We leveren elke twee uur een woning op

26-03-2024 | 14:59:00
Lukas Schmeink is Chief Marketing Officer bij Van Wijnen, het bouwbedrijf dat ontwikkelt, bouwt, transformeert, renoveert en beheert in de wereld van vastgoed. We spreken hem over het bedrijf, zijn rol, pr en marketing in zijn sector
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief