Marketing Report
[Interview] Gertjan Hafkamp over Ceci n'est pas un bureau interview

[Interview] Gertjan Hafkamp over Ceci n'est pas un bureau

In de aanloop naar de bekendmaking van de Reclamebureau100 tijdens het M100 Event op woensdag 7 december in de Kromhouthal Amsterdam houden wij een serie interviews met genomineerden. Wij spreken Gertjan Hafkamp, mede-oprichter van Ceci n’est pas un bureau.

Kun jij Ceci n’est pas un bureau introduceren?

Ceci n’est pas un bureau is een maatschap waarin ik inmiddels al meer dan zes jaar samen met de veelbekroonde  topcreatieven Sikko Gerkema en Jeroen van Zwam campagnes verzorg, ondersteund door freelancers waar dat nodig is. Onze naam – een knipoog naar het beroemde schilderij van Magritte – wijst op het feit dat we geen kantoor hebben. Dat scheelt veel gedoe en overhead waar niemand op zit te wachten.  We hebben onze sporen verdiend en we zijn het aan onszelf verplicht om hoge eisen te stellen aan de kwaliteit van onze output.

Wat voor jaar is 2022 voor jouw bureau?

Het jaar is nog niet om, maar als we terugkijken dan zijn we heel tevreden over het werk dat we maakten voor onder meer Independer, Bridgefund en De Correspondent.

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

De denkkracht en slagkracht van zeer ervaren, veel bekroonde en heel erg op elkaar ingespeelde campagnemakers, in combinatie met onze eigentijdse, bij de netwerkeconomie passende werkwijze levert een unieke propositie op. Waardoor we ook voor opdrachtgevers met beperktere budgetten hoge kwaliteit kunnen leveren.

Het is 2022. Een klant belt. Wat wil deze?

Als je dat in 2021 zou hebben gevraagd dan zouden we zeggen: een sterke merkcampagne. Maar dit jaar hebben we ook interessante opdrachten op ons pad gekregen voor bijvoorbeeld ontwikkeling van een huisstijl en merkidentiteit, een verpakkingslijn en activaties.

Is er met zoveel focus op data niet te weinig aandacht voor creatie en merkbouwen?

We hebben twee jaar terug voor de DDMA een campagne met een thema ontwikkeld dat zegt: Data maak er iets moois van. En dat is ook onze visie op data: gebruik ze om een merk sterker te maken en te zorgen voor mooie ervaringen bij je doelgroep. En zorg dat creatie daarin zijn kracht bewijst.

Kunnen merken zich nog onderscheiden met een duurzaamheidspropositie?

Voor veel merken wordt duurzaamheid iets randvoorwaardelijks. Dat zou het ook moeten zijn en dan moet je niet proberen daar geforceerd het onderscheid in te zoeken. Tenzij duurzaamheid de kern van je propositie vormt. Dan geldt: be good and tell it.

Wat is het laatste nieuws?

Haha, dat we alle drie zijn genomineerd voor de Reclamebureau100. En dat we bezig zijn met een nieuwe merkidentiteit en verpakkingslijn voor een heel bijzonder merk, namelijk het halal foodmerk Wahid. In het voorjaar van 2023 wordt dat zichtbaar. En samen met Irene Koel van The Zooo wordt op dit moment gewerkt aan een opdracht van The Social Enterprise Academy in Schotland.

www.cecinestpasunbureau.nl

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief