[Interview] Herman Dummer over de Dutch Media Week 2023

[Interview] Herman Dummer over de Dutch Media Week 2023

Herman Dummer is initiator en programmamanager van Dutch Media Week. We spreken hem over de editie 2023.

Voor wie Dutch Media Week niet kent, wat zijn jullie doelstellingen en hoe proberen jullie die te bereiken?

Media is overal om ons heen, 24/7. Tijdens Dutch Media Week willen we mensen bewust maken van de invloed die media op ons dagelijks leven heeft, maar ook laten zien hoe media gemaakt wordt. Dat doen we bijvoorbeeld door de nieuwste innovaties uit te lichten, maar ook door gewoon hele mooie en gave dingen op mediagebied te delen met onze bezoekers.

Uit welke onderdelen bestaat de Dutch Media Week?

Doordeweeks is het programma gericht op mediaprofessionals en aanstormend mediatalenten, in het weekend richten we ons met de Xperience Days op het grote publiek, oftewel iedereen die geïnteresseerd is in media. Als je het zo bekijkt, zou je het dus als twee onderdelen kunnen beschouwen.

Als het gaat om het business-deel hebben jullie Business & Innovatie gebundeld. Welke thema’s spelen er dit jaar en waarom?

Klopt, vorig jaar hadden we een aparte Business Day en een Innovation Day, dit jaar hebben we deze samengevoegd tot de Business & Innovation Days. Tijdens dit tweedaags congres nemen experts als Ezra Eeman (directeur strategie bij de NPO), Jamie Allan, (Head of Media Industries, EMEA bij NVIDIA) en Funs Jacobs, (Innovation Director (EMEA) bij Media.Monks) je mee langs zowel het huidige medialandschap als de nabije toekomst van de media-industrie.

We kijken dus niet alleen naar de huidige stand van zaken, maar ook naar wat ons te wachten staat. Denk aan ontwikkelingen op het gebied van data, content en tech die zowel kansen als bedreigingen bieden en de media-industrie dwingen te innoveren.

Jullie organiseren voor de tweede keer een Dutch Media Week Award. Wie kan deze winnen, hoe wordt de winnaar bepaald?

De Dutch Media Week Award wordt ook dit jaar weer uitgereikt aan een mediamaker die, door middel van media, positieve impact op de samenleving gerealiseerd heeft. Dat kan dus met een bijzondere game zijn, een podcast, een tv- of radioprogramma, of welke vorm van media dan ook. Onze jury bepaalt welke drie mediamakers worden genomineerd.

Tijdens het Dutch Media Week Award Dinner op 3 oktober maakt de jury bekend wie er uiteindelijk met de prachtige award naar huis gaat en de opvolger van de winnaar van vorig jaar, Ikenna Azuike, wordt.

Als je terugkijkt naar de editie van vorig jaar, hoe kijk je daar op terug?

Vooral met heel veel trots. Elk jaar slagen we er wéér in te groeien, niet alleen qua aantal bezoekers, maar ook wat betreft de programma-invulling. Het festival wordt elk jaar weer groter en mooier, iets dat natuurlijk alleen maar mogelijk is dankzij onze vele partners.

Er is ook aandacht voor talent en onderwijs met onder meer de Magische Mediastage. Op welke wijze geven jullie talent en onderwijs invulling?

Elk jaar spelen talent en onderwijs een belangrijke rol in onze programmering. Niet voor niets hebben we jaarlijks een speciale Talent Day die dit jaar -niet geheel toevallig- samenvalt met de Dag van de Leraar. Zo werken we samen met BM om bijvoorbeeld de Creative Cup mogelijk te maken, waarbij mediatalenten hun idee voor een format mogen presenteren voor een jury van topmensen uit het vak. Maar ook de BMY Talent Award wordt tijdens Dutch Media Week uitgereikt.

Een ander mooi programmaonderdeel zijn de Matchmaking Sessies: speeddates tussen aansprekende mediabedrijven en stagezoekende studenten, aanstormende talenten en jonge professionals. Maar we ontvangen ook ruim 300 studenten die een kijkje achter de schermen krijgen om te zien wat er komt kijken bij de totstandkoming van een festival als Dutch Media Week en een heel programma met workshops en lezingen krijgen aangeboden, waaronder een masterclass van niemand minder dan Joop van den Ende.

En tijdens de Magische Mediastage kan iedereen tussen de 8 en 88 jaar een dag lang ervaren hoe het is om als mediamaker aan de slag te gaan, bijvoorbeeld als cameraman, gamedesigner, verslaggever, opnameleider of redacteur.

Voor het algemeen publiek is er ook een programma waaronder Xperience Days. Kan je daar meer over vertellen?

Tijdens de Xperience Days krijgt iedereen de gelegenheid om zich onder te dompelen in de wereld van media. Op de zaterdag staan Gaming & Esports centraal, met onder andere de finale van onze Rocket League competitie, waarvoor er al voorrondes door heel Nederland hebben plaatsgevonden. Maar bezoekers kunnen ook lezingen en workshops over games bezoeken of de tijdelijke expositie 30 jaar Power Unlimited bekijken.

Op zondag gaan de deuren van het Media Park open en kan men onder andere een speciale studioroute volgen langs diverse omroepen en tv-studio’s, maar ook zelf aan de slag gaan en bijvoorbeeld een podcast maken met Podbast of het nieuws bij de NOS presenteren. Daarnaast zijn er diverse activiteiten, georganiseerd door de omroepen, en leuke muzikale optredens, waaronder een optreden van BENR.

Dit jaar is er (opnniew) een focus op de game-industrie. Wat is daar de achtergrond van?

Dat is zeker niet iets van alleen dit jaar. Zo werken we nu voor de tweede keer samen met de Dutch Games Association en Control om een speciale Dutch Game Day te organiseren, een congresdag gericht op gameprofessionals, met toonaangevende sprekers uit zowel binnen- als buitenland. Daarnaast vindt dit jaar voor de derde keer de uitreiking van de Dutch Game Awards plaats, een belangrijke erkenning voor de Nederlandse game-industrie. En terecht.

Games worden vaak vergeten als je het hebt over media, maar de game-industrie is echt booming en de omzet van gamebedrijven blijft maar groeien. Daarom hebben we dit jaar besloten om ook een publieksevent aan gaming te wijden en kunnen bezoekers tijdens de Xperience Days: Gaming & Esports niet alleen zelf gamen, maar ook meer te weten komen over job opportunities in de game-industrie.

www.dutchmediaweek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Herman Dummer verlaat Beeld en Geluid en Dutch Media Week

19-12-2023 | 17:22:00
Herman Dummer, oprichter van Dutch Media Week, laat via LinkedIn weten te stoppen als projectmanager van Dutch Media Week. Hij neemt ook ontslag bij Beeld en Geluid

Age of Wonders 4 Best wint Dutch Game Awards 2023

05-10-2023 | 08:43:23
Age of Wonders 4 van Triumph Studios is verkozen tot Best Game van 2023. De juryprijs werd uitgereikt tijdens een speciale awardshow, onderdeel van de Dutch Media Week in Beeld & Geluid te Hilversum.

Sahil Amar Aïssa wint Dutch Media Week Award 2023

04-10-2023 | 09:01:59
De jury noemde hem een voorvechter voor diversiteit die andermans verhaal vooropstelt en vermeldde daarbij in het bijzonder zijn serie Fight or Flight

[Interview] Ezra Eeman (NPO): innovatie moet meer onderdeel worden van algehele NPO-agenda

29-09-2023 | 16:55:00
Ezra Eeman is sinds 1 juni 2023 directeur Strategie bij de NPO. Daarvoor werkte hij twee jaar bij Mediahuis; bij de Europese omroepkoepel EBU en bij de Vlaamse publieke omroep VRT.

Dutch Media Week over AI, gamingindustrie, innovatie, startups en meer

28-09-2023 | 19:44:00
Dutch Media Week, dat van 2 tot en met 8 oktober op het Hilversumse Mediapark plaats vindt, werpt dit jaar een bijzonder licht op de toekomst van de sector
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.