[Interview] Huub Klepper: De Beste Drop Ooit begon als grapje, maar bleek een gouden zet
Huub Klepper is samen met zijn vader Willem Klepper oprichter van Klepper & Klepper, een dropmerk dat sinds 2016 actief is en inmiddels in 9 landen te koop is met 6 smaken. We spreken hem over hoe zijn bedrijf tot groei is gekomen en hoe met marketing en kennis het bedrijf de supermarkten weet te mijden en toch succesvol is met minimale marketinginspanningen.
Dit interview verschijnt in het kader van een reeks interviews met partners van 100% Media & Partner Netwerk.
Je vader startte op de Alkmaarse markt. Jullie verhaal begint daar, hoe word je van een marktkraam een internationaal bedrijf?
Mijn vader stond in 2015 al 25 jaar op de markt. Ter gelegenheid daarvan besloten we samen een eigen dropje te laten maken voor onze klanten. Wat begon als een eenvoudig dropcadeautje, groeide uit tot een succes. We maakten de eerste drop, bij toeval, zonder gelatine en zonder gluten, wat op dat moment behoorlijk uniek was. Onze klanten waren direct enthousiast en dat gaf ons het vertrouwen om verder te gaan.
De ondertitel De Beste Drop Ooit was toen nog bedoeld als een grapje, maar het bleek een gouden zet. De markt was klaar voor een kwalitatief hoogwaardig product dat zich onderscheidde van de massa. En het beste van alles? Mijn vader staat nog steeds drie keer per week met zijn kraam op de markt in Alkmaar. Het zijn onze roots, en daar zijn we trots op.
Hoe krijg je jullie drop bij consumenten?
Ik ben stad en land afgereisd naar speciaalzaken. Van de kaasboer tot lokale ondernemers, maar ook bijvoorbeeld de DA Drogist. Het idee was simpel: focus op de speciaalzaken waar kwaliteitsproducten worden gewaardeerd. Supermarkten waren vanaf het begin uitgesloten. Ik wist al vanwege mijn eerdere werkervaringen dat supermarkten in feite een moeilijke wedstrijd zijn voor een klein (nieuw) merk.
Elke speciaalzaak bezocht ik zelf en daar liet ik een zakje met een visitekaartje achter, en zo groeide de distributie al snel. Van 30 naar 150 winkels in een paar maanden, en nu zitten we op 2500 winkels in Nederland. Daar kwam in de loop der tijd ook onze internationale distributie bij. Inmiddels zijn we actief in 9 landen, van Finland tot Canada en van Noorwegen tot Italië en Engeland. We merkten dat ook buiten Nederland vraag is naar Nederlandse drop.
Wat is er mis met supermarkten?
Niks, als je veel tijd en geld hebt. Als je beide niet hebt, dan speel je een moeilijke wedstrijd. Supermarkten hebben de macht om de inkoopprijs en verkoopprijs te bepalen. Hierdoor krijg je uiteindelijk nauwelijks een kans om daar geld te verdienen. Of je krijgt die kans wel, maar dan moet je heel goed begrijpen wat je doet. Veel nieuwe merken willen maar al te graag de supermarkt in, maar beseffen niet hoeveel erbij komt kijken.
Voor ons was het belangrijk om de controle over ons product te behouden. We wilden geen concessies doen aan de kwaliteit of prijs van onze drop. Daarom kozen we voor een andere route, en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Door te focussen op speciaalzaken kunnen we rechtstreeks met onze klanten communiceren en zorgen we ervoor dat ons product altijd in de juiste omgeving terechtkomt.
Hoe is je marketinginzet?
Die is beperkt. We werken wel met instore-marketing en op social media, al dan niet met influencers, maar we zetten niet de budgetten in van onze concurrenten. Wat we wel doen, is zorgen dat elk contactmoment telt. Of het nu gaat om de verpakking, de presentatie in de winkel, of een social media post – alles moet kloppen.
Onze marketingstrategie is in feite gebouwd op de kracht van ons product zelf. We vertrouwen erop dat zodra mensen De Beste Drop Ooit proeven, ze terugkomen voor meer. Dit betekent dat we niet hoeven te concurreren op prijs of schreeuwerige advertenties, maar simpelweg door authentiek en consistent te blijven in wat we doen.
Dat leidt wel tot succes?
Zeker! Omdat ons product duidelijk anders is dan de welbekende dropmerken. Ook al kent misschien 70 procent van de consumenten ons (nog) niet, wie ons ontdekt, blijft liefhebber. We hebben gemerkt dat mond-tot-mondreclame een enorme rol speelt in ons succes. Mensen die onze drop proberen, vertellen het door. Het is die persoonlijke aanbeveling die ons heeft geholpen om te groeien zonder grote marketingbudgetten.
Bovendien hebben we ontdekt dat onze klanten ons verhaal waarderen. Ze zien dat we een familiebedrijf zijn dat met passie en toewijding werkt aan een product waar we trots op zijn. Dit resoneert bij consumenten die op zoek zijn naar authenticiteit en kwaliteit in een wereld waar massaproductie vaak de norm is.
Hoe werkt het om internationaal door te breken, van Finland tot Canada, van Noorwegen, Duitsland tot Italië en Engeland, allemaal onder het merk Klepper & Klepper?
Het werkt goed. Ook het buitenland is gek op Nederlandse drop. Niet alle drop uit Nederland staat bekend om de kwaliteit. Door dezelfde kwaliteit te blijven bieden als de drop in Nederland, met goede ingrediënten en een zakje aangepast in de taal van het land, werkt het boven verwachting goed.
Wat ons echt heeft geholpen, is dat we niet proberen om in één keer de hele wereld te veroveren. We groeien stap voor stap, en kiezen onze markten zorgvuldig. In elk land werken we samen met lokale partners die de markt goed kennen en ons kunnen helpen om onze producten op de juiste plekken te krijgen. Dit betekent dat we in elk land kunnen blijven doen waar we goed in zijn: het maken van de beste drop, zonder concessies.
Kan jullie succes ook te veel worden?
We hebben voor internationale groei even pas op de plaats gemaakt. Het is belangrijk voor ons om de kwaliteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat we kunnen blijven leveren wat we beloven. Te snel groeien kan betekenen dat je de controle verliest, en dat willen we absoluut vermijden. Ons doel is niet om het grootste merk te worden, maar wel het beste.
Bovendien is het ook een kwestie van het behouden van onze identiteit als familiebedrijf. We willen de persoonlijke band met onze klanten niet verliezen, ook niet als we verder internationaliseren. Dit betekent dat we selectief moeten zijn in waar en hoe we uitbreiden.
Jullie focus is ook op duurzaamheid gericht, zowel met ingrediënten als bij het maakproces. Kun je dat toelichten?
Wij gebruiken hoogwaardige ingrediënten, het liefst zo lokaal mogelijk, en houden daar ook aan vast. We gebruiken bijvoorbeeld ongeraffineerd Keltisch zeezout uit Bretagne. Het is veel duurder dan gewoon zout, maar dat proef je terug in het product. Ook onze 12 procent honing die in onze honingdrop verwerkt is, komt uit Nederland. Net als de laurierolie. Daarnaast gebruiken we bewust geen gelatine en gluten.
Duurzaamheid zit voor ons niet alleen in de ingrediënten, maar ook in hoe we werken. We proberen onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te houden door lokale ingrediënten te gebruiken en zo min mogelijk verspilling te hebben in onze productieprocessen. Het gaat erom dat we niet alleen een goed product maken, maar dat we dat ook op een verantwoorde manier doen.
Dit laatste laat zich terugzien in de B-Corp certificering die Klepper&Klepper het laatste jaar heeft weten te behalen als eerste drop-merk en als een van de weinigen in de FMCG (Fast Moving Consumer Good) markt.
De prijs van jullie drop ligt tussen de 3 en 4 euro; iets duurder dan de concurrenten. Toch zijn jullie succesvol, hoe verklaar je dat?
Omdat wij proberen een bepaald segment neer te zetten op plekken waar je goede drop kunt kopen. Andere merken liggen vaak naast elkaar in de supermarkt, wij liggen op plekken waar je het misschien niet zou verwachten. Authentiek, met goede kwaliteit en zonder gluten en gelatine. We hebben onlangs bijvoorbeeld een koffiedrop geïntroduceerd. Deze smaak is nog nooit eerder gecombineerd door wie dan ook. Het gaat erom dat we iets aanbieden wat je nergens anders vindt. Consumenten zijn bereid iets meer te betalen als ze weten dat ze iets bijzonders krijgen.
Het succes van onze prijsstrategie zit hem in de perceptie van waarde. Mensen zien dat ze waar voor hun geld krijgen, niet alleen in termen van smaak en kwaliteit, maar ook omdat ze weten dat ze een product kopen dat met zorg en aandacht is gemaakt. Dat creëert loyaliteit, en dat is uiteindelijk veel meer waard dan de laagste prijs.
Jullie maken ook onderdeel uit van het 100% Media & Partner Netwerk. Wat biedt dat jullie en wat betekent de samenwerking voor jullie?
Het partnernetwerk van 100% Media & Partner Netwerk is een fijne club mensen die allemaal buiten de box willen denken om een samenwerking op te zoeken. Het opent voor ons deuren om met uiteenlopende partners in gesprek te komen en ons verhaal te vertellen. Als je van beide kanten een leuke match hebt, is het niet gek dat er een samenwerking uit voortkomt.
Dit netwerk biedt ons de kans om ons merk op een authentieke manier te promoten, met samenwerkingen die wellicht niet voor de hand liggen. Het past bij ons om met mensen samen te werken die dezelfde waarden delen en die net als wij geloven in de kracht van kwaliteit boven kwantiteit.
Vandaag is Klepper & Klepper echt een familiebedrijf. Je zou zeggen dat met het succes en het hele concept jullie een ideale overnamekandidaat zijn. Hoe kijk jij hier tegenaan, zijn er aanbiedingen geweest?
Wellicht. Vooralsnog vinden we het veel te leuk wat we aan het doen zijn en groeien we ieder jaar verder. Het is een mooie uitdaging om het samen met mijn vader te doen, al weet je nooit wat de toekomst brengt. Uiteindelijk is geluk en voldoening niet te koop, dat moet je ergens intrinsiek vandaan halen. Laten we daar nou net nog veel te veel lol in hebben op dit moment.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Rob van Someren verlaat Radio 10 (Talpa Network) en stapt over naar 100% NL (Mediahuis Radio)
[Vacatures] Mediahuis zoekt een Eindredacteur 100% NL
Radiozender 100% NL viert 18e verjaardag
[Interview] Eddy Guyt over 15 jaar 100% NL Magazine en 100% Media & Partner Netwerk
Radiostation 100% NL kiest Das Buro
Gepubliceerd door: David de Jong