[Interview] Irma Machielse (Hogeschool Utrecht): De rol van contentmarketeer gaat veranderen met AI
Irma Machielse is onder meer docent bij de opleiding Online Contentcreator van de Hogeschool Utrecht, auteur van (studie)boeken over contentmarketing, blogger, trainer en coach. We spreken haar over de wereld van contentmarketing. Zij is ook een van de juryleden van de Awards voor non-profit campagnes bij de Content Marketing | The Awards.
Kan je vertellen waar jij je binnen de Hogeschool Utrecht mee bezig houdt?
Ik ben docent bij de HBO-opleiding Online Contentcreator van de Hogeschool Utrecht. Dit is een nieuwe 2-jarige Associate Degree-opleiding die vorig jaar gestart is en speciaal bedoeld is voor studenten die in het contentmarketingvakgebied willen gaan werken. Het leuke is dat meerdere studenten nu al diverse klussen doen voor opdrachtgevers. Ze kunnen het geleerde op de opleiding dus meteen in de praktijk brengen. Daarnaast is dit jaar m'n studieboek 'Basisboek contentmarketing en communitybuilding uitgekomen. Hier staan diverse praktijkcases in waarmee we studenten hopen te inspireren.
Wat zijn de trends anno 2023 binnen contentmarketing en hoe ga jij daarmee om?
De allerbelangrijkste trend voor nu en de komende jaren is AI. We zullen zien dat dit een flinke impact heeft op diverse fases van het contentmarketingproces. De rol van de contentmarketeer gaat veranderen en het is zaak voor iedere contentmarketeer om de ontwikkelingen goed te volgen, bij te blijven en een goede vertaling te maken naar het contentmarketingvakgebied. Daarnaast zal er steeds meer mogelijk worden op het gebied van virtual reality en augmented reality en dat biedt enorme kansen om meer beleving te bieden voor het publiek: publiek wordt zelf onderdeel van de content.
Wat moeten opdrachtgevers bij contentmarketing naar jouw idee juist wel en wat juist niet doen?
Keuzes maken en heel helder briefen welk doel bereikt moet worden bij welk publiek. Qua creatieve ideeën niet teveel sturen, maar dat in aan de bureaus overlaten (natuurlijk wel rekening houdend met de tone of voice van de opdrachtgever en de behoeftes van het publiek))
Wat is een project waar je bij betrokken bent geweest waar je trots op bent en waarom?
Dit jaar zijn we als opleiding een samenwerking gestart met 3 mooie bureaus: LVB Becoming IO, Axioma en DEPT. Ieder bureau heeft 3 cases aangeleverd waarvoor onze studenten aan de slag gaan. Super mooi dat onderwijs en praktijk op deze manier samen werken en studenten concreet leren hoe het is om een opdracht uit te voeren als bureau voor een echte opdrachtgever.
Wat is voor jou een mooie case bij de CMTA?
Een case die echt gebaseerd is op een mooie insight van het publiek, en die vervolgens creatief mooi door vertaald is . En het zou heel mooi zijn als tevens gebruik is gemaakt van nieuwe technologieën zoals AI, VR of AR.
Wat verwacht je van de CMTA dit jaar?
Ik verwacht nog meer mooie cases dan vorig jaar van nog meer verschillende organisaties. Daarnaast hoop ik op echte vernieuwende contentcases waarmee wij ook weer onze studenten kunnen inspireren
Wat is wat jou betreft het laatste vermeldenswaardige nieuws?
Dat eind van dit jaar de eerste lichting studenten afstudeert bij de opleiding Online Contentcreator van de hogeschool Utrecht. Goed om te weten voor alle bureaus en organisaties die op zoek zijn naar frisse goed opgeleide contentcreators.
Inzenden voor Content Marketing | The Awards
Lees hier alles over hoe in te zenden voor Content Marketing | The Awards 2023
Lees ook:
[CMTA] N=5 - ABN AMRO: Truely Boring Crime
[CMTA] Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden
[CMTA] Dentsu: Randstad - Andersom Sollicitatie
[Interview] Nannie Gieles (brandwebbing) over trends en ontwikkelingen in contentmarketing
[CMTA] Nationale-Nederlanden en Runner’s World lanceren cover met braille