Marketing Report
[Interview] Jeanne Kortenoever-Gesterkamp: Blyde Benelux denkt bij elk project aan de impact op de aarde interview

[Interview] Jeanne Kortenoever-Gesterkamp: Blyde Benelux denkt bij elk project aan de impact op de aarde

Jeanne Kortenoever-Gesterkamp is Happy People Officer en Impact pr-adviseur bij Blyde Benelux.Marketing Report houdt een serie interviews met partners van Media Info Groep. We spreken haar over haar ideeën en werk bij het duurzame communicatie- en pr-bureau Blyde.

Je bent strafrechtjurist. Voor je bij Blyde werkte, heb je bij advocatenantoren gewerkt. Waarom de switch naar pr en communicatie?

Ik ben ooit strafrecht gaan studeren omdat ik geïnteresseerd ben in iemands beweegredenen om iets (strafbaars) te doen, of waarom de meeste mensen het juist nalaten. En hoe we als samenleving daarop reageren.

Maar ook dat als een cliënt bij je binnenloopt, je soms daadwerkelijk impact kunt hebben op iemands leven, in de positieve zin. Daarnaast, niet geheel onbelangrijk, moet je overtuigend kunnen communiceren. Daarin verschillen communicatie en pr niet zo veel van het recht. Tot slot, Blyde is opgericht vanuit de visie om in alles wat we doen een positieve impact te maken. Precies dat sprak me aan in het bedrijf.

Wat is een Happy People Officer?

Werkgeluk heeft bij ons sinds de start een belangrijke rol. Dat betekent bijvoorbeeld dat we de privé-werkbalans goed in de gaten blijven houden. We hebben onbeperkt vakantiedagen zodat die balans ook daadwerkelijk mogelijk is. Blyde is daarnaast ook kindvriendelijk: je kunt je werktijd flexibel indelen zodat je, wanneer nodig, bij je kinderen kunt zijn.

Mijn rol: ik houd me bezig met het werkgeluk van mijn team (14 vaste medewerkers + freelancers) in Nederland en België, maar begeleid ook stagiaires en doe (een deel van) het aannemen van nieuwe medewerkers.

En wat doe je als Impact pr-adviseur?

Als communicatie-/pr-adviseur adviseer ik verschillende klanten op het gebied van strategie, positionering, creatie en communicatie richting media of intern. Maar ook steeds meer richting de overheid. We zijn van pr-bureau de afgelopen jaren meer en meer veranderd naar een campagnebureau, waarbij onze focus komt te liggen op aandacht voor systeemverandering. Zoals een mars met 300 Nederlandse boswachters op het Malieveld (Natuurmonumenten) of een tijdelijk statiegeldsysteem in België (Ecover). Pr is ons middel om daarvoor een breed draagvlak te creëren.

Maar er zijn natuurlijk ook de praktische zaken, zoals adviseren, het schrijven van de socialmediacontent, samenwerkingen met influencers of partners opzetten en de dagelijkse werkzaamheden zoals accountmanagement en het bijhouden van publiciteit. Dat laatste doen we al jaren met Media Info Groep. Marieke, onze contactpersoon, kennen we al een hele tijd en zij kent onze werkwijze en de wensen van klanten bijna evengoed als wijzelf. Dat is enorm handig.

Wat voor klanten bedienen jullie?

Van start-ups tot multinationals en alles daartussenin. Eén ding hebben ze gemeen (zonder uitzondering): het zijn merken en organisaties die vanuit de kern iets willen bijdragen aan de maatschappij. Denk aan Too Good to Go, Ecover, Natuurmomenten, Alpro, Swapfiets en Vandebron, maar ook architectenbureaus en bouwbedrijven. Vooral die laatste twee vind ik, als dochter van een aannemer, heel leuk.

Weigeren jullie weleens voor bepaalde bedrijven te werken en waarom?

Zeker. Bedrijven die geen positieve impact willen maken, zullen niet snel bij ons aankloppen. Ook zetten we ons niet in voor bedrijven in de fossiele industrie. Sinds dit jaar zijn we lid van Fossiel No Deal. Een (grote) groep creatieve bureaus die samen niet meer hun kennis en kunde gebruiken om vervuilende bedrijven een podium te geven.

Maar die maken toch ook de switch?

Wellicht. En als ze dit serieus nemen, dan is dat positief. Maar ons actief inzetten voor bedrijven die jarenlang het klimaatprobleem hebben vergroot, doen we niet.

Er zijn meer communictie/pr-bureaus die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben. Waarin zijn jullie anders dan andere?

Dat klopt. We zijn niet de enige in Nederland. Het is inspirerend dat er zo veel andere bedrijven zijn die duurzaamheid ook hoog in het vaandel hebben staan.

Toen ik 6,5 jaar geleden bij Blyde kwam, was Blyde een van de eerste duurzame pr-bureaus in Nederland. Sinds 2019 zijn we als eerste communicatie-/pr-bureau in de Benelux BCorp gecertificeerd. Bij de start had duurzaamheid nog een kleinere rol dan dat het nu heeft. De gesprekken waren anders; soms moesten we klanten zelfs nog overtuigen. Dat is in de afgelopen jaren flink veranderd. Positieve impact maken op sociaalmaatschappelijk vlak of gericht op het milieu heeft – gelukkig – een belangrijke rol aan tafel.

Omdat wij dit al sinds jaren zo doen, zijn we daarin ook gegroeid. Blyde is een bureau dat ergens voor staat en niet bang is om klanten te bevragen. We gaan bijvoorbeeld moeilijke gesprekken met klanten niet uit de weg als het gaat om keuzes die worden gemaakt of hun motivaties.

We geloven dat je als duurzaam bedrijf alleen succesvol bent als het vanuit het een intrinsieke motivatie is en verweven is door de hele organisatie. Duurzaamheid omdat je het belangrijk vindt, niet omdat het onderscheidend is of nou eenmaal moet. En wat daar wat ons betreft bij hoort is dat je ook open bent over wat goed gaat, en ook nog niet goed gaat.

Het bureau is opgericht en eigendom van Nynke Geus-Van den Broek en Lorette der Kinderen. Wat is hun betrokkenheid vandaag?

Zij hebben de dagelijkse leiding over Blyde, maar zijn ook bij projecten en het team betrokken. Daarnaast houden ze zich bezig met onze stichting bBlyde, het nieuwe co-project Let’s Play Equal en andere samenwerkingen.

De CEO is Moeder Natuur en niet een van de oprichtende eigenaren. Hoe laten jullie dat tot wasdom komen?

Bij elk project, klantvraag, bestelling op kantoor, teamuitje, en dergelijke denken we aan de impact die we daarmee maken op de aarde. Daarom is ons kantoorpand bijvoorbeeld geheel duurzaam, eten we alleen vegetarisch op kantoor, werken we onbezoldigd voor verschillende maatschappelijke organisaties en compenseren we onze CO2-uitstoot met Treesforall.

Moeder Natuur als CEO klinkt misschien groots, maar het is niet zo ingewikkeld: wat is de meest duurzame keuze? En heb ik daarmee een positieve of negatieve impact op de natuur? We zijn uiteraard niet perfect, maar doen we elke dag ons best om de beste keuze te maken (en anderen te inspireren).

Jullie doen communicatie en pr, maar geen creatie - wat ook vaak gaat over de strategie en positionering. Hoe werkt dat voor jullie en jullie concurrenten die soms creatie, pr en communicatie combineren?

Creatie en strategie doen we zeker! Het is zelfs de basis van ons succes. We werken met een divers team en verschillende freelancers met ieder hun eigen specialisme. Zo hebben we alle skills rondom pr, communicatie, creatieve vraagstukken, strategie en positionering in huis.

Het maken van bijvoorbeeld een campagnevideo is niet één van onze dagelijkse werkzaamheden, maar daarvoor werken we bijvoorbeeld graag nauw samen met WeFilm. Zo kunnen we toch altijd de vraag van klanten bedienen.

De verkiezingen zijn achter de rug, dit jaar zijn er Europese verkiezingen. Jullie werken niet voor politieke partijen. Bewust?

Niet bewust, maar we zijn daarin wel vrij selectief. Een rechtse partij zie ik niet snel in onze klantenlijst staan.

www.blyde.nl

 

Lees ook:

PR-Dashboard: Hoe zorg je er als pr-specialist voor dat je berichten worden opgepikt door journalisten?

22-02-2024 | 14:20:00
De relatie en communicatie tussen journalisten en PR-medewerkers bepaalt mede welk nieuws in de media komt. Het grote Pers en PR-onderzoek van PR-Dashboard geeft inzicht in hoe deze mediaprofessionals samenwerken

Counter organiseert taalfeestje voor Combiwel voor Kinderen

21-02-2024 | 10:50:00
Een taalachterstand in de kleuterklas haal je zelden meer in, dit heeft negatieve gevolgen voor de langere termijn.

[Onderzoek] PR-Dashboard: Journalisten en pr-medewerkers hebben weinig contact

20-02-2024 | 17:33:00
91 procent van de ondervraagde vertegenwoordigers van de pers geeft aan zelden tot nooit contact te hebben met een pr-professional en social media wordt steeds minder gebruikt als informatiebron of om contact te leggen

Glasnost gaat aan de slag met campagne voor Maandag

13-02-2024 | 10:57:14
Glasnost is aangetrokken om de share of voice van Maandag in het maatschappelijk debat over mensen en werk in de media te vergroten.

Ovide Agency pr-bureau voor Sonos in de Benelux

01-02-2024 | 11:07:18
Na een samenwerking van 11 jaar, verruilt Sonos hiermee Charly pr (voorheen LVTPR) in Nederland en Progress Communications in België voor een nieuw bureau
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.