[Interview] Jeroen Goeman Borgesius en Kim Klaver over PR-Dashboard (De Perslijst)
PR-Dashboard is het bedrijf waar De Perslijst, PR-Newsroom, Persvragen en PR-Bootcamp onder vallen. Kim Klaver is sinds maart 2023 Managing Director, Jeroen Goeman Borgesius is Executive Director en oprichter van PR-Dashboard. We spreken beiden over PR-Dashboard en de daaronder vallende producten.
Kunnen jullie uitleggen wat PR-Dashboard is en welke activiteiten jullie actief mee zijn?
Kim Klaver: Natuurlijk! Wij maken pr-software. Onze oplossingen zijn bedoeld voor pr- en communicatieprofessionals; ze besparen daardoor tijd en werken efficiënter. De Perslijst is onze bekendste oplossing; al ruim 20 jaar staan we hiermee bekend als beste en betrouwbaarste journalistendatabase. Met De Perslijst maak je persberichten en deze verstuur je naar selecties van relevante journalisten. Ook kun je nieuwsbrieven en mailings maken en verzenden. Koppel je De Perslijst aan jouw mediamonitoringleverancier, dan zie je precies wat jouw mailings hebben opgeleverd dankzij uitgebreide statistieken.
Jeroen Goeman Borgesius: Met PR-Newsroom heb je op je eigen website een professionele perspagina voor de media. Al jouw persberichten staan direct na verzending op je website. Contactgegevens van de woordvoerder of persvoorlichter zijn makkelijk te vinden, je hebt een uitgebreide beeldbank, abonneerservice voor geïnteresseerde journalisten en extra pagina’s voor bedrijfsinformatie.
Met Persvragen heb je toegang tot een systeem waarin je alle binnenkomende persvragen en media-aanvragen beheert, verdeelt en beantwoordt. Interne kennisdragers voeg je eenvoudig toe en je doet nooit meer dubbel werk. Al onze oplossingen kun je eenvoudig los van elkaar gebruiken, maar samen werken ze als een ijzersterk systeem.
Kim Klaver, je bent sinds maart 2023 Managing Director. Welke plannen heb je voor het bedrijf en welke heb je al in werking gezet?
We hebben veel gedaan het afgelopen jaar. Een nieuwe huisstijl ontworpen en geïntroduceerd, kennissessies georganiseerd, we zijn diep in de materie rond mediamonitoring gedoken en hebben vol ingezet op onze oplossing Persvragen. Bovendien hebben we recentelijk de nieuwe PR-Dashboard-editor geïntroduceerd in De Perslijst. Dat is een nieuwe manier van persberichten, mailings en nieuwsbrieven maken die veel mogelijkheden biedt voor creativiteit. Inmiddels is deze editor ook toegevoegd aan PR-Newsroom. We hebben nog meer plannen met deze editor, maar die houden we nog even voor onszelf.
Wat is de meerwaarde van jullie producten voor pr- en communicatiespecialisten?
Heb je even? Ze hoeven geen informatie van journalisten bij te houden, kunnen makkelijk zien welke persvragen open staan of welke al eerder beantwoord zijn, kunnen eenvoudig veel grote beeldbestanden met de pers delen, kunnen makkelijk hun berichten vormgeven en nog zoveel meer voordelen. Maar het allerbelangrijkst is dat we ze heel erg veel tijd besparen die ze beter kunnen gebruiken.
Wat is de meerwaarde van jullie producten voor journalisten?
Dankzij een uniek filtersysteem kunnen abonnees eigenlijk alleen maar journalisten selecteren die passen bij het onderwerp van hun persberichten. Daar zijn heel veel journalisten erg blij mee. Journalisten kunnen erop vertrouwen dat hun gegevens altijd conform AVG-wetgeving bewaard worden en inzichtelijk zijn en bovenal dat zij zelf hun gegevens kunnen aanpassen. Zij bepalen welke informatie onze abonnees te zien krijgen.
Waar willen jullie dat PR-Dashboard over enkele jaren staat?
Dat nog meer communicatieafdelingen een combinatie van onze software-oplossingen gebruiken. Net als Googles software staat die van ons open om met andere systemen te werken, maar gebruik je ze samen, dan worden ze nog krachtiger. Selecteer de juiste pers via De Perslijst, maak je bericht op met de PR-Dashboard maileditor, stuur het uit met het verzendsysteem, plaats het bericht automatisch in de PR-Newsroom op jouw website, monitor het resultaat via de gekoppelde mediamonitoring partner en noteer persvragen en jouw antwoorden in Persvragen.
Wat betekent AI voor jullie werk en hoe gaan jullie daarmee om?
Wij omarmen AI, maar blijven wel kritisch als het gaat om de bruikbaarheid binnen onze oplossingen. We hebben ChatGPT geïmplementeerd in onze eenmalige diensten, bedoeld voor mensen die af en toe de media willen benaderen maar niet goed weten hoe ze een helder bericht moeten opstellen. Dat is een heel bruikbare manier van het effectief inzetten van AI. Binnenkort volgen er meer implementaties die onze gebruikers weer meer tijd gaan besparen.
Wat is jullie laatste nieuws?
We introduceren in november 2023 een nieuwe oplossing: Burgervragen. Software bedoeld voor afdelingen van overheden die zich bezighouden met vragen van het publiek. Daar waar veel vragen gesteld worden door burgers en die snel, helder en inhoudelijk goed beantwoord moeten worden.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: David de Jong