Marketing Report
[Interview] Jesse Mons & Tijmen Mulder (Robot Kittens): Wij brengen techniek en creativiteit samen interview

[Interview] Jesse Mons & Tijmen Mulder (Robot Kittens): Wij brengen techniek en creativiteit samen

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. We spreken Jesse Mons, Managing Director, en Tijmen Mulder, Creative Director bij Robot Kittens.

Kun je jouw bureau introduceren?

Robot Kittens is een award-winning creatieve digitale studio met een grote focus op geavanceerde technologie en innovatie. Robot Kittens werkt graag met vooruitstrevende denkers die aan de voorgrond van technologische innovatie willen opereren. We geloven dat creativiteit en craft de definiërende factoren zijn voor het creëren van echte blikvangers.  

Het bedrijf werd in 2016 opgericht en heeft nog altijd dezelfde focus: innovatieve technologie. Robot Kittens ontwikkelt creatieve oplossingen voor klanten zoals The Family, TBWA\NEBOKO, Desperados, 180 Amsterdam, Red Bull en Volkswagen.

Wat kan jouw bureau wat andere bureaus niet kunnen?

Onze taak is ervoor te zorgen dat techniek en creativiteit samenkomen in een soepele ervaring voor de eindgebruiker. We zijn altijd bezig met de nieuwste technieken zoals AI en (Web)XR, maar het allerbelangrijkste voor ons is dat het makkelijk en prettig werkt voor de mensen die het uiteindelijk gaan gebruiken. We denken altijd vanuit hun perspectief om ervoor te zorgen dat onze innovaties echt waarde toevoegen.

Een klant belt. Wat wil deze?

Klanten bellen ons om verschillende redenen. Onze invalshoek is altijd innovatie en techniek, maar we stappen op verschillende momenten in. Dat kan aan het begin, tijdens de conceptfase, maar ook tijdens productie. We zien wel een enorme transitie naar eerder aanhaken. Klanten bellen ons om mee te denken over het concept. Tegenwoordig niet alleen met de vraag "kan dit", maar steeds meer met de vraag "hoe kan dit (digitaal) beter".

Is prijswinnende reclame per definitie ook de beste reclame?

Wat ons betreft niet. Er zijn genoeg voorbeelden van reclames en/of ideeën die nooit een prijs wonnen, maar wel heel goed zijn. Daarnaast moet een idee een probleem oplossen voor de klant. 

Hebben jullie klanten die betalen voor dienstlening die op basis – of mede op basis – van AI tot stand is gekomen?

Zeker, wij werkten dit jaar onder andere met The Family voor TUI. Wij creëerden samen DOOH-advertenties die als beeld ook een QR-code zijn. Dit is een prachtig voorbeeld van onze partners die bellen met een idee dat op Reddit ontstaat en dit willen inzetten voor communicatie. Daarnaast verzorgen wij voor een aantal klanten inmiddels voice-overs via AI. We gebruiken deze techniek ook in onze digitale belevingen, bijvoorbeeld Botanical Wonders voor Bloemenbureau Holland. 

Kun je een case noemen die je nu al hebt opgelijnd voor awards in 2024?

We denken dat de Desperados Dance Club-app wel wat gaat doen. Deze app is een gamechanger voor festivalgangers en dagelijkse dansliefhebbers, waarbij elke dansbeweging niet alleen plezier brengt, maar ook iets teruggeeft – of dat nu een gratis Desperados-biertje is of een donatie aan een goed doel. Het is een praktische toepassing die beloningen koppelt aan wat onze fans het liefst doen: dansen.

De beste bureaus zitten in Amsterdam. Of misschien toch niet?

Volgens de definitie "The Metropolitan Region Amsterdam" valt half Nederland binnen Amsterdam. 

Wat zijn consumententrends in 2024 die belangrijk zijn voor reclamebureaus?

De introductie van de Apple Vision Pro markeert een spannende ontwikkeling in de integratie van XR-technologie in ons dagelijkse leven. Hoewel deze eerste versie mogelijk nog niet alles brengt wat we verwachten, herinneren we ons hoe Apple keer op keer onze levenswijze heeft getransformeerd. Het lijkt dan ook een slimme zet om te investeren in Mixed Reality. Bovendien zal AI ongetwijfeld een steeds grotere rol spelen, ons creatieve werkproces verder vereenvoudigen en verrijken.

www.robotkittens.nl

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 

Lees ook:

Podcast50 2024: Sander Schimmelpenninck voor tweede jaar op rij op nummer 1

03-03-2024 | 15:01:00
Zelfspodcast maker Sander Schimmelpenninck staat op nummer 1 in de Podcast50 2024. Het is voor het tweede jaar op rij dat Sander Schimmelpennick de meest invloedrijke persoon is in de Nederlandse podcastwereld

De Marketing100 2024 op LinkedIn

17-01-2024 | 22:45:00
Op 7 december werd de Marketing100 2024 bekend gemaakt: de lijst van de 100 meest invloedrijke marketeers in Nederland. Fightclub zette de marketeers extra op het podium door van alle genomineerden een AI gegenereerd portret te maken.

WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT

15-12-2023 | 16:13:00
Voorafgaand aan M100 2023, organiseerden Marketing Report en Media Meetings & Magazines voor de derde keer de WhitePaper Sessions. Onder leiding van Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel, gaven zes bureaus een presentie in deze interactieve marketeers-only sessie

Monica Geuze volgt Bas Smit op als nummer 1 in de Influencer100, Jutta Leerdam schaatst de top-10 binnen

13-12-2023 | 14:26:00
Tijdens het M100 Event op 7 december in Club Ace in Amsterdam is Monica Geuze uitgeroepen tot de meest invloedrijke influencer in Nederland. Zij is de opvolger van Bas Smit als de nummer 1 in de Influencer100. Het is voor het eerst Dat Monica Geuze de influencer lijst aanvoert

Fightclub verrast winnaars M100 met uniek AI-portret

11-12-2023 | 08:55:00
De 100 meest invloedrijke marketeers van Nederland waren nog niet bekendgemaakt of ze hadden al een uniek, met AI gemaakt, portret in hun inbox.

De Mediabureau100 2024: Maiko Valentijn opnieuw op nummer 1

10-12-2023 | 11:53:00
Maiko Valentijn is onveranderd de meest invloedrijke man in Nederlandse bureauwereld. Voor het derde jaar op rij is hij de nummer 1 in de Mediabureau100

Christian van Thillo behoudt eerste positie Nieuwsmedia50

08-12-2023 | 14:36:00
Christian van Thillo is onveranderd de meest invloedrijke man in de Nieuwsmedia50. Alhoewel hij al jaren geen CEO meer is, is hij samen met zijn familie (via Epifin) de eigenaar van DPG Media en actief als executive chairman

Darre van Dijk nummer 1 in Reclamebureau100 2024; Aad Kuijper en Victor Knaap runners-up

08-12-2023 | 14:12:00
Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO, staat op nummer 1 in de Reclamebureau100. Hij is daarmee de persoon met de meeste invloed in de Nederlandse reclamebureauwereld

Brenda Smith nummer 1 in de Marketing100 van 2024, Els Dijkhuizen stijgt naar plaats 3

08-12-2023 | 13:30:00
In een ramvolle Club Ace is Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij AS Watson, op 7 december 2023 uitgeroepen tot meest invloedrijke marketeer van Nederland. De vrouw die eerder al Cross Media Vrouw van het jaar was, voert 12 maanden lang de Marketing100 aan.

Arjen Lubach ook in Media100 2024 op nummer 1, Johan Derksen op nummer 3

08-12-2023 | 13:25:00
De Media100 2023 doet wat alle voorgaande edities van de Media100 ook deden: de lijst reflecteert de ontwikkeling van de media in Nederland, wat weer een reflectie is van wat er in de maatschappij gebeurt

Georgette Schlick prolongeert eerste plaats in Producenten50

08-12-2023 | 10:58:00
Georgette Schlick, CEO van Fremantle Northern Europe, is de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse wereld van producenten. Het is voor het derde jaar op rij dat Georgette op nummer 1 staat in de Producenten50

Radio50 2024 opnieuw aangevoerd door Dave Minneboo

08-12-2023 | 10:13:00
Dave Minneboo is ook in de Radio50 van 2024 het meest invloedrijk in de radiowereld. Op 1 juli 2022 maakte hij de overstap naar Talpa Network vanuit Qmusic, waar hij radiodirecteur was

Hilmar Mulder opnieuw aan kop in Tijdschriften50 2024, Helene van Santen springt naar nummer 2

08-12-2023 | 09:10:00
Hoofdredacteur van Libelle Hilmar Mulder voert de Tijdschriften50 aan, de lijst met de meest invloedrijke personen uit de Nederlandse magazinewereld

[Interview] Mèlanie Bosveld: Kult&Ace houdt merken relevant met expertise in Gen Next en DE&I

06-12-2023 | 16:30:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews

[Interview] Kyra Roest (Embassy of Dutch Creativity): Cannes Lions is een week aan onschatbare waarde

06-12-2023 | 15:51:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.