[Interview] Joost Vastenavondt (Le Pain Quotidien) over Alain.AI
Le Pain Quotidien heeft voor zijn 214 (franchise) vestigingen in 19 landen een AI-versie van de 10.000 recepten van oprichter Alain Coumont ontwikkeld. We spreken Joost Vastenavondt, Chief Growth Officer van Le Pain Quotidien.
Hoe is het idee ontstaan van een AI-versie om meer te kunnen met de recepten?
Tijdens de periode 1990-2020 werden duizenden recepten ontwikkeld in verschillende formaten (ppt, excel, pdf), in verschillende contexten (kookboek, kitchen manual, kassasysteem), talen en metrische units (imperical vs metrix units, verschillende maatbekers/ schepjes in verschillende landen, enzovoorts). Deze werden nooit op gestandaardiseerde manier beschikbaar gemaakt.
Het idee voor Alain.AI is ontstaan uit de behoefte om zowel consistentie als kwaliteit te waarborgen in onze vestigingen wereldwijd. Daarnaast willen we onze 17 global Food & Beverage-managers optimaal ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuwe gerechten en het aanpassen van bestaande recepten aan lokale markten.
Door gebruik te maken van nieuwe AI-technologie, kunnen we de culinaire visie van onze oprichter Alain Coumont toegankelijk maken voor onze teams over de hele wereld. Dat wil zeggen: alles inlezen, vertalen en doorzoekbaar maken. Dat stelt ons in staat om onze typische smaken te handhaven, terwijl we inspelen op lokale smaken en voorkeuren.
Hoe is November Five geselecteerd als partner en hoe is jullie ervaring met ze?
November Five is al jarenlang onze vertrouwde digitale partner. Ze brengen niet alleen diepgaande technische expertise, maar hebben ook een grondig begrip van onze dagelijkse operaties en klantbehoeften. In het verleden heeft hun vermogen om technologie te integreren met onze bedrijfsprocessen een significante bijdrage geleverd aan onze groei en succes. De keuze was dus snel gemaakt.
Wat is er innovatief aan Alain.AI?
Tot op voor kort was dit enkel mogelijk met off-the-shelf-software, een gestructureerde database waarin alles manueel moest worden ingevoerd en waar het moeilijk was recepten te clusteren of bestaande recepten te gebruiken in een creatieproces.
Het platform is op verschillende vlakken innovatief. Alain.AI is de eerste digital twin van een oprichter in de culinaire wereld, die de culinaire visie en creativiteit volledig digitaliseert.
Door het creeëren van een soort ChatGPT van onze oprichter Alain Coumont, is zijn kennis op elk moment beschikbaar voor al onze koks wereldwijd.
Daarnaast omvat Alain.AI drie belangrijke tools:
- Menumaker: creëert seizoensgebonden menu's uit de receptencatalogus, compleet met ingrediëntenlijsten voor inkoop en gedetailleerde handleidingen voor stapsgewijze bereiding.
- Experimentele Keuken: ontwikkelt en experimenteert met nieuwe, nog niet gepubliceerde of afgeronde recepten.
- Receptcreatietool: genereert nieuwe recepten met behulp van bestaande catalogusgegevens of vanaf nul, met ChatGPT-achtige instructies. Op termijn zullen consumentenonderzoeksgegevens geïntegreerd worden voor nog betere voorspellingen. Bijvoorbeeld, als uit data blijkt dat klanten graag hummus op hun broodje eten, zal de receptgenerator dit vaker toevoegen.
Hiernaast zal ook de klant een digitale kopie van zichzelf krijgen in Alain.AI, waardoor we direct nieuwe ideeën kunnen aftoetsen bij onze doelgroep en we gemakkelijker rekening houden met de mening van onze trouwste klanten bij het ontwerpen van nieuwe gerechten, het aanpassen van het assortiment of bij prijswijzigingen.
Dat realiseren we door het integreren van externe trends, trendvoorspellingen, lokale verkoopprognoses en consumentenonderzoeksgegevens.
Op welke wijze gaat Alain.AI de wijze van werken voor de vestigingen veranderen?
Alain.AI gaat de werking van onze franchisenemers en de samenwerking tussen HQ en de franchisenemers ingrijpend veranderen. Food & Beverage-managers wereldwijd krijgen een enorme bron van inspiratie voor het ontwikkelen van nieuwe gerechten. Ook de receptenuitwisseling tussen franchisenemers wordt enorm versterkt doordat ze elkaars recepten op een eenvoudige manier kunnen raadplegen.
De tijdspanne tussen het bedenken van een idee en daadwerkelijk lanceren op de menu wordt drastisch ingekort. Zowel in de creatie, het consumentenonderzoek als het goedkeuringsproces.
Hiernaast is het goedkeuringsproces voor nieuwe recepten voor franchisenemers vereenvoudigd. Waar er vroeger verschillende mails verstuurd moesten worden tussen Food & Beverage-managers wereldwijd en HQ om een gerecht goedgekeurd te krijgen, wordt er nu feedback gegeven met één klik op een knop. Dat spaart enorm veel administratief werk uit.
Vroeger maakten de mensen op het hoofdkantoor handmatig training manuels voor de keukenmedewerkers van elke afzonderlijke vestiging. Ook deze training manuals worden nu aangemaakt door Alain.AI. De initiële training en het inoefenen van de nieuwe gerechten gebeurt wel nog steeds in real life, tussen fysieke personen in onze echte training kitchen.
Hoe kan Alain.AI recepten maken die nog niet bestaan, die toch smaakvol zijn?
Om recepten te creëren zijn er drie bronnen waar Alain.AI naar kijkt vooraleer het een antwoord formuleert. De eerste en belangrijkste bron zijn alle huidige recepten op het platform zelf. De tweede bron zijn kookboeken die de echte Alain Coumont ooit heeft uitgebracht en kookboeken die in lijn liggen met onze waarden. Als laatste bron kijkt het naar alle data op het internet.
Doordat er zoveel data zijn, kan het large language model logische linken leggen tussen alle beschikbare recepten en hierdoor nieuwe, smaakvolle recepten ontwikkelen.
Hoe zal worden gewerkt met de gegevens van klanten met de tool en wat betekent dit voor het productaanbod?
Klantendata zullen worden geïntegreerd aan de hand van consumentenonderzoeksgegevens. Hierdoor kunnen we direct nieuwe ideeën aftoetsen bij onze doelgroep en kunnen we gemakkelijker rekening houden met onze trouwste klanten bij het ontwerpen van nieuwe gerechten, het aanpassen van het assortiment of bij prijswijzigingen.
Gebaseerd op de mening van bestaande klanten (marktonderzoek, concept testing, smaaktesten) maar ook recensies /reviews van bestaande gerechten kunnen we digitale personas / twins maken van bepaalde segmenten (e.g. toeristen, jonge moeders, etc) en meteen de eerste feedback van dat segment aan het food & beverage team geven tijdens de creatie in de keuken.
Eindklanten kunnen de tool nog niet gebruiken, ook niet tegen betaling. Op welke wijze zullen klanten van Tartine Club toegang krijgen en vanaf wanneer?
In de nabije toekomst zullen de klanten van de Tartine Club recepten kunnen raadplegen. Het leuke is dat dit niet enkel de Belgische recepten zullen zijn, maar ook de wereldwijde varianten.
Hebben jullie al proefgedraaid met het systeem en hoe reageerden de vestigingen en koks?
Tijdens de ontwikkeling van het platform hebben we continu feedback gevraagd van onze franchisenemer in de United Arab Emirates, Alshaya Group, dat ook franchise neemt van merken als Starbucks en Chipotle. Zij waren bij oplevering van het platform dan ook de eerste die er mee aan de slag konden en de eerste wiens recepten op het platform stonden.
Frank Bordoni, Commercieel Directeur bij Alshaya Group zei er het volgende over: Dit platform heeft de kracht om onze manier van werken te veranderen. Zoals bij alles is vertrouwdheid de sleutel. Je hoeft geen IT-knobbel te zijn of bijzonder goed met een computer overweg te kunnen. Of je nu bezig bent met culinaire operaties, front-of-house operaties of merkoperaties, dit is een geweldige tool en een game changer."
Op welke manier blijft menselijk kunnen van belang bij de introductie van Alain.AI in de vestigingen?
Wij zien Alain.AI, en bij uitbreiding AI in het algemeen, als een facilitator voor menselijk werk. Met dit platform zorgen we ervoor dat er administratieve en tijdrovende zaken worden geautomatiseerd en het creatieve proces wordt gestimuleerd. Zo zorgen we ervoor dat onze chefs wereldwijd een nog hoger niveau kunnen bereiken. “AI will not replace humans but humans who use and integrate AI in their daily activities will beat the humans who don’t”
Zijn er al externe reacties op het concept gekomen en hoe waren die?
Op de korte tijd dat we dit platform hebben gelanceerd, hebben we veel reacties ontvangen van nieuwsgierige concullega’s in de sector. De reacties zijn ronduit positief. Er is duidelijk ook nood aan zo’n platform bij andere Food & Beverage-ketens. We bekijken momenteel of we het platform willen commercialiseren en beschikbaar maken naar andere spelers.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Onderzoek] ‘Combinatie van AI-toepassingen creëert strategische marketingplannen'
JCDecaux, O2H Creative Solutions & The Projects ontwikkelen Big 5-campagne
BIC Institute introduceert AI-integratie in tools
Primeur CS Digital Media: Fanta laat campagnecreaties op locatie genereren met AI
[Interview] Irma Machielse (Hogeschool Utrecht): AI daagt ons uit om creatiever en verantwoorder te denken
Gepubliceerd door: David de Jong