[Interview] Joris Garritsen: NP Digital: by marketeers, for marketeers

[Interview] Joris Garritsen: NP Digital: by marketeers, for marketeers

Joris Garritsen is Managing Director van NP Digital in Nederland en België. Wij spreken hem.

Kun je NP Digital introduceren?

Met plezier introduceer ik NP Digital, het internationale digital marketing agency opgericht door online-ondernemer Neil Patel. We zijn wellicht het nieuwste bureau in dit jaarboek, gelanceerd in oktober 2023. Ons bureau vindt zijn oorsprong in de digitale platforms van Neil Patel, waarbij zijn blog oa maandelijks meer dan 10 miljoen bezoekers trekt en de podcast door ruim 2 miljoen mensen wordt beluisterd. We spreken daarom over onszelf als by marketeers, for marketeers. Ook beschikt het bedrijf over unieke marketingtechnologieën zoals Ubersuggest en Answer the Public. NP Digital biedt een breed scala aan digitale marketingdiensten, waaronder SEO, UX, e-commerce, CRO en soms ook paid digital. De focus ligt op het realiseren van businesswaarde voor klanten door middel van organic digital, waarbij AI vaak een belangrijk hulpmiddel is om dit op een unieke en meest efficiënte manier uit te voeren.

Wat kan NP Digital wat andere bureaus niet kunnen?

Met een stalen gezicht zeggen dat anderen iets niet kunnen is ingewikkeld. Daarnaast is goed iets anders dan uniek. Een bedrijf hoeft niet uniek te zijn om waardevolle, onmisbare, of uitzonderlijke diensten te leveren. Twee voetbalteams met hetzelfde systeem kunnen op compleet verschillende niveaus presteren.

Echter, er gebeurt wel iets bijzonders bij NP digital. Het bedrijf heeft niet voor niets in 2023 totaal 15 kantoren geopend en is in slechts een aantal jaar na de oprichting al uitgeroepen tot ‘Performance Agency of the Year’ in de VS.

Dit begint bij de eigen platformen. Neil heeft een indrukwekkende base opgebouwd. Mensen volgen hem voor thought leadership, onderzoeksresultaten en praktische tips. Deze kennisdeling zit in het DNA van het bedrijf en de platformen bieden een uitstekende testomgeving voor digitale marketingstrategieën en tactieken. Welk ander agency kan zeggen dat het met ruim 137.000 zoekwoorden op pagina 1 rankt in Google?  Ook speelt het feit dat het agency nog steeds privé-eigendom is van de oprichters een belangrijke rol. Het zijn echte ondernemers uit de digital marketingbranche. Dit zorgt voor extreme snelheid in handelen en voor inhoudelijke kennis door het bedrijf tot aan de top.

Wat gaat AI betekenen voor NP Digital?

Snel en effectief inspelen op AI is een belangrijk onderdeel van de groei geweest. NP Digital is hier al lange tijd mee bezig en het gebruik van AI is vanzelfsprekend. Het is als hulpmiddel geïntegreerd in de structuur van processen, producten, diensten en systemen. Er is zelfs een website gemaakt, toegankelijk voor iedereen, waar de beste AI-tools zijn geaggregeerd.

Dat gezegd hebbende, verandert de snelheid waarmee toegankelijke AI-tools beschikbaar komen de situatie. We zien meerdere domeinen van (digital) marketing in rap tempo verder veranderen. Neem bijvoorbeeld SEO, waar je aan de ene kant gebruik kunt maken van AI voor contentcreatie en je tegelijkertijd ook binnen platformen als Google Gemini en chatGPT op een juiste manier naar boven kan komen. We kijken ernaar uit om binnen deze volgende fase van Digital Marketing te innoveren.

Tot slot hoop ik persoonlijk dat de mogelijkheden die AI biedt nog veel breder zullen worden ingezet dan alleen voor onze industrie. We zien nu al toepassingen die helpen bij zaken als klimaatproblemen, stadsplanning en in de gezondheidszorg. Hier is zo waanzinnig veel goeds te halen.  

Onderschatten marketeers de meerwaarde die goede branding genereert op de lange termijn?

Poeh... dat denk ik eigenlijk niet. Wel zullen andere afdelingen van het merk dit vaak doen. Het bekende voorbeeld is de CFO die branding als kostenpost ziet en niet als investering.

Daarnaast blijft de uitdaging bestaan: goede branding kost vaak tijd om te resoneren. Als bureau is het soms lastig je echt in te leven in de wereld van een klant op dit punt. Neem het volgende praktijkvoorbeeld (cijfers zijn verzonnen): Een klant heeft vanuit marketing-business science analyses mooi inzichtelijk gemaakt wat het effect is van merk- en actie-inzet.

Hieruit blijkt dat de branding aanpak over een periode van 6 tot 12 maanden een ROI van 7 oplevert. Daartegenover toont het aan dat communicatie lager in de funnel morgen een ROI van 3 geeft. Duidelijk uitgangspunt toch? Vervolgens komt de CMO maandag op kantoor en is het eerste dossier: tegenvallende verkoopcijfers. Er is zo snel mogelijk meer verkoop nodig. Om van voorraden af te komen; het raakt op deze manier zelfs de logistieke operatie. In zo'n geval is het nogal wat om je dan intern hard te maken voor al het geplande budget naar branding. De business heeft de effecten van actie-marketing op korte termijn nodig. De marketeer in kwestie zal de meerwaarde van goede branding niet onderschatten, maar andere business dynamieken maken de kans groter dat hiervan wordt afgeweken.

Wat wordt de belangrijkste marketing-ontwikkeling van 2024?

Sleutelwoord autoriteit zal steeds belangrijker worden. In een wereld van nepnieuws, gegenereerde afbeeldingen en meer automatisch gegenereerde content, zoeken consumenten zekerheid bij bronnen die ze vertrouwen. Merken kunnen hierin een rol spelen, mits ze authentiek en geloofwaardig zijn.

Dit fenomeen is niet nieuw, maar blijft groeien in impact en toepassingen. Neem influencermarketing. Consumenten zijn zich vaak bewust van betaalde samenwerkingen met hun favoriete TikTok-personalities, maar dit maakt niet uit omdat ze vertrouwen op de autoriteit van deze personen. Een ander voorbeeld: denk aan antwoorden uit AI-taalmodellen zoals chatGPT - hoe kun je hier volledig op vertrouwen zonder bronvermelding? Zeker als het subjectieve thema’s betreft. Merken kunnen als een betrouwbare bron optreden om consumenten te helpen.

Over het algemeen is het vertrouwen in merken door de jaren heen afgenomen. Earned media blijken vaak effectief om het vertrouwen te winnen. Een interessant aspect hiervan is de opkomst van nieuwe 'walled gardens', zoals retailmedia. Waar merken binnen bepaalde kaders hun eigen merkboodschap moeten overbrengen. Dit brengt ons bij een laatste punt: 2024 wordt het jaar waarin retailmedia echt volwassen zal worden.

Wordt 2024 een goed jaar voor content marketingbureaus?

In het verlengde van het eerdergenoemde opbouwen van autoriteit, is de verwachting dat earned media een goed jaar tegemoet gaat. Dit wordt ook ondersteund door recent onderzoek van de Team Lewis; Annual Marketing Engagement Tracker, met als duidelijke conclusie: 2023 zag een enorme toename in investeringen in earned media – en verwacht hetzelfde voor 2024. Contentmarketing zal hier ongetwijfeld als een belangrijk onderdeel van verschillende deelgebieden van earned media van profiteren!

Zijn jullie dol op pitches?

Wij zijn dol op praten met klanten; over hun business, en hoe wij daar middels digital marketing in kunnen bijdragen. Zolang inhoud een essentieel onderdeel is. Als partner, niet leverancier.

In de beste klant-relaties, brachten we met teams specifieke media - content of -marketing strategieën en tactieken om een merk op business niveau beter te maken. Dat laatste is belangrijk. In veel gevallen zal een klant de agency vertrouwen dat ze (digital) marketing snappen, maar je moet bewijzen dat dat je hun business en wereld echt snapt.

Deze dingen kan je niet in pricing sheets vangen Ik gun het de industrie om te kunnen bewegen: van korting naar meerwaarde. Er werken zoveel slimme en originele denkers in onze branche. Gelukkig waren er de laatste jaren steeds vaker merken die in pitchtrajecten informele ronde-tafel gesprekken hielden. Gewoon als mens-naar-mens op basis van kennis, ervaring en persoonlijkheid. Mijn geloof is dat er uit trajecten met dergelijke onderdelen veel betere partnerships naar voren komen.

www.npdigital.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts starten Studio The Editors

26-07-2024 | 12:01:00
Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts zijn onder de naam Studio The Editors een bureau  begonnen dat zich richt op een hoofdredactionele visie bij merken en organisaties

[Interview] Ingmar Larsen (This Agency) doet oproep voor campagne tegen roekeloos fatbikergedrag

26-07-2024 | 11:04:00
Ingmar Larsen, oprichter en Creative Director van This Agency heeft een oproep gedaan om een campagne te ontwikkelen voor gedragsverandering rondom fatbikers onder de noemer Doe ******g normaal op het fietspad! We spreken hem over deze spontane actie

[Be More Challanger] Jan van Hövell over KLABU

26-07-2024 | 10:23:00
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland

[Vacancy] TBWA/NEBOKO has a position for Motion Designer

26-07-2024 | 09:29:00
TBWA\NEBOKO is looking for Motion Designer

[Vacatures] Pink Marketing zoekt een (Junior) Social Advertising Consultant

26-07-2024 | 08:33:00
Pink Marketing is per direct op zoek naar (Junior) Social Advertising Consultant -Groningen • 36-40 uur

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.