Marketing Report
[Interview] Jos van den Bergh (Creative Result Communication) over automotive marketing interview

[Interview] Jos van den Bergh (Creative Result Communication) over automotive marketing

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. We spreken Jos van den Bergh, Marketing Strategy Director bij Creative Result Communication (CRC), een retail reclamebureau met een focus op automotive.

Kun je jouw bureau introduceren?

CRC is een fullservice reclamebureau met een sterke automotive focus. Onze klanten zijn vooraanstaande automerken, automotive gelieerde partijen en daarnaast hebben we met vrijwel alle top 20 dealergroepen wel een klantrelatie. Onze in eigen huis ontwikkelde digitale tools helpen automotivebedrijven bij het behalen van salesconversie en optimalisatie van marketingrendement. Onze creatieve focus ligt vooral op sales- en retailcampagnes.

Wat kan jouw bureau wat andere bureaus niet kunnen?

Wij kunnen snel en effectief complete campagnes opzetten voor onze automotive klanten, daarbij de juiste websitetools aanbieden en ook nog eens het rendement van mediainzet tot aan salesresultaat rapporteren. Zo kunnen autobedrijven maximaal sturen op de juiste balans tussen marketingkosten en salesresultaat. We denken dus niet alleen aan de campagne zelf, maar ook aan wat deze concreet voor de klant oplevert.

Wat willen marketeers maar niet begrijpen?

In de autobranche verandert heel veel momenteel. Traditionele merken schakelen massaal over op het direct sales 'agentuur' model, talrijke nieuwkomers uit Azië denderen de markt binnen met vaak betere en zeker goedkopere auto’s. Dat vergt voor zowel nieuwe als bestaande merken maximale marketinginspanningen in alle lagen van de funnel. Als je nu auto’s wilt verkopen, moet je én top of mind zijn én de conversiefunnel optimaal ingeregeld hebben. Te vaak zie je te weinig focus, lauwe adaptie, gebrek aan consistentie en half ingerichte funnels. Ik zeg altijd maar zo: doe een campagne heel goed of helemaal niet. In de huidige markt is half werk niet langer voldoende; prikkelende marketing is meer dan ooit een voorwaarde om auto’s verkocht te krijgen.

Hoe diep is de crisis in de Nederlandse bureauwereld?

In de Nederlandse bureauwereld is zeker geen crisis. Wat je wel ziet is dat de combinatie van specialisatie en schaalgrootte daarin voorwaardelijk voor succes geworden zijn. Klanten zijn ook scherp op hun rendement en dan willen ze werken met een bureau dat hun markt en business begrijpt, nee zelfs helemaal doorgrondt.

Hoe maak je goede reclame?

Prikkelende creativiteit in combinatie met lange termijn consistentie is nog altijd de basis van het reclamebureau. Een digitale ervaring kan iedereen ontwikkelen, dat kost alleen uren. Een creatief, onderscheidend ingestoken en consistent ingerichte campagne is én blijft een vak. Zonder wow-factor geen effectieve reclame doch slechts doorscrollbare opvulling.

Wat gaat AI betekenen voor jouw bureau?

AI is de co-piloot waarmee een goed reclamebureau de komende periode verder vliegt. AI is briljant en maakt processen gemakkelijker. De emotie in content en daarmee het reclame-effect blijft mensenwerk. Mensen die in hun rol met AI zullen moeten meegroeien. De traditionele inhaker van de creatief is straks vaker de briljante brainwave van de prompt engineer.

Wat vind je van (politieke) verboden op vlees en fossiele (brandstofgedreven) reclames?

Het is indrukwekkend hoe snel de auto-industrie op weg is om auto’s en productieproces uitstoot-neutraal en circulair te krijgen. Het mag ook gezegd worden dat juist de autofabrikanten grote stappen zetten om de footprint te minimaliseren. Aan de andere kant moeten er condities gecreëerd worden om consumenten te laten meebewegen. Als je dat als samenleving goed regelt is reclame voor een benzineslurper helemaal niet meer aan de orde. De focus moet daarvoor wel van regeltjes opstellen naar het realiseren van de juiste voorwaarden.

Of pr volgend jaar nog bestaat?

Natuurlijk. Mediaexploitanten hebben naast advertentie-inkomsten ook nog altijd nieuwswaardige content nodig om publiek te trekken. Nieuwswaarde trekt lezers, het aantal lezers is de basis van de reclame-inkomsten. Wel geldt in pr meer dan ooit dat berichten onderscheidend, nieuwswaardig en verrassend moeten zijn. Bureaus kunnen in de mix ook daar toegevoegde waarde leveren.

www.crc-online.nl

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 

Lees ook:

Podcast50 2024: Sander Schimmelpenninck voor tweede jaar op rij op nummer 1

03-03-2024 | 15:01:00
Zelfspodcast maker Sander Schimmelpenninck staat op nummer 1 in de Podcast50 2024. Het is voor het tweede jaar op rij dat Sander Schimmelpennick de meest invloedrijke persoon is in de Nederlandse podcastwereld

De Marketing100 2024 op LinkedIn

17-01-2024 | 22:45:00
Op 7 december werd de Marketing100 2024 bekend gemaakt: de lijst van de 100 meest invloedrijke marketeers in Nederland. Fightclub zette de marketeers extra op het podium door van alle genomineerden een AI gegenereerd portret te maken.

WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT

15-12-2023 | 16:13:00
Voorafgaand aan M100 2023, organiseerden Marketing Report en Media Meetings & Magazines voor de derde keer de WhitePaper Sessions. Onder leiding van Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel, gaven zes bureaus een presentie in deze interactieve marketeers-only sessie

Monica Geuze volgt Bas Smit op als nummer 1 in de Influencer100, Jutta Leerdam schaatst de top-10 binnen

13-12-2023 | 14:26:00
Tijdens het M100 Event op 7 december in Club Ace in Amsterdam is Monica Geuze uitgeroepen tot de meest invloedrijke influencer in Nederland. Zij is de opvolger van Bas Smit als de nummer 1 in de Influencer100. Het is voor het eerst Dat Monica Geuze de influencer lijst aanvoert

Fightclub verrast winnaars M100 met uniek AI-portret

11-12-2023 | 08:55:00
De 100 meest invloedrijke marketeers van Nederland waren nog niet bekendgemaakt of ze hadden al een uniek, met AI gemaakt, portret in hun inbox.

De Mediabureau100 2024: Maiko Valentijn opnieuw op nummer 1

10-12-2023 | 11:53:00
Maiko Valentijn is onveranderd de meest invloedrijke man in Nederlandse bureauwereld. Voor het derde jaar op rij is hij de nummer 1 in de Mediabureau100

Christian van Thillo behoudt eerste positie Nieuwsmedia50

08-12-2023 | 14:36:00
Christian van Thillo is onveranderd de meest invloedrijke man in de Nieuwsmedia50. Alhoewel hij al jaren geen CEO meer is, is hij samen met zijn familie (via Epifin) de eigenaar van DPG Media en actief als executive chairman

Darre van Dijk nummer 1 in Reclamebureau100 2024; Aad Kuijper en Victor Knaap runners-up

08-12-2023 | 14:12:00
Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO, staat op nummer 1 in de Reclamebureau100. Hij is daarmee de persoon met de meeste invloed in de Nederlandse reclamebureauwereld

Brenda Smith nummer 1 in de Marketing100 van 2024, Els Dijkhuizen stijgt naar plaats 3

08-12-2023 | 13:30:00
In een ramvolle Club Ace is Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij AS Watson, op 7 december 2023 uitgeroepen tot meest invloedrijke marketeer van Nederland. De vrouw die eerder al Cross Media Vrouw van het jaar was, voert 12 maanden lang de Marketing100 aan.

Arjen Lubach ook in Media100 2024 op nummer 1, Johan Derksen op nummer 3

08-12-2023 | 13:25:00
De Media100 2023 doet wat alle voorgaande edities van de Media100 ook deden: de lijst reflecteert de ontwikkeling van de media in Nederland, wat weer een reflectie is van wat er in de maatschappij gebeurt

Georgette Schlick prolongeert eerste plaats in Producenten50

08-12-2023 | 10:58:00
Georgette Schlick, CEO van Fremantle Northern Europe, is de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse wereld van producenten. Het is voor het derde jaar op rij dat Georgette op nummer 1 staat in de Producenten50

Radio50 2024 opnieuw aangevoerd door Dave Minneboo

08-12-2023 | 10:13:00
Dave Minneboo is ook in de Radio50 van 2024 het meest invloedrijk in de radiowereld. Op 1 juli 2022 maakte hij de overstap naar Talpa Network vanuit Qmusic, waar hij radiodirecteur was

Hilmar Mulder opnieuw aan kop in Tijdschriften50 2024, Helene van Santen springt naar nummer 2

08-12-2023 | 09:10:00
Hoofdredacteur van Libelle Hilmar Mulder voert de Tijdschriften50 aan, de lijst met de meest invloedrijke personen uit de Nederlandse magazinewereld

[Interview] Mèlanie Bosveld: Kult&Ace houdt merken relevant met expertise in Gen Next en DE&I

06-12-2023 | 16:30:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews

[Interview] Kyra Roest (Embassy of Dutch Creativity): Cannes Lions is een week aan onschatbare waarde

06-12-2023 | 15:51:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.