Marketing Report
[Interview] Lode Schaeffer (INDIE Amsterdam) over Milieudefensie en eerste campagne interview

[Interview] Lode Schaeffer (INDIE Amsterdam) over Milieudefensie en eerste campagne

INDIE Amsterdam heeft bekend gemaakt Milieudefensie te hebben binnengehaald als klant. Een vereniging die onder meer landelijke campagnes voert voor het klimaat en het milieu. We spreken eigenaar/oprichter en Creative Director Lode Schaeffer van INDIE Amsterdam.

Jullie verloren in 2023 na 3 jaar ALDI als vaste klant. Hoe kijk je daarop terug?

You lose some, you win some. Wij snapten toen dat met de wisseling van marketingdirecteur Nienke van de Streek een andere marketingkoers gevaren ging worden. Toen is besloten niet verder te gaan en is besloten ook niet mee te doen met de pitch. We hebben genoeg dingen te doen, we zijn echter altijd actief bezig om klanten te winnen. Het werk dat je maakt is altijd je beste schowcase voor nieuw business. We maken ons werk met veel plezier en gaan ook niet zomaar in het wilde weg voor elke klant.

Waarom zijn jullie in zee gegaan met Milieudefensie?

We staan achter het product en wat Milieudefensie levert. We hebben net zovemeel zin in hun als zij in ons. Het klikt heel erg; we staan dus ook volledig achter de missie van Milieudefensie.

Betekent Milieudefensie als klant ook dat je klanten uitsluit?

Ja, ik zou niet kunnen werken voor bedrijven die fossiele industrie steunen en zich niet aan afspraken houden zoals ING of Shell. Wij maken die keuze doelbewust. Als je dingen doet waar je achter staat, dan komen er ook mensen op af waar je van houdt. Als je iedereen te vriend wil houden, dan is dat ook een keuze maar dan sta je niet per se ergens voor. 

Worden creatieve bureaus op deze wijze politiek gekleurde bureaus?

Als je gelooft in wat je klant doet, maakt dat je sterker. Ik merk dat heel veel bureaus dat niet doen, maar er ook steeds meer bureaus zijn die dat wel doen. En het niet voor vervuilende bedrijven te willen werken, is een goed recht.  Wij staan achter het verhaal van Milieudefensie en daarachter staan ook weer genoeg bedrijven.

Wij willen met Milieudefensie dat bedrijven zich aan afspraken houden die met het Klimaatakkoord gemaakt zijn om te verduurzamen. Als ING zich daar niet aan houdt, dan maken wij daar ten behoeve van Milieudefensie van harte reclame voor. Als een andere bank zich wel aan afspraken houdt of liever helemaal niet in olie en gas investeert, dan is zo een bank van harte welkom. 

Zijn er verder partijen waar je verder niet voor zou willen werken?

Wij zijn een keer gevraagd door de tabaksindustrie. Met de rechtstreekse vraag of we jongeren meer aan het roken zouden willen helpen. Daar hebben we nee op gezegd. Het is wel opvallend dat in series en films acteurs meer roken de afgelopen tijd alsof we weer in de jaren ’70 zitten.

Per klus kijken we of we het wel doen of niet en of dat goed voelt.

Zou je ook voor andere milieuorganisaties kunnen werken?

Als je doelt op Extinction Rebellion, bij die aanpak voelen we ons minder thuis. De aanpak van Milieudefensie is positiever en realistischer. Voor Greanpeace wel. En we hebben bijvoorbeeld ook voor Ecover gewerkt, een biologisch wasmiddel waar we actie voor hebben gevoerd tegenover het toenmalige hoofdkantoor van Unilever met de boodschap Steal our formula. 

Welke boodschap stralen jullie uit met de eerste campagne uit?

Wordt mede-eiser. Milieudefensie voert een rechtszaak tegen ING om de afspraken uit het Klimaatakkoord af te dwingen, waarvan Milieudefensie van mening is dat die niet worden uitgevoerd. Met de campagne willen we niet alleen awareness creëren maar ook op een realistische manier duidelijk maken dat afspraken voor grote bedrijven als ING niet vrijblijvend zijn.

Komt er rondom de rechtszaak meer aan?

Ja, alleen het wat en hoe, daar kan ik nog niets over zeggen. Wat we nu gemaakt hebben, is een begin.

Voor hoelang is de samenwerking?

Voor onbepaalde tijd.

Hoe zijn jullie tot elkaar gekomen?

Ooit zijn we door Milieudefensie gevraagd voor strategisch advies en we zijn langzaam naar elkaar toegegroeid. Wij zijn op een gegeven moment gevraagd om het creatieve bureau te worden.

Werk je ook voor andere ideële doelen en hoe werkt dat?

Ja, we hebben ook voor de Daklozenkrant gewerkt en werken voor nu onder meer de Maag Lever Darm Stichting. Die zijn wel minder activistisch. De actie van Milieudefensie met een echt juridische aanpak maakt ze sterk. Het zijn niet alleen maar boze mensen.

Hoe is deze campagne van jullie uit tot stand gekomen?

We vinden het belangrijk dat de toon enthousiasme uitstraalt. Het overkoepelende thema is we kunnen niet wachten. Daarmee stralen we de urgentie aan en niet alleen maar een doemscenario. De bedoeling is dat Milieudefensie nieuwe leden ook iets concreets biedt. Vandaar de slogan wordt mede-eiser.

Los of Milieudefensie de rechtszaak wel of niet wint, met de campagne alleen al winnen ze ook. 

Er is ook een ander vormgeving voor Milieudefensie gekomen. Wat kan je daarover vertellen?

De vormgeving is met een groene vuist makkelijk te maken, vijf streepjes. Minder corporate, meer enthousiasme uitstralen. De oude vormgeving had iets van een overheidsinstantie. Deze vormgeving kan makkelijk met een kwast gemaakt worden.

Audio heeft een speciale plek bij jou. Ook bij deze campagne?

Ja. We hebben daar doelbewust  voor gekozen met een music en soudndesignbedrijf (Thndr Music), een composer (Floris Bosma), een vocalist (Geonne Hartman) en een sound studio (Levalo). Voor mij is audio een belangrijk onderdeel van campagnes en zo is ook hier nagedacht over hoe audio het beste tot zijn recht kan komen. De campagne is niet te missen met televisie, radio, print, social media en online.

Naschrift: Reactie ING

ING heeft met een openbare brief aan Milieudefensie gereageerd op de aangekondigde rechtszaak en een website met uitleg geopend met hun kant van het verhaal.

www.indie-amsterdam.com

www.milieudefensie.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief