[Interview] Loes van Dokkum: AI in contentmarketing? Resistance is futile, dus schouders eronder!
Loes van Dokkum is eigenaar van Lumen Media, het boutique contentmarketing consultancybureau, dat tevens eigen contentmerken ontwikkelt en uitgeeft. Zij is ook juryvoorzitter Medals Creatie, Vorm & Concept van de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt haar.
Beschrijf Lumen Media eens in één zin?
Ik ben na een geweldige periode in loondienst bij diverse toonaangevende uitgevers en bureaus een onafhankelijke zzp’er geworden die de luxe heeft haar eigen opdrachten en projecten te kiezen.
Wie is de doelgroep van jouw bedrijf?
B2B werk ik in opdracht van bureaus voor of achter de schermen aan strategische vraagstukken en creatieve concepten voor hun klanten, bijvoorbeeld in pitch- of restylingstrajecten. B2C maak ik met veel plezier fysieke en digitale producten in het segment persoonlijke groei, met name gericht op vrouwen tussen de 25 en 55 jaar. Mijn meest recente lancering is het merk Binnenin, dat stijlvolle zelfhulptools ontwikkelt op basis van de principes van neuroplasticiteit.
Wat heeft de komst van influencers betekend voor het contentmarketingvak?
De creator economy is een fascinerend en extreem hoogtepunt van contentmarketing, waarbij contentmarketing wordt ingezet om weer andere content en producten te verkopen, of die nu van eigen makelij of van anderen zijn. Met groot succes! Als filosoof van origine geniet ik enorm van dit soort meta-levels. Merken en bureaus kunnen veel leren van de manier waarop influencers hun content en audience creëren en monetizen.
Wat heeft de komst van AI betekend voor het contentmarketingvak?
Grote vraag. De impact is al voelbaar en zal alleen maar toenemen. AI-tools bieden ongekende mogelijkheden om content te personaliseren, te optimaliseren en op schaal te produceren. Dit opent deuren naar nieuwe vormen van marketing die voorheen ondenkbaar waren. Het is duidelijk dat marketeers die AI omarmen en integreren in hun processen, een voorsprong zullen hebben. Resistance is futile, dus schouders eronder!
Wat worden in de komende 12 maanden de grootste uitdagingen voor merken en marketeers?
Het strategisch integreren van AI-oplossingen in marketingprocessen. Dat betekent de juiste AI-tools te selecteren, maar deze ook op een manier te integreren die waarde toevoegt aan zowel de klantbeleving als de interne efficiëntie. Het maken van scherpe keuzes hierin is cruciaal.
Waar liggen volgens jou kansen voor bureaus die zich toeleggen op contentmarketing?
Op co-creatie met klanten en creators, op het ontwikkelen van klantgerichte AI-oplossingen en op het automatiseren van contentmarketingprocessen. Deze gebieden bieden niet alleen efficiëntievoordelen, maar ook de mogelijkheid om snellere, diepere en meer gepersonaliseerde klantrelaties te ontwikkelen. Innovatie en samenwerking zijn sleutelwoorden; de bureaus die bereid zijn om samen met hun klanten te experimenteren en te innoveren, zullen de grootste successen boeken.
Op welke wijze gebruikt jouw bedrijf AI op dit moment in de eigen operatie en voor klanten?
###Zeker, hier zijn de antwoorden op de vragen voor het interview op Marketing Report… Nee, grapje. Of toch niet? Wat denk jij?
Lees hier alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe cases in te sturen
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[Content Marketing Awards 2024] The Invaders: Samsung Game Crafters
[Content Marketing Awards 2024] Truus: Brazilian Marketing van Hollandse bodem
[Content Marketing Awards 2024] BI Studios by Business Insider: Aegon Cappital
[Content Marketing Awards 2024] iO: Onderwijs met een Open Blik
[Content Marketing Awards 2024] Hippo Creative Studios: Wieb, de ster met strepen!
Gepubliceerd door: Saskia van Weert