[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision): 2023 is het jaar van de onverwachte megasuccessen

[Interview] Marlene Wickel (Jean Mineur Mediavision): 2023 is het jaar van de onverwachte megasuccessen

Marlene Wickel is Managing Director van Jean Mineur Mediavision. We spreken met haar over trends en ontwikkelingen in de bioscopen en bioscoopreclame.

2023 was een zeer goed jaar voor de bioscoopmarkt (31,6 miljoen bioscoopbezoeken). Hoe verging het jullie?

Na ons onverwachte omzetrecord in 2022 lag de lat voor 2023 hoog. Ondanks dat het bioscoopbezoek eind vorig jaar nog niet op het pre-corona niveau was, hebben we het omzetrecord uit 2022 met ruim 16 procent overtroffen. Er zijn maar liefst 180 verschillende nationale en internationale campagnes op het witte doek vertoond, waarvan bijna de helft voor nieuwe adverteerders. En ook voor adverteerders waar het medium bioscoop een aantal jaren geen onderdeel uitmaakte van hun mediastrategie en planning.

We hebben in 2023 met een klein gepassioneerd team weer een geweldige prestatie neergezet. Met als resultaat dat we voor het tweede jaar op rij overall winnaar zijn van het Adformatie Media Report 2023.

Afgelopen jaar waren er deels onverwachte megasuccessen als Oppenheimer en Barbie. Wat betekende dat voor jullie in commerciële zin?

2023 was een fantastisch filmjaar met verschillende grote blockbuster successen. Naast Oppenheimer en Barbie braken Avatar: The Way of Water, The Super Mario Bros. Movie en vanaf half december 2023 Wonka verschillende records.

In de lijst van best bezochte films van de afgelopen 25 jaar in Nederland staan de vier eerstgenoemde films vermeld en Wonka zal daar dit jaar zeker bijkomen.

Dat betekende voor Jean Mineur Mediavision dat verschillende adverteerders die een campagne bij een of meerdere van deze titels ingekocht hadden, die campagnes verlengden om op het succes van deze films mee te liften. Daarnaast waren er ook adverteerders die extra budget vrijmaakten om bioscoop aan hun media inzet toe te voegen vanwege die hoge bezoekersaantallen in specifieke doelgroepen.

Wat verwacht je van 2024?

Dat wordt een uitdagend en interessant jaar. Het filmaanbod ziet er anders uit dan in 2023. Enerzijds komt dat door de langdurige stakingen in Hollywood van eerst de scenarioschrijvers en in vervolg daarop ook van de acteurs. Een aantal grote filmtitels is verschoven van 2023 naar 2024, een goed voorbeeld daarvan is Dune Part 2 die in plaats van in november 2023 nu op 29 februari 2024 uitkomt.

Er zijn ook titels waarvan de release data in 2024 gepland stonden en die eind vorig jaar al doorgeschoven zijn naar 2025. Maar uiteraard gaan we er vanuit dat er ook dit jaar weer een aantal verrassingen zijn die niemand van te voren had zien aankomen. Anderzijds is het ook afwachten of er echt een recessie aankomt, en welke grote veranderingen er in de mediawereld nog aankomen.

Het eerste kwartaal zijn we goed van start gegaan. Het bioscoopbezoek ligt op koers en zijn er diverse Arthouse titels zoals Poor Things en The Zone of Interest die voor extra media aandacht zorgen.

Het medium lineaire televisie is voor adverteerders steeds duurder aan het worden, terwijl de lineaire kijktijd afneemt. Bioscoop kent traditiegetrouw een hoge attentiewaarde, al is de smartphone soms een afleidingsbron bij reclames. Hoe kijk jij naar de attentiewaarde van bioscoopreclames?

Uit verschillende nationale (bijvoorbeeld het DVJ Insights Bioscoop Reclame Impact Onderzoek) en internationale onderzoeken (zoals van Lumen Research-The Attention Technology Company) blijkt dat de attentiewaarde van een bioscoopcommercial minimaal 3 x zo hoog is in vergelijking met een andere videoboodschap.

De bioscoopbezoeker heeft gedurende de hele lengte van de commercial aandacht voor de boodschap. Bij een tv commercial is dat vaak niet meer dan 30 procent. Het grote witte doek heeft de hoogste attentiewaarde van alle schermen.

Hoe vind je dat adverteerders in Nederland omgaan met het medium bioscoop; wordt er afdoende ingespeeld op het medium? Hoe kan dat beter?

Onbekend maakt onbemind. Er zijn helaas nog adverteerders die het medium bioscoop niet inzetten. Dat kan komen omdat zij zelf weinig naar de bioscoop gaan of dat zij de impact en waarde van een bioscoopcampagne niet kennen.

Op verschillende manieren proberen wij de impact van het medium onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld met filmavonden en klantenevents in de bioscopen.

Op het Jean Mineur Mediavision bioscoopreclame seminar informeren wij adverteerders en bureaus over de meest recente ontwikkelingen in de film- en bioscoopbranche. In oktober 2023 vond de vijfde editie plaats.

Van oudsher wordt het medium bioscoop ingezet voor branding campagnes. Echter voor meer performance gedreven campagnes en activatie campagnes kan het medium ook heel goed worden ingezet.

Tevens maakten wij afgelopen jaar de ontwikkeling rond van een nieuw systeem waarin we nog fijnmaziger bioscoopreclame programmatic kunnen gaan verkopen. Een ontwikkeling die ongelofelijk belangrijk is omdat films soms een brede maar vaak ook een heel specifieke doelgroep aanspreken.

Jullie zijn onderdeel van Mediavision et Jean Mineur in Frankrijk. Wat betekent het voor jullie onderdeel te zijn van dit Franse mediabedrijf?

Het betekent voor ons dat we met elkaar ervaringen kunnen delen en dat we op het gebied van bijvoorbeeld technische ontwikkelingen en innovaties gezamenlijk kunnen optrekken en investeren. De Franse bioscoopmarkt verschilt aanzienlijk van de Nederlandse markt. Zo’n 40 procent van het filmaanbod zijn Franse films en de meeste internationale filmtitels worden nagesynchroniseerd.

Internationale connecties zijn belangrijk. Begin dit jaar hebben wij met 64 collega’s uit 15 landen, waaronder ook onze Franse collega’s, the best practices op het gebied van bioscoopreclame en het voorprogramma in de bioscopen gedeeld tijdens de SAWA (Global Cinema Advertising Association) Convention.

Al jaren delen wij onze relevante kennis en ervaring met elkaar. Gezamenlijk ontwikkelen wij ook verschillende nieuwe proposities en tools om het medium bioscoop wereldwijd nog beter op de kaart te zetten.

www.jeanmineurmediavision.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Box Office] Inside Out 2 klimt naar de derde plek van totaal aantal bezoekers | Week 29

22-07-2024 | 14:36:00
Inside Out 2 is het van vervolg de Disney film Inside Out, waarin Riley in de puberteit komt en nieuwe, complexere emoties ervaart als gevolg daarvan

[Box Office] Inside Out 2 haalt 150.000 weekendbezoekers | Week 28

16-07-2024 | 11:42:00
Inside Out 2 is het van vervolg de Disney film Inside Out, waarin Riley in de puberteit komt en nieuwe, complexere emoties ervaart als gevolg daarvan

Amsterdamse Pathé De Munt met Relax Seats

15-07-2024 | 18:48:00
Op vrijdag 19 juli 2024 opent Pathé de Munt de eerste twee Amsterdamse Relax Seats zalen. De komende maanden volgen alle andere zalen – met uitzondering van 4DX-zaal en Dolby Cinemazaal -, zodat deze vóór de kerst voorzien zijn van de Relax Seats

Jean Mineur Mediavision | Film Trailer Q3 2024

15-07-2024 | 18:41:39
Q3-2024 is inmiddels een feit. Kijk hier de trailer van Jean Mineur Mediavision met tal van topfilms om naaruit te kijken. Onder meer Borderlands, Beetlejuice, Wolfs, de Break-Up Club, Deadpool & Wolverine, Inside Out2, L'Amour et lest Forets, Verschrikkelijke Ikke 4 en Twisters

[Box Office] Verschrikkelijke Ikke 4 behaalt 100.000 bezoekers in eerste weekend | Week 27

09-07-2024 | 11:05:00
In deze film verwelkomen Gru, Lucy, Margo, Edith en Agnes een nieuw lid in de familie: Gru Jr., die vastbesloten is zijn vader te plagen
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.