[Interview] Maurice Wenneker (PAKT): 2023 uitdagend, 2024 gezonde groei en jaar van AI

[Interview] Maurice Wenneker (PAKT): 2023 uitdagend, 2024 gezonde groei en jaar van AI

Maurice Wenneker is oprichter en co-CEO van PAKT waar 9 creatieve bedrijven (Wenneker, Wenneker Be, Nosh, Peek Creative Studios, Volstok, Crush, Rabbit’s Foot Studios, Scrambled en BSmart) onder vallen. We kijken samen terug en natuurlijk vooruit.

Hoe kijk je terug op 2023, hoe verliep het jaar voor PAKT zowel in omzet, resultaten als in groei?

2023 was zeker een uitdagend jaar, we zagen behoorlijk wat onzekerheid in de markt en voor sommige entiteiten binnen onze groep zorgde dat voor druk op de omzet. Gelukkig werken we binnen PAKT voor een aantal grote multinationals waarbij de schommelingen in de markt minder hard gaan.

Op deze manier vangen we voor elkaar de klappen op en door samen te werken op deze accounts hebben we toch het jaar nog redelijk kunnen afsluiten.  Maar het was zeker niet alleen maar kommer en kwel. Ondanks oorlog, inflatie en de nasleep van alle Lockdowns zijn we toch gegroeid met twee nieuwe bedrijven in het portfolio. Rabbit’s Foot Studios in Stockholm en Scrambled in Amsterdam.

Wat verwacht je voor 2024?

Wij verwachten een gezonde groei in 2024. De onzekerheid gaat wat uit de markt en de zorgen om inflatie zijn iets minder waardoor we kosten beter kunnen beheersen. Alle uitgestelde projecten zijn weer vol tot leven gekomen dus we hebben een mooi eerste kwartaal.

Verder beginnen er nog meer synergie projecten te lopen. Daarmee bedoelen we projecten waarbij meerdere entiteiten binnen PAKT samenwerken. Op dit moment wordt 25 procent van onze omzet op deze manier gerealiseerd en we verwachten dit percentage verder te verhogen in 2024.

In november 2023 namen jullie Scrambled over en startten jullie een studio in Stockholm: Rabbit’s Foot Studios dat zich op gaming richt. Wat is jouw idee voor het bedrijf, wat kunnen we het komend jaar verwachten m.b.t. lanceringen en overnames?

Onze groei kan eigenlijk op drie manieren: We groeien door buy & build dus door overnames. Zoals bijvoorbeeld Scrambled. Maar als we geen geschikte overnamekandidaat vinden, starten we ook nog steeds zelf entiteiten.

Rabbit's Foot Studios bijvoorbeeld. We zagen een interessante niche namelijk: marketing content productie voor de gaming industrie. Omdat we dit al deden voor een van de grootste gaming studio’s ter wereld: Mojang Studio’s (bekend van Minecraft). Er bleken nog geen studio’s te zijn die dit op onze manier en op schaal konden doen, dus dan startten we zelf een bedrijf. 

En de derde manier om te groeien is de organische groei binnen de 9 bedrijven die er nu staan te bevorderen. Dit doen we door middel van het constant aanjagen van de synergie en samenwerkingen binnen de groep. Dit gaat voor 2024 natuurlijk gewoon door.

Maar let op! Als we mooie bedrijven tegenkomen die goed passen binnen PAKT, staan wij altijd open voor nieuwe acquisities.

Zijn jullie zelf een over te nemen bedrijf op termijn?

Op termijn denk ik dat PAKT best zou kunnen samenwerken binnen een groter geheel. De productie processen die we hebben ontwikkeld voor het servicen van grote internationale klanten kunnen goed als blauwdruk dienen bij het servicen van nieuwe klanten. Verder is het op schaal produceren van hoogwaardige content noodzakelijk voor elke merk maar hebben de bureaus nog altijd moeite om dit vanuit een inhouse oplossing goed op de rit te krijgen. Wij kunnen daarmee helpen.

Welke trends zie je in de branded content wereld?

2024 wordt zeker het jaar van Ai. Wij hebben inmiddels al een aantal mooie cases waarbij we gebruik maken van generatieve Ai op allerlei vlakken. Omdat PAKT ook een enorme capaciteit heeft op het vlak van postproductie, animatie en 3D, zien we hier ook al enorme innovaties en Ai toepassingen die inhouse worden ontwikkeld.

Hier kun je bijvoorbeeld denken aan product replacements We creëren een grote campagne voor Philips scheerapparaten: dit zijn tv commercials, productvideo's en social content voor 30 markten wereldwijd.

Na 6 maanden komen er weer nieuwe modellen uit of komen er veranderingen aan het originele ontwerp. Wij hebben speciale technieken ontwikkeld waarbij we de producten dan vervangen voor de nieuwe modellen zonder alle films opnieuw hoeven te schieten. Dat zorgt letterlijk voor meer duurzame campagnes die veel langer meegaan en zo ook een mooie kostenbesparing opleveren.

Daarnaast zorgen Ai gegenereerde modellen ervoor dat we content beter kunnen afstemmen per land en zo betere lokale relevantie kunnen bereiken.

Wij zijn wat dat betreft niet van de sci-fi verhalen maar van de praktische inzetbaarheid. Alle tech die we nu ontwikkelen is meteen bruikbaar bij het maken van nog meer en betere content. 

Kan je voorbeelden geven van producties waar je trots op bent vanuit de verschillende bedrijven?

Wat heel mooi is is dat de combinatie NOSH en Scrambled meteen een mooie start heeft gemaakt door een grote pitch voor McDonalds te winnen waarmee we het komende jaar heel veel films zullen produceren.

Verder heeft de wereldwijde campagne rondom ‘body positivity’ voor Philips Lumea afgelopen jaar vele prijzen gewonnen waaronder Lovies en meerdere Lampen. Ook de campagne voor Xbox rondom het damesvoetbal was er eentje voor in de boeken. En persoonlijk: als groot fan van André van Duin ben ik natuurlijk enorm trots dat Scrambled een tv-programma met hem maakt.

Julie maken inmiddels ook tv-programma’s (zoals voor Omroep MAX bij de NPO). Hoe kijk je naar jullie als producent van (reguliere) tv-programma’s?

De overname van Scrambled was voor ons een logische stap. We hadden natuurlijk al food content specialist NOSH in de groep. NOSH is vooral gespecialiseerd in high-end commercials en tabletop maar Scrambled heeft weer de expertise in food content voor social, het leveren van strategie rondom de content identity van food brands.

En inderdaad het maken van tv-programma’s rondom koken. We doen dat dus nu voor 24kitchen, maar voor omroep MAX maken we het programma ‘Doorbakken’ rondom het nieuwe seizoen van ‘Heel Holland Bakt’. 

Als PAKT zijn we gespecialiseerd in het maken van content op schaal. Die content zie je terug als tv commercial, op social en online retail kanalen. Maar een televisieprogramma kan dus ook prima zo’n kanaal zijn. Binnen dat kader heeft dat zeker zijn plaats. En zowel ik als mijn co-CEO Maartje van Wijk hebben onze roots in de televisieproductie dus wat dat betreft is de cirkel weer rond.

PAKT bestaat inmiddels uit 9 bedrijven met 150 werknemers in Nederland, België en Zweden. Jij bent oprichter, mede-eigenaar en co-CEO. Hoe ervaar je jouw positie ten opzichte van de werkvloer?

Hoewel ik natuurlijk mijn carrière begonnen ben als regisseur en dat ook vele jaren met heel veel plezier heb gedaan, ligt mijn hart uiteindelijk meer bij ondernemen. Als je dan wilt groeien dan moet je mensen aantrekken die beter zijn dan jijzelf en ze alle ruimte geven om mooie dingen te maken.

Ondanks dat ik niet meer op de set sta, heb ik toch het gevoel dat we die films samen maken en ben ik altijd enorm trots op het eindresultaat. Maartje en ik hebben door heel bewust afstand te nemen van de werkvloer een goede focus op de groei van het bedrijf. Hierbij is het onze taak om iedereen zo goed mogelijk samen te laten werken zodat onze klanten optimaal profijt hebben van de synergie in de groep.

www.pakt.co

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Marketing Report Cannes 2024] Maurice Wenneker over PAKT

18-06-2024 | 11:20:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie. De uitzendingen zijn dagelijks live te beluisteren en als podcast op de website van Marketing Report

[Interview] Jordy van Meer over de wereldwijde Starbucks-campagne van Nosh Foodfilms

17-05-2024 | 09:39:25
We spreken hem over het creatieve proces, de uitdagingen, en de successen van dit project.

[Interview] Inês Bernardo (Scrambled) over de makeover van de foodafdeling van HEMA

18-04-2024 | 11:25:00
Inês Bernardo is creatief directeur bij Scrambled. In een interview vertelt ze over de makeover van Hema en The Food Content Agency Scrambled

Scrambled onthult een frisse look voor de foodafdeling van HEMA

18-04-2024 | 10:55:00
Het doel? De take-away producten van HEMA laten opvallen en een breder publiek aanspreken, terwijl het authentieke HEMA-gevoel behouden blijft

[SHOWREEL!] Wenneker Amsterdam 2024

01-04-2024 | 16:19:00
Wenneker.Amsterdam laid the foundation for PAKT and has a long and proven track record in partnering with international brands and agencies to create the best product based content
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.