Marketing Report
[Interview] Michiel Rijshouwer over de Long Term-categorie bij Esprix interview

[Interview] Michiel Rijshouwer over de Long Term-categorie bij Esprix

Eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder van Esprix gaat in gesprek met Michiel Rijshouwer, juryvoorzitter van de categorie Long term.

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?

De Skoda-case by far. Echt superknap hoe ze, als challenger, in deze markt een dergelijke scherpe strategische keuze en big idea, consistent weten uit te bouwen. Dat vraagt enorm veel lef. Want in de automarkt staat veel druk op de korte termijn sales. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Dat is wat Skoda heel goed snapt.

Waarom geen goud? Resultaten waren prima, maar niet schokkend. Maar dat heeft ook met andere zaken te maken. Zoals het product zelf. We moeten de rol van branding ook niet overschatten. De automodellen wegen zwaarder door. Ik had het Skoda wel gegund. Een voorbeeld voor het vak.

Daarbij wil ik nog wel kwijt dat dergelijke cases alleen kunnen ontstaan bij een lange, goede klant-bureaurelatie. Zonder een gelijkwaardige relatie en vertrouwen in elkaar, krijgt het geen kans om te groeien. Er zit heel veel gedeelde liefde in deze case. Die zie je en voel je als vakman.

Vorig jaar was de eerste keer dat we de Long Term Esprix hadden. Hoe heb jij de kwaliteit van de inzendingen en het juryproces ervaren?

Verrassend goed. De meeste cases waren goed geschreven. Met een heldere analyse en strategie. En sterk big idea. De termijn (dat was vorig jaar: looptijd langer dan 1 jaar) leverde wel wat verwarring op. Want aan alles voelde je dat een campagne die ruim 1 jaar loopt, geen Long Term Esprix kan winnen. De campagnes die meer dan 4 jaar, of zelfs 10 jaar lopen, kwamen vanzelf bovendrijven. Dat zijn de campagnes die zich echt bewezen hebben. Goed dus dat de termijn voor komend jaar is aangepast naar cases die minimaal 3 jaar lopen.

Opvallend was verder de scherpe ethische discussie die werd gevoerd. In dit geval over reclame voor gokken en loterijen. Maar eenzelfde discussie kun je voeren over reclame voor fastfood, petrochemische industrie, drank enzovoort. Je ziet een tweedeling in de sector. Iedereen moet z’n eigen afwegingen daarin maken. Maar het is goed dat er ruimte is om dit ook te bespreken.

Zijn er Long Term-cases die jij dit jaar graag tussen de inzendingen zou zien? Merken die je creatief interessant vindt, en waarvan je hoopt dat ze ook goede resultaten kunnen laten zien?

Natuurlijk de Hertog Jan-case. En misschien ook de Albert Heijn-merkcase. Ik ben wel benieuwd naar de hele case. Maar ik zit eigenlijk te wachten op de minder voor de hand liggende cases. Zoals Simpel afgelopen jaar. Campagnes die normaal gesproken niet de creatieve power hebben om in de prijzen te vallen. Maar juist in deze categorie goed kunnen scoren. Omdat ze al zo lang consistent bouwen vanuit een scherpe strategische keuze en herkenbaar basisidee. Cases van de lange adem. Het zou mooi zijn als er ook cases inzenden uit de niet-commerciële hoek. Kleinere merken ook. Want de jury bestaat uit liefhebbers en die kijken verder dan de bij het grote publiek bekende campagnes.

www.esprix.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

De Esprix 2024: 32 bekroningen, meeste voor DDB (6), Alfred (4) en Wefilm (3)

11-04-2024 | 21:22:00
De jury maakt op 23 mei tijdens de uitreiking in Het H’ART Museum bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de winnaars naar huis gaan

[Interview] Nancy Poleon: We moeten in positieve alternatieve scenario's gaan denken

06-02-2024 | 11:54:00
Esprix Juryvoorzitter Regina Romeijn gaat in gesprek met Nancy Poleon, Founder BrandedU en juryvoorzitter van de categorie Business for good

[Interview] Boris Nihom: Drie essentiële tips om inzenders van de Esprix een handje te helpen

30-01-2024 | 10:28:00
Esprix juryvoorzitter Annette Menheere gaat in gesprek met Boris Nihom, CEO Dentsu Creative en juryvoorzitter van de categorie New Business Concepts

[Interview] Darre van Dijk (TBWA\) over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden

25-01-2024 | 10:09:13
Darre van Dijk is Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO. We spreken hem over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden.

[Interview] Annette Menheere: Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!

23-01-2024 | 09:22:00
Esprix juryvoorzitter Levi Sars gaat in gesprek met Annette Menheere, juryvoorzitter van de categorie Sales Promotions & Activations

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief