Marketing Report
[Interview] Mirjam Verhaagen over de bijzondere postzegels van PostNL interview

[Interview] Mirjam Verhaagen over de bijzondere postzegels van PostNL

MarketingReport publiceert een reeks interviews met partners van Media Info Groep. Vandaag spreken we Mirjam Verhaagen, Senior marketeer Verzamelmarkt bij PostNL. Zij is verantwoordelijk voor de marketing van bijzondere postzegels.

Hallo Mirjam, kun je jezelf kort introduceren?

Ik werk sinds 2020 als senior marketeer Verzamelmarkt bij PostNL. Vlak voor de pandemie maakte ik de switch naar PostNL. Waarom ik die stap heb gezet? Een manager van ING heeft mij ooit de wijze woorden geleerd: Pas op het moment dat je je niet meer verbaast, wordt het tijd om te gaan. Dus dat heb ik gedaan. Een beetje affiniteit met postzegels had ik wel, het zijn net kleine kunstwerken. Ik heb zelfs een schilderij van een oude postzegel in mijn woonkamer hangen.

Waar richt jullie pr, marketing en communicatie zich op?

Wij richten ons op verschillende doelgroepen voor de postzegel verzamelmarkt:

De Postzegelverzamelaar. Dit zijn vooral traditionele verzamelaars, filatelisten en verzamelaars die (inter)nationaal verzamelen of kopen op specifiek thema, onderwerp oftwel de consument, oftewel postzegelliefhebber. Dit zijn gebruikers en liefhebbers van bijzondere postzegels voor het versturen van post.

Waar richt jullie pr, marketing en communicatie zich op in de b2b markt?

Wij werken samen met Nederlandse en buitenlandse postzegelhandelaren. Deze handelaren kopen bij PostNL de postzegels en postzegel producten in voor verkoop aan hun klanten.

Impact maken, hoe doen jullie dat, aandacht verdienen van burgers/consumenten? En in de b2b-markt?

Wij gebruiken voor de consument verschillende kanalen waaronder onze website Collect Club, email nieuwsbrieven, een kwartaal magazine, postzegelnieuws, persberichten en campagnes via Social of onze exclusieve partner Bruna. De inzet hiervan verschilt per postzegeluitgifte. Naast persoonlijke samenwerking doen we geen aparte acties voor de b2b markt.

De rol van postzegels is de laatste decennia behoorlijk veranderd, voor de reguliere post worden ze zoals iedereen weet veel minder geplakt dan vroeger. Welke rol spelen postzegels vandaag de dag binnen jullie bedrijf?

Deze vraag kan ik alleen beantwoorden vanuit mijn rol bij de verzamelmarkt postzegels. Daarin zijn postzegels nog steeds enorm belangrijk. Consumenten willen graag een passende leuke postzegel voor een kaartje of brief. En de verzamelaar verzamelt op thema of vanuit een andere invalshoek de Nederlandse postzegels.

Wat was jullie grootste pr-uitdaging voor PostNL? en hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

De uitgifte van onze eerste Nederlandse crypto stamp was in 2022 een leuke uitdaging op pr-gebied: Hoe gaat de verzamelaar en de consument op deze innovatieve postzegel reageren? Door een goede voorbereiding binnen de PostNL organisatie en een uitgebreide Q&A voor alle klantcontact onderdelen, hebben we alle vragen goed kunnen beantwoorden. En vooral heel veel positieve feedback gekregen vanuit alle doelgroepen.

Op welk gerealiseerde pr-campagne zijn jullie echt trots en kan je dat toelichten?

De campagne voor de Nederlandse crypto stamp was zeer succesvol. De campagne bestond uit verschillende fases. De crypto stamp / nft liefhebbers zijn altijd erg nieuwsgierig naar het beeld. En daarom hebben we in de teaser fase hebben we een zogenoemde chase naar het dier op de postzegel opgezet. We hebben hiervoor samengewerkt met het platform Cryptoinsiders.nl . Dat heeft veel exposure en bereik bij een nieuwe doelgroep opgeleverd.

Jullie werken ook samen met Media Info Groep voor mediamonitoring. Hoe komt deze samenwerking tot nut voor jullie?

Ik gebruik het dashboard om bij te houden welke media over onze postzegels schrijven. En vergelijk hierbij de verschillende uitgiften waar meer of minder campagne op gevoerd wordt. Daarbij kijken we ook naar de mediawaarde.

www.postnl.nl

www.mediainfogroep.nl

Lees ook:

[Interview] Job Jan Altena en Joris de Bruin (CPNB): met weinig budget veel bereiken voor het boek

19-04-2024 | 10:30:00
Job Jan Altena is persvoorlichter en Joris de Bruin is analist bij de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). We spreken beiden over hoe CPNB met marketing en pr omgaat ter promotie van boeken

[Interview] Elsje van Vuuren: Duikend in de wereld van de doelgroep van de Jaarbeurs

04-04-2024 | 16:49:00
Marketing Report publiceert een reeks interviews met partners van Media Info Groep. Elsje van Vuuren is senior communicatieadviseur binnen het corporate communicatie team bij Koninklijke Jaarbeurs

Opening inschrijving Dutch PR Awards 2024!

03-04-2024 | 12:47:00
Marketing Report kondigt de opening inschrijving voor de Dutch PR Awards 2024 aan! Een historisch moment. Tien jaar na de laatste editie zijn ze er weer

[Interview] Lukas Schmeink (Van Wijnen): We leveren elke twee uur een woning op

26-03-2024 | 14:59:00
Lukas Schmeink is Chief Marketing Officer bij Van Wijnen, het bouwbedrijf dat ontwikkelt, bouwt, transformeert, renoveert en beheert in de wereld van vastgoed. We spreken hem over het bedrijf, zijn rol, pr en marketing in zijn sector

Marketing Report lanceert Dutch PR Awards

13-03-2024 | 12:17:00
Precies10 jaar nadat in Nederland voor het laatst prijzen in het pr-vak zijn uitgereikt, zijn daar Dutch PR Awards 2024
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief