Marketing Report
[Interview] Nancy Poleon: We moeten in positieve alternatieve scenario's gaan denken interview

[Interview] Nancy Poleon: We moeten in positieve alternatieve scenario's gaan denken

Esprix Juryvoorzitter Regina Romeijn gaat in gesprek met Nancy Poleon, Founder BrandedU en juryvoorzitter van de categorie Business for good.

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?

Niemand buitenspel. Een mooie campagne waarmee ING een maatschappelijk relevant probleem op een creatieve manier benadert. Niet met geldhulp maar met advies, waarmee ze een oplossing zoeken voor de lange termijn. Veel mensen hebben geen kennis over geld en weten de weg niet te vinden. Door naar ze toe te gaan los je een probleem voor ze op. Het haakje vond ik ook echt goed. Je wil niet buitenspel staan. De kloof tussen arm en rijk is groot en dat wordt meer. Sport is superbelangrijk en dat moet je kunnen blijven doen ongeacht wie je bent en hoeveel geld je hebt. Niemand buitenspel, dat is de basis van inclusiviteit. Ik vind het ook sterk dat de eigen medewerkers het doen.

Deze categorie kan goed worden ingezet om het imago van een merk wat meer purpose te geven. Wat doe je in je beoordeling met inzendingen die je verdenkt van greenwashing of halve intenties? Zijn daar al eens discussies over gevoerd? 

Al eens? Constant zul je bedoelen! Hahaha, dat is precies waar het bij ons om gaat. Who keeps it real?! Wie is echt hiermee bezig? En gelukkig hebben we zo een diverse groep aan experts dat er altijd wel iemand in de groep is die er iets meer over kan vertellen of met een ander perspectief komt waar we misschien zelf nog niet aan hebben gedacht. We hebben ook vaak mensen hun mening zien veranderen omdat ze nieuwe inzichten kregen en dat is echt mooi.

Welke ontwikkeling zie je in jouw categorie (bijvoorbeeld van incidentele event campagnes naar onderdeel van totale merkidentiteit?) 

Ik heb deze vraag in de groep gegooid (leuk he?) en Willa Stoutenbeek kwam met dit antwoord: "Tot ongeveer vijf jaar geleden waren het vooral impact gedreven merken die over duurzaamheid en sociale impact durfden te communiceren richting het publiek. Daarna de marketingcampagnes, want iedereen 'moest' er toch iets mee en nu verschuift dat steeds meer richting integratie op zowel strategisch als operationeel niveau."

Dus er is inmiddels veel veranderd, maar het gaat nog steeds niet zo snel als het idealiter zou moeten gaan. We moeten denk ik af van het aanpassen/updaten van een oud perspectief en echt meer radicale veranderingen durven door te voeren.

De volgende stap, volgens mij, is om in positieve alternatieve scenario's te gaan denken en communiceren, zodat we mensen ook een positief beeld voorschotelen. Doembeelden en -scenario's leiden vooral tot klimaatangst en werken verlammend. Utopisch denken stelt ons in staat om het grote geheel, inclusief de dingen die ons angstig maken, in een nuttig optimistisch licht te zien.

Ruben Cussel vulde aan met: "Je merkt ook wel dat er een nieuwe generatie leadership begint door te dringen die dit intrinsiek ook echt wil."

www.esprix.nl

Lees ook:

[Interview] Boris Nihom: Drie essentiële tips om inzenders van de Esprix een handje te helpen

30-01-2024 | 10:28:00
Esprix juryvoorzitter Annette Menheere gaat in gesprek met Boris Nihom, CEO Dentsu Creative en juryvoorzitter van de categorie New Business Concepts

[Interview] Darre van Dijk (TBWA\) over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden

25-01-2024 | 10:09:13
Darre van Dijk is Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO. We spreken hem over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden.

[Interview] Annette Menheere: Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!

23-01-2024 | 09:22:00
Esprix juryvoorzitter Levi Sars gaat in gesprek met Annette Menheere, juryvoorzitter van de categorie Sales Promotions & Activations

[Interview] Johan Kramer (Holy Fools) over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden

18-01-2024 | 12:30:00
Johan Kramer is Film Director bij Holy Fools. We spreken hem over zijn favoriete Esprix-winnaar aller tijden

[Marketing Report Radio] Edward van de Ridder (Alfred International): Wij houden van reclame

17-01-2024 | 15:47:00
Te gast bij Marketing Report op New Business Radio spreken we hem over de kracht van Alfred en hoe de Esprix Awards hem tot nieuwe inzichten brengt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.