[Interview] Nannie Gieles (brandwebbing) over trends en ontwikkelingen in contentmarketing interview

[Interview] Nannie Gieles (brandwebbing) over trends en ontwikkelingen in contentmarketing

Nannie Gieles is Managing Director bij Brandwebbing. Zij is ook een van de juryleden van de Content Marketing | The Awards. We spreken haar over inspirerende cases en de trends in contentmarketing.

Kun je vertellen waar jij je binnen brandwebbing mee bezig houdt?

Als managing director ligt vooral de algemene bedrijfsvoering bij mij, maar ik kom vanuit de inhoud en vind die ook nog steeds heel leuk. Het meedenken met klanten over de strategische richting, de kaders en de doelen van hun communicatie geven mij veel energie. Simpel gezegd probeer ik in de gaten te houden dat zowel onze klanten als onze mensen happy zijn, en dan komt de rest vanzelf.

Wat zijn volgens jou de trends anno 2023 binnen contentmarketing en hoe ga jij daarmee om?

Artificial Intelligence heeft natuurlijk zijn intrede gedaan. Je ziet dat er op allerlei manieren mee geëxperimenteerd wordt, dus interessant om te blijven volgen én aan mee te doen. Want AI is natuurlijk here to stay en dus belangrijk om er een visie op te hebben en te bepalen welke plek het in je bedrijf heeft. Ook short-form video's zijn heel snel opgekomen, via TikTok ook naar Instagram, Facebook en YouTube. Tegelijkertijd zijn er ook nog steeds hele populaire longform formats.

Wat van alle tijden is: mensen kiezen zelf de content die ze willen zien of horen en ook hoeveel tijd ze daaraan willen besteden. Ik vind daarom dat inzichten in je doelgroep en je markt altijd de basis moeten zijn van een sterk format en een doordacht mediaplan. Aan de hand van relevante kennis en data gaan wij aan de slag. Niet aan de hand van een specifieke trend.

Wat moeten opdrachtgevers naar jouw idee juist wel en wat juist niet doen?

Goed nadenken over de plek en het doel van de content en daar duidelijk op briefen. Weten waarom je voor contentmarketing kiest en vertrouwen op je bureau. Het is een balans tussen ruimte geven en ook duidelijke kaders stellen. Wat ze niet moeten doen... doelgroepinzichten negeren en te veel op N=1 of buikgevoel varen.

Wat is een project waar je bij betrokken bent geweest waar je trots op bent en waarom?

De campagne 30.000perdag van NRG, de exploitant van de kernreactor in Petten. De reactor had 5 jaar geleden een slecht imago en het algemene sentiment was dat 'Petten moest sluiten'. Wat nauwelijks bekend was, is dat daar geen kernenergie werd gemaakt (destijds controversiëler dan nu), maar medische isotopen, de ingrediënten van nucleaire medicijnen waar 30.000 mensen per dag mee worden geholpen, voornamelijk kanker-gerelateerd. Onze taak was om de reactor uit de negatieve hoek te halen en het echte verhaal te vertellen. Wij hebben ons gefocust op het verhaal van die 30.000 mensen per dag, onder andere via een videoserie met mensen die kanker overleefd hebben. Op een gegeven moment heeft in de Tweede Kamer een staatssecretaris gezegd dat hij niet degene wilde zijn die 30.000 mensen per dag in de kou zou laten staan. Vorig jaar heeft minister Kuipers besloten dat er een nieuwe reactor moet komen en dat was wel de kers op de taart voor ons. Ik ben er trots op omdat het zulke complexe materie is met een groot maatschappelijk belang, die we via een heel duidelijke strategie op een begrijpelijke manier hebben weten neer te zetten. Oók voor de mensen van NRG zelf, er ontstond weer trots in het bedrijf.

Wat is voor jou een mooie case bij de CMTA?

Bij voorkeur eentje die inspeelt op maatschappelijke relevantie en praktisch naadloos geïntegreerd is in de content en de media die de doelgroep van nature al consumeert. Een hele mooie, al uit 2019, vond ik #myfirstblood voor Sanquin, waarmee zij via de game League of Legends nieuwe donoren wisten te vinden. Heel knap bedacht en gemaakt!

Wat verwacht je van de CMTA dit jaar?

Ik verwacht dat er weer meer aandacht is voor maatschappelijke thema's en dat we meer van AI terug gaan zien. En persoonlijk vind ik het altijd leuk om vakgenoten te ontmoeten.

Wat is wat jou betreft het laatste vermeldenswaardige nieuws?

Meer een geheimpje dan nieuws: we zenden zelf met ons bureau niet in. Ik vind het heel tof om alle ontwikkelingen in het vak te zien en eraan te mogen bijdragen, maar heb altijd een dubbel gevoel bij de zichzelf vererende communicatiesector. Maar wellicht dat ik na deze keer geïnspireerd word om volgend jaar toch die drempel over te gaan...

Lees hier alles over de Content Marketing | The Awards 2023

www.cmta.nl

www.brandwebbing.com

 

Lees ook:

Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

01-12-2023 | 10:00:00
Deze case is het toonbeeld van het synergie-effect tussen content en advertising. De kernbelofte van ABN AMRO is Expertise for you.

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2C - Born05 - SNS: Future Money Talks

01-12-2023 | 09:23:00
SNS Future Money Talks komt op voor de (financiële) belangen van de nieuwe, jonge doelgroep van SNS die vooruit wil in het leven

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2B + Innovatie met AI - Axioma: Laat ondernemen niet eindigen in 'Er was eens...'

01-12-2023 | 08:16:00
Het doel? Avéro Achmea bij het intermediair positioneren als kennisexpert op gebied van risicomanagement.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER CAMPAGNES - Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden

30-11-2023 | 10:00:00
Duik in het dynamische leven van HEMA-medewerkers, vermengd met sappig drama, onverwachte paniek en natuurlijk onze iconische rookworsten en tompoucen.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER B2E - Axioma: Ik zoek jou!

30-11-2023 | 09:11:00
Hoe werf je zorgmedewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Triade Vitree laat zien dat goed gekozen influencers hét verschil kunnen maken.
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.