[Interview] OSAGE, Swink en Justis: De kracht van digitale toegankelijkheid

[Interview] OSAGE, Swink en Justis: De kracht van digitale toegankelijkheid

Toegang naar digitale voorzieningen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Miljoenen Nederlanders hebben één of meerdere beperkingen. Omdat we niet meer zonder internet en computers kunnen, is digitale toegankelijkheid essentieel. En bovendien verplicht voor alle overheidsinstanties. Daarom hebben Swink, OSAGE en Justis de handen ineengeslagen en alle pdf-formulieren die worden aangeboden op justis.nl digitaal toegankelijk gemaakt. In dit artikel komen alle drie de partijen aan het woord en delen ze hun visie op dit actuele thema.

Digitaal toegankelijk, wat betekent dat?

Kenny Heessels, Teamleider digitale toegankelijkheid bij Swink: "In Nederland zijn er 4,5 miljoen mensen met een beperking die invloed heeft op hun internetgebruik. Denk aan mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking. Voor deze mensen is veel digitale content (websites, apps, documenten, etc.) niet bruikbaar omdat die niet digitaal toegankelijk is. Vanuit Swink helpen wij organisaties om hun content toegankelijk te maken, zodat niemand wordt buitengesloten."

Laura Siecker, managing director bij OSAGE: "Voor ons betekent digitaal toegankelijk dat alle digitale informatie en diensten bruikbaar zijn voor alle mensen. Ook voor mensen die bijvoorbeeld niet goed kunnen zien. Het is dus zaak dat de dienstverlening zo wordt ingericht dat iedereen er gebruik van kan maken."

Regina Friendwijk, manager Klant Contact Centrum bij Justis: “Digitale toegankelijkheid is een onderdeel dat aansluit op onze visie vanuit diversiteit en inclusie. Wij willen dat iedereen bij ons terecht kan en wij willen voor iedereen bereikbaar zijn. De mens staat centraal, zeker als het gaat om dienstverlening."

Grote gevolgen in de praktijk

Kenny Heessels: "Tegenwoordig regelen we bijna alles digitaal. Voor veel mensen biedt dat gemak, maar mensen met een beperking kunnen daarop volledig vastlopen. Veel ziekenhuizen hebben bijvoorbeeld nog geen toegankelijke website. Dat betekent dat het voor mensen met een functiebeperking moeilijk of zelfs onmogelijk kan zijn om een afspraak te maken of uitslagen te bekijken."

Laura Siecker: “In 2023 kreeg mijn schoonmoeder een verwarrende brief van haar energieleverancier. Hierin stond dat haar termijnbedrag met € 900,- per maand werd verhoogd. Na uren in de telefonische wachtrij en lang zoeken op de website ontdekten we dat ze al jaren haar meterstanden niet online had doorgegeven. Het ontbreken van duidelijke instructies en communicatie over de urgentie, zorgde voor deze stressvolle situatie. Dit geeft aan hoe belangrijk digitale toegankelijkheid is, ook voor oudere mensen."

Regina Friendwijk: "Toegankelijkheid is op meerdere vlakken van toepassing. Bij Justis wordt jaarlijks anderhalf miljoen keer een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) via de website aangevraagd. “Als mensen moeite hebben met het online proces, moeten zij schriftelijk van onze diensten gebruik kunnen maken. Hier zijn de nieuwe aanvraagformulieren in pdf-formaat een mooi voorbeeld van."

Kevin Roeleveld, business analist van Justis: "Toegankelijkheid moet vanuit een breder perspectief worden benaderd. Gelet op de diensten van Justis is het essentieel dat deze voor iedereen bereikbaar zijn.”

Samenwerken

Laura Siecker: "Voor het digitaal toegankelijk maken van de aanvraagformulieren werd een goed werkende driehoek geformuleerd tussen Justis, Swink en OSAGE. Justis wilde verder kijken dan alleen het technisch toegankelijk maken van de formulieren. Er werd rekening gehouden met waarneembaarheid, bedienbaarheid, begrijpelijkheid en robuustheid (informatie altijd hetzelfde, ongeacht het kanaal waar het gelezen wordt). Op deze manier werd de gebruiksvriendelijkheid optimaal gewaarborgd."

Meer dan een vinkje

Bram Duvigneau, Senior adviseur digitale toegankelijkheid bij Swink: "Ik word heel blij van klanten die, zoals Justis, gewoon een goed product willen afleveren en niet enkel een vinkje achter ‘toegankelijk’ willen zetten. Ik ben volledig blind en heb dus direct belang bij digitaal toegankelijke diensten. Wij hebben nu laten zien dat een toegankelijke website of formulier niet moeilijker, duurder of lelijker hoeft te zijn. We hebben met elkaar iets neergezet dat aan alle toegankelijkheidseisen voldoet én prettig in gebruik is voor iedereen."

De toekomst

Kevin Roeleveld: "Denk aan het gebruik van duidelijke koppen en alternatieve tekst voor afbeeldingen op de website. Het behalen van de A-status is een belangrijke mijlpaal. Hiermee voldoen we aan de wettelijke eisen voor toegankelijkheid. Maar deze status garandeert nog geen volledig toegankelijke website. Toegankelijkheid is een continu proces dat bestaat uit voortdurende bijscholing van kennis en vaardigheden. Daarnaast vraagt het om een verandering in bewustwording van de organisatie."

Regina Friendwijk: "Digitale toegankelijkheid is niet alleen een verplichting naar buiten toe, maar ook een cruciaal aspect van intern beleid. Het gaat zeker om het zorgen van toegankelijke applicaties voor iedereen, maar het goed blijven samenwerken met partners is ook belangrijk."

Laura Siecker: "Het is erg belangrijk om goed samen te blijven werken, om zo de toegankelijkheid te borgen. Het is een gemiste kans als een website bijvoorbeeld wél goed waarneembaar is, maar niet goed te begrijpen. Of andersom."

European Accessibility Act

Kenny Heessels: "Digitale toegankelijkheid wordt alleen maar belangrijker. Volgend jaar gaat de European Accessibility Act (EEA) in. Dan moeten veel bedrijven verplicht toegankelijk worden. Dat geldt niet alleen voor digitale kanalen, maar ook voor offline producten en diensten als verpakkingen, brieven, automaten of telefoondiensten. Dat klinkt nu misschien als een megaklus, maar uiteindelijk wordt de wereld er wel een stukje beter van." 

Maatschappelijke opdracht

De uitkomsten uit dit interview laten slechts enkele aspecten zien van de reis naar digitale toegankelijkheid die Swink, OSAGE en Justis hebben afgelegd. Hun samenwerking heeft niet alleen geleid tot verbeterde aanvraagformulieren, maar heeft ook de basis gelegd voor een meer inclusieve digitale toekomst.

Digitale toegankelijkheid is een maatschappelijke opdracht. Daarom moeten organisaties blijven samenwerken en samen stappen zetten naar een wereld waarin iedereen gelijke toegang heeft tot digitale diensten en informatie.

www.osage.nl

www.swink.nl

www.justis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] NRC zoekt een Freelance eindredacteur

19-07-2024 | 08:31:00
NRC is per direct op zoek naar een Freelance eindredacteur 

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Podcastredacteur/-maker

19-07-2024 | 07:59:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Podcastredacteur/-maker -Parttime

Today’s Specials aan de slag voor Fletcher Hotels

16-07-2024 | 12:31:00
Fletcher Hotels heeft creatief pr-bureau Today’s Specials gekozen als partner voor haar communicatie & pr activiteiten.

Mobiliteitsaanbieder Ayvens kiest Counter Content als communicatiebureau

16-07-2024 | 10:35:17
Ayvens, het mobiliteitsmerk dat is ontstaan uit de overname van LeasePlan door ALD Automotive, is recent geïntroduceerd in Nederland. De PR en communicatie tijdens de introductie lag in handen van communicatiebureau Counter Content. Beide partijen maken bekend dat het bureau ook na de merkintroductie Ayvens blijft ondersteunen.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Full Stack Developer

12-07-2024 | 11:36:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Full Stack Developer -Amsterdam
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.