[Interview] Patritia Pahladsingh wil Accenture Song steviger op de kaart zetten in Nederland
Patritia Pahladsingh is sinds februari 2023 CEO en Managing Director van Accenture Song Nederland. Ze spreekt tijdens het M100 event op 7 december 2023 in Club ACE in Amsterdam. We spreken haar over Accenture Song en trends in de markt.
Kun je Accenture Song introduceren?
AdAge heeft Accenture Song vorige jaar uitgeroepen tot 's werelds grootste technologiegedreven creatieve collectief. Samen met onze Global CEO en Creative Chairman David Droga, brengen we creativiteit, technologie en data samen. Wij beloven groei door relevantie. Dit resulteert in consequent vernieuwende en impactvolle oplossingen, waardoor onze klanten altijd een stap voor zijn.
Wat betekent het om creativiteit en technologie te combineren?
Het combineren van creativiteit en technologie, en dus het koppelen digital designers, technologists aan storytellers, is echt de next step in de creatieve industrie. Daar krijg je andere proposities van, van nieuwe producten en services tot communicatie.
Creatieven moeten zich bewust zijn van zowel de mogelijkheden als de beperkingen van nieuwe technologieën om effectief te blijven. Ook is het essentieel dat digital designers en technologen een goed inzicht hebben in de behoeften van de gebruiker. Zonder oog voor customer insights, lopen zij het risico technologisch geavanceerde producten te ontwikkelen die niet resoneren bij de doelgroep.
Het draait dus allemaal om een evenwichtige combinatie van creativiteit en technologie. Alleen door deze disciplines bij elkaar te brengen, kunnen we iets unieks en waardevols creëren.
Welke klanten bedienen jullie?
Wij werken voor klanten zoals Booking.com, Peugeot, Estee Lauder, Accor en nog vele anderen. Meer dan 75 procent van onze klanten behoort tot de Fortune Global 500.
Wat heb je in jouw eerste 9 maanden veranderd bij Accenture Song en waar ben je trots op?
In mijn eerste maanden heb ik me gericht op het inbrengen van meer creativiteit aan de technologische oplossingen voor onze topklanten. Dit heeft invloed gehad op hoe onze klanten creatie benaderen en implementeren. Dit begint zijn vruchten af te werpen.
Accenture is wereldberoemd. Accenture Song iets minder. Hoe kan dat?
De naam Accenture werd geïntroduceerd in 2001, terwijl Accenture Song in 2022 zijn intrede deed. Anderhalf jaar geleden bracht Accenture al haar bureaus en diensten wereldwijd samen onder deze nieuwe naam. Deze stap versterkte de kracht en expertise van onze eerdere, afzonderlijke entiteiten.
Accenture Song symboliseert onze cultuur van continue innovatie, vakmanschap, verbinding en inspiratie. Samen met onze global CEO David Droga werken we aan vooruitstrevend werk voor klanten. Accenture is een thuis voor technologie- en datatalent van wereldklasse. Met Accenture Song voegen we daar design- en creatief talent aan toe.
Een van mijn taken is Accenture Song nog steviger op de kaart in Nederland zetten. Het is een prachtig bedrijf met mooie cases die nog onvoldoende ontsloten worden. Wij zijn de trusted partner. Niet alleen voor tech & data maar ook voor creativiteit.
Wat is jouw visie voor het komende jaar?
Mijn visie voor komend jaar richt zich op het versterken van wat Accenture Song uniek maakt: het op grote schaal samenbrengen van creativiteit en technologie. Dit helpt onze klanten bij het realiseren van belangrijke veranderingen. Ons talent ziet de enorme impact die we kunnen hebben. Deze gedeelde visie verbindt ons.
We leven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. In elke sector is er een sterke vraag naar technologische oplossingen. Dit maakt onze rol nog relevanter.
We zijn nu voorbij de experimentele fase met AI. Het is tijd om keuzes te maken over welke initiatieven we gaan schalen. Welke hebben de meeste waarde? We hebben duizend bloemen laten bloeien, het is nu zaak om te bepalen welke daarvan daadwerkelijk vruchtbaar zijn voor onze klanten.
Hoe verhoudt de Nederlandse tak van Accenture Song zich tot de internationale groep?
We zijn een echt internationaal bedrijf. Dagelijks werk ik samen met collega's in steden als Parijs, Bangalore, New York. In Amsterdam beschikken we over onze eigen creatieven, strategen, technologists, data-experts en designers. Met dit team zijn we in staat om klanten van begin tot eind te bedienen. Wanneer er behoefte is aan extra expertise, betrekken we die moeiteloos vanuit een ander land.
Wat betekent AI voor jullie?
Wij zien AI als de next big thing, die zowel ons werk als ons leven spectaculair zal veranderen. We zetten daarom vol in op data, AI en generatieve AI met een investering van 3 miljard dollar. Dit bedrag gebruiken we voor het trainen van medewerkers in AI, het verbeteren van onze eigen AI-diensten, en het verdubbelen van ons team van 40.000 naar 80.000 AI-specialisten.
Recentelijk hebben we tien generatieve AI-studio's geopend in Noord-Amerika en zijn van plan om binnenkort AI-studio’s in Europa te lanceren. Deze studio's bieden klanten de kans om de mogelijkheden van generatieve AI te verkennen.
We werken nauw samen met universiteiten, onderzoeksinstituten en startups in AI. Deze samenwerkingen integreren we in onze dienstverlening aan klanten, die actief deel uitmaken van deze mix.
We combineren vaardigheden en praktijkvoorbeelden, omdat de ontwikkelingen in AI razendsnel gaan en dit niet iets is wat je in je eentje kunt doen. We lopen voor op onze concurrenten. Om die voorsprong op langere termijn te behouden, zijn onze AI-specialisten onmisbaar.
Welke trends en ontwikkelingen vallen jou op?
Elk jaar leggen we het gedrag van consumenten onder de loep en brengen we de belangrijkste wereldwijde consumententrends samen in de nieuwste editie van ons Accenture Life Trends raport. Deze trends bieden inzicht in het gedrag van klanten. Ze helpen merken om zich aan te passen, relevant te blijven en groei te stimuleren.
Generatieve AI heeft een grote culturele impact. Internet verschuift van informatief naar intelligent. En de gebruikservaring van transactioneel naar persoonlijk. Dit heeft een dubbel voordeel: klanten worden beter begrepen dan ooit tevoren, terwijl merken dit begrip kunnen benutten om zeer relevante producten, diensten en ervaringen te ontwikkelen.
De creatieve kwaliteit van AI zal alleen maar verbeteren. We hebben allemaal wel eens geëxperimenteerd met nu nog eenvoudige AI-beeldgeneratietools zoals Midjourney, deze programma's hebben slechts het topje van de ijsberg laten zien van wat mogelijk is. Het gaat nu al op een razend tempo verder dan alleen tekst of beelden; het combineert alles voor rijkere content. De invloed hiervan op merken is groot. Het zet nieuwe normen voor hoe merken communiceren, met een grotere impact dan eerdere digitale ontwikkelingen. Gebruikersverwachtingen zullen snel veranderen door de integratie van AI in dagelijkse interacties.
Er is en komt zoveel content beschikbaar dat consumenten beginnen af te haken door de vaak lage kwaliteit. Hierdoor is het voor merken een grotere uitdaging geworden om op te vallen met kwalitatief hoogwaardig aanbod. Juist nu is het zo ongelooflijk belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Merken zouden de kracht van creativiteit opnieuw moeten waarderen en omarmen. Dit houdt in dat creatieven voldoende budget, tijd en kansen krijgen. Ook is het belangrijk dat zij de mogelijkheid krijgen om te ontdekken hoe ze technologie optimaal kunnen inzetten voor creatief topwerk.
Lees alles over het M100 Event hier
M100 wordt gesponsord door
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
M100 2025 komt eraan - draag nu mensen voor!
NIMA partner Merken100 en M100
[Interview] Richard Hol over de AI M100-campagne van Fightclub
Podcast50 2024: Sander Schimmelpenninck voor tweede jaar op rij op nummer 1
De Marketing100 2024 op LinkedIn
WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT
Monica Geuze volgt Bas Smit op als nummer 1 in de Influencer100, Jutta Leerdam schaatst de top-10 binnen
Fightclub verrast winnaars M100 met uniek AI-portret
De Mediabureau100 2024: Maiko Valentijn opnieuw op nummer 1
Christian van Thillo behoudt eerste positie Nieuwsmedia50
Darre van Dijk nummer 1 in Reclamebureau100 2024; Aad Kuijper en Victor Knaap runners-up
Brenda Smith nummer 1 in de Marketing100 van 2024, Els Dijkhuizen stijgt naar plaats 3
Arjen Lubach ook in Media100 2024 op nummer 1, Johan Derksen op nummer 3
Georgette Schlick prolongeert eerste plaats in Producenten50
Radio50 2024 opnieuw aangevoerd door Dave Minneboo
Gepubliceerd door: David de Jong