Marketing Report
[Interview] Piet Penninx over The Bike interview

[Interview] Piet Penninx over The Bike

Marketing Report houdt een serie interviews met sites die aangesloten zijn bij Azerion. Vandaag spreken we Piet Penninx, (mede-eigenaar van The Bike), over zijn site TheBike.nl.

Hallo Piet, kun je The Bike introduceren?

Zeker weten! The Bike is een online magazine voor en door fietsliefhebbers. Samen met onze reporters gaan we regelmatig op pad naar bijzondere fietsbestemmingen en -evenementen. We schrijven over de laatste trends en publiceren praktische keuzehulpen en gidsen. Alles om de fietser te inspireren. Wij focussen ons overigens op de gewone rijder. Niet op degene die grammenjagen of door rood licht fietsen om hun gemiddeldes te halen. Bij ons mag je vertragen. 

Welke connectie is er met TheHike.nl?

TheBike.nl kun je zien als het jongere broertje of zusje van Thehike.nl. Hetzelfde gevoel, hetzelfde uiterlijk, maar dan gericht op fietsen. We merkten vanuit onze lezers dat er steeds meer interesse was in wielersport en fietsvakanties. Er werd al veel over dit onderwerp gepubliceerd op The Hike, maar de naam dekte de lading niet meer. Vandaar dat The Bike is geboren.

Wat is jouw rol bij jullie bedrijf?

Kaz en Mechteld hebben destijds The Hike opgericht. Ik ken ze allebei vanaf mijn studie en ik ging regelmatig op pad voor The Hike. Het samenwerken beviel van beide kanten. Halverwege 2022 fantaseerden we over het oprichten van The Bike. Het leek nog ver weg maar van begin januari is het een feit. Dit powerkoppel is eigenaar van alle drie de labels (red. The Hike, The Outdoors en The Bike). Ik ben mede-eigenaar van alleen The Bike. Daar komt dus alles bij kijken. Van het contact met reporters, regio’s en merken tot aan de eindredactie.

Wie zijn jullie bezoekers en is dit door de jaren heen veranderd?

Ik zeg altijd dat ik de doelgroep vertegenwoordig. Een jong iemand die graag de wereld op de fiets wil ontdekken. Zoals ik eerder al liet vallen ben ik iemand die graag de tijd neemt. Zo zie ik het ook voor me bij onze lezers. Fietsers die misschien wel voor het eerst gaan bikepacken en ervaren hoe mooi de wereld om de hoek al is. En de gemiddelde fietser staat er wel om bekend dat ze een breed besteedbaar inkomen hebben, dat maakt het voor adverteerders weer interessant.

Kijkend naar The Hike en The Bike, dan zijn onze lezers denk ik niet echt veranderd. Ze lijken op elkaar, alleen is de manier van bewegen anders. Dat fietsers en wandelaars goed samengaan zie je ook aan een samenwerking tussen bekende merken als Fjällräven (wandelmerk) en Specialized (fietsmerk).

Welke invloed hebben de coronajaren gehad op jullie operatie?

Gek genoeg hebben de coronajaren ervoor gezorgd dat we het platform wilde starten. De fietssport is enorm gegroeid en de laatste jaren enorm in ontwikkeling. Wielerevenementen schieten als paddenstoelen uit de grond, cafés richten zich steeds meer op de fietser en merken bedenken steeds gevarieerde modellen. Denk bijvoorbeeld aan de longtail fiets of dat we kunnen concluderen dat de gravelbike toch echt is ingeburgerd.

Wat maakt The Bike en je andere sites interessant voor adverteerders?

Wat ons interessant maakt is de gedeelde kracht. Wat op Thebike.nl komt te staan plaatsen we ook op Theoutdoors.nl. Niet als volledig artikel, maar als doorlink. Ook op social media plaatsen we fietsgerelateerde content op The Outdoors. Daarmee vergroten we ons bereik voor de onderliggende platformen.

Daarnaast hebben Kaz en Mechteld in de loop der jaren een enorm netwerk en bereik opgebouwd. Daarmee staat het merk The Hike als een huis. Een merknaam waar we met The Bike op mee kunnen liften. Dat is prettig voor adverteerders.

Misschien wel het belangrijkste voor een samenwerking is de klik. Letterlijk op internet maar nog meer op persoonlijk vlak. Ik zie dat wanneer ik met Kaz over een fiets- en wandelbeurs loop en ik merk het in de communicatie. Mensen werken graag met ons samen omdat we fijn zijn in het contact. We denken mee, doen nooit moeilijk en vertrouwen op de ander.   

Hoe kijk je aan tegen branded content, wat doe je wel en wat doe je niet?

Als branded content op een goede manier wordt ingevuld dan verrijkt het je platform. Voor jezelf als merk, maar ook voor de lezer. Wanneer sterke merken zich aan je binden, dan ervaren lezers ons ook als een betrouwbaar platform. Het moet vooral aansluiten bij wat je wilt vertellen en bij het publiek. Gokken, roken of al dat soort onzin hoort daar niet in thuis. Die link is ver te zoeken.   

Welke soorten van adverteren zijn mogelijk op de websites en zijn er ook zaken waar jullie juist niet aan meewerken?

Adverteren op onze websites is mogelijk in de breedste zin van het woord. Uiteraard via display en banners. Maar er zijn ook tal van advertorial, social media, nieuwsbrief en op maat gemaakte mogelijkheden. Zo doen we bijvoorbeeld ook presentaties, foto- en videoshoots of hosten we events.

Hoe verloopt de samenwerking met Azerion?

De samenwerking verloopt erg prettig. Vooral in de opstartfase was het veel onderling schakelen. Met de korte lijntjes kan je snel zorgen dat er iets aangepast wordt.

Wat kunnen we de komende tijd van jullie verwachten?

De afgelopen periode zijn er veel reporters voor ons op pad geweest. Van mountainbiken in Oostenrijk tot de 100% Women on bike tour in Zwitserland. En van fietsen door het schilderachtige Vlaams-Brabant tot aan toeren door het ongerepte Kroatië. Verwacht dus veel inspiratie!

Verder willen we de komende tijd meer gaan samenwerken met fietsmerken. The Bike is een nieuwe speler op de markt, we zullen ons best moeten doen om onze naam kenbaar te maken. We zien dat veel contactpersonen al erg enthousiast zijn. Het lijkt me een mooi gezamenlijk doel dat we meer mensen aan het fietsen krijgen en dat als ze op de fiets zitten, dat dat op een veilige manier kan. 

www.thebike.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Interview] Tom Nederend: WielerOrakel, een uit de hand gelopen hobby

17-04-2024 | 14:21:00
Marketing Report houdt een serie interviews met sites die aangesloten zijn bij Azerion. WielerOrakel is een site en podcast voor de wielrenliefhebber met voorspellingen en veel data. We spreken hierover met Tom Nederend

[Vacancy] Azerion has a position for Key Account Manager Gaming

12-04-2024 | 09:25:00
Azerion is directly looking for a Key Account Manager Gaming

[Vacancy] Azerion has a position for Game Analyst

08-04-2024 | 10:09:00
Azerion is directly looking for a Game Analyst

[Vacancy] Azerion has a position for Consolidation and Technical Accounting Specialist

08-04-2024 | 09:44:00
Azerion is directly looking for a Consolidation and Technical Accounting Specialist

[Vacancy] Azerion has a position for External Reporting and Technical Accounting Manager

11-03-2024 | 08:14:00
Azerion is directly looking for an External Reporting and Technical Accounting Manager-Schiphol-Rijk, Noord-Holland
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief