[Interview] Ramona Chang over contentmarketing

[Interview] Ramona Chang over contentmarketing

Ramona Chang is Manager Corporate Communicatie, Marketing en Strategie bij Gemeente Utrecht. Dit jaar is zij ook juryvoorzitter van Content Marketing | The Awards. Wij spreken haar.

Kun jij vertellen over jouw werk bij Gemeente Utrecht?

De stad Utrecht ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Wij zijn aan de slag met vragen als: wat betekenen maatschappelijke ontwikkelingen voor ons grootstedelijk positioneren; welke kansen liggen er in de samenwerking met de regio en het Rijk; hoe gaan we komend jaar mooie evenementen als 900 Jaar Stadsrechten en La Vuelta communicatief ondersteunen en tot fantastische feesten maken; hoe versterkt de gemeente Utrecht nog meer dan voorheen de interne en externe communicatie.

De dagelijkse thematiek die op mijn bureau voorbij komt, gaat onder ander over cultuur, duurzaamheid, stedenbouwkundige ontwikkelingen, citymarketing maar ook vluchtelingenopvang. Met dit als uitdaging ben ik gestart bij gemeente Utrecht met een team van marketeers, communicatiespecialisten en strategen. Ik ben aan het bouwen en stap direct in waar ik mogelijkheden zie met mijn team. En dat voor de stad waar ik een groot deel van mijn leven hebt gewoond. Do I need to say more?

Wat is de positie van content binnen het communicatiespectrum van Gemeente Utrecht?

Content speelt een belangrijke rol binnen de gemeente Utrecht. We zijn ongeveer met 4500 medewerkers en met een politieke coalitie van Groenlink, D66, PvdA, Student & Starters en ChristenUnie. Met elkaar maken we ontzettend veel content. Een van de eerste stappen die we nu aan het ondernemen zijn, is te onderzoeken hoe we via een contenthuis iedereen dezelfde richting op krijgen. Liever 4500 keer gebruik maken van dezelfde goede content dan iedere keer het wiel opnieuw uitvinden. Het is aan ons om de inwoners, de ondernemers maar ook de medewerkers mee te nemen in waar we voor staan.

Hoe heb jij contentmarketing en het belang van contentmarketing de afgelopen jaren zien veranderen?

Het belang heb ik enorm zien veranderen. Het is niet meer mogelijk om je doelgroep te bereiken met de traditionele manier van campagnevoeren. De verdienmodellen die media met opdrachtgevers hanteren, kloppen ook niet meer echt. Wie is eigenaar van de content wie heeft de kennis en waar zet je het uit? Daar moeten we de aankomende periode met elkaar ook echt andere methodieken voor bedenken.

Je bent juryvoorzitter van Content Marketing | The Awards. Op 1 november worden de prijzen uitgereikt. Wat zijn jouw verwachtingen?

Enorm hoog. We hebben twee jaar lang mogen broeden, proberen en innoveren. Ik hoop verwekelijk dat ik enorm positief wordt verrast. Hopelijk uit onverwachte hoeken.

Traditioneel sturen ook veel Belgische bureaus werk in. Welke dynamiek brengen de Belgische bureaus met zich mee?

Ik heb een tijdje mee mogen maken hoe de dynamiek in België is. Ik ben erg benieuwd. De uitdagingen zijn groot. Hopelijk zijn onze zuidenburen zo goed dat ze ons kunnen inspireren.

De cases voor CMTA beginnen binnen te stromen. Welke tip heb jij voor inzendende partijen?

Zend alsjeblieft niet zomaar een campagne in. Zorg dat de case duidelijk is. Zoals al eerder gezegd; de invulformulieren zijn er voor ons de jury om de KPI’s en strategie te lezen en begrijpen. Niet om de case te moeten kunnen begrijpen. De case moet voor zich spreken. Het moet zo duidelijk zijn dat we die bij het zien van de middelenmix al begrijpen. En enthousiast worden...

Wat is het laatste nieuws?

JumboVisma heeft de Ronde van Frankrijk gewonnen. Top springplank voor de Vuelta. Heb je hem al in de agenda staan? Het deel wat in Utrecht plaatsvindt is op 18, 19 en 20 augustus.

www.gemeenteutrecht.nl
www.cmta.nl



Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Je kunt tot en met 19 september inzenden voor Content Marketing | The Awards. Lees alles over The Award en hoe in te zenden op www.cmta.nl

Partners CMTA


Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.