[Interview] Ramses Braakman (Hart Voor De Zaak): Moeten ze bij u zijn? Dan moet u bij ons zijn

[Interview] Ramses Braakman (Hart Voor De Zaak): Moeten ze bij u zijn? Dan moet u bij ons zijn

Ramses Braakman is Creative Director bij Hart Voor De Zaak. Wij spreken hem.

Kun jij Hart voor de Zaak introduceren?

Zeker, ik introduceer Hart Voor De Zaak al meer dan 27 jaar. We gaan dus al een tijdje mee. En dat geldt ook voor veel relaties die we hebben met onze opdrachtgevers. Met een aantal klanten werken wij langer dan 20 jaar. Dan ben je niet echt meer een uitvoerend bureau maar meer een partner. Dat is een jeukwoord, natuurlijk. Maar het is wel zo. We denken actief mee met de bedrijfsstrategie. Het wel en wee van de klantorganisatie raakt je. Wij houden van continuïteit bij de klanten. En bij onszelf. Met winstmaximalisatie hebben we niet zoveel. Liever lang voldoende rendement dan kort fantastische winsten. Het gaat niet alleen om de campagne, die binnenkort nodig is. We kijken verder. Altijd denken aan de lange termijndoelen en kijken naar de visie van het bedrijf.

Heb je voorbeelden van hoe deze benadering tot uiting komt?

Ik denk aan wat we deden voor Jungheinrich Nederland. Voor hen ontwikkelden we niet alleen een employer branding strategie. Maar ook een creatieve vertaling die heel nuttig blijkt om de merkwaarden nog sterker te verankeren in de organisatie. Deze vruchtbare samenwerking gaan we in 2024 voortzetten. Een ander voorbeeld is onze volledige rebranding van Haco Wonen en Slapen. We vernieuwden niet alleen de externe uitstraling. We pakten tegelijkertijd ook een ander traject op, namelijk de interne implementatie van de nieuwe merkwaarden. Haco’s nieuwe branding is vorig jaar uitgerold, van A tot Z: 32 vestigingen, het hele wagenpark, instore en in alle online en offlinecommunicatie. Het resultaat is een fris maar vertrouwd merk. Klaar voor een gezonde toekomst in de woonretailbranche. Hou ze maar in de gaten!

Onderschatten marketeers vaak de meerwaarde van goede branding op de lange termijn?

Inderdaad wordt het belang van langetermijn-merkwaarde hier en daar overschaduwd door kortetermijn-doelen en -uitdagingen. Dan krijg je van die mooie discussies over het belang van directe resultaten. Wij wijzen onze opdrachtgevers altijd op de ontwikkeling van merkwaarde als focuspunt. Een merk met een sterke focus op de langetermijn-merkwaarde zal uiteindelijk zegevieren. Daarvan zijn we heilig overtuigd. Immers, wat is een sterk merk? Dat is een gevoel dat zich heeft opgebouwd bij de gebruiker. Vertrouwen, betrokkenheid, binding, identiteit… allemaal zaken die moeten groeien. En dat vraagt om tijd en geduld.

In welke mate moeten marketeers zich bemoeien met het creatieve proces?

Bemoeien? Liever niet. Zich ermee bezig houden, ja graag. Want betrokkenheid vanuit de opdrachtgever kan heel veel opleveren. Wil je co-makership bereiken, dan is betrokkenheid hoe dan ook een voorwaarde. Als je een marketeer hebt, die niet verder durft te kijken dan zijn excel-sheet, tja, dan gaat het niet werken. Maar als een marketeer samen iets goeds wil bereiken en dat op een efficiënte manier… zulke marketeers zien we graag aan de creatietafel. Vergeet ook niet, dat onze creatieven het uitpersen van elke reclame-euro echt zien als een sport. En verder heb je met een vanuit marketing getoetst campagnefundament ook meer draagvlak in de klantorganisatie.

Stappen adverteerders te gemakkelijk over naar andere bureaus?

Wispelturige adverteerders zullen er altijd zijn. Zijn dit de opdrachtgevers, die werken aan langetermijn-merkwaarde? Ik denk het niet. Elke 3 tot 5 jaar een nieuwe slogan, nieuwe merkkoers, nieuwe boodschap? Daar werken dan mensen die graag hun eigen geurvlag willen zetten. Ze hoppen weer naar een andere baan en de organisatie betaalt de prijs. Wij richten ons op merken die een stabiele koers varen, die blijven focussen op hun zorgvuldig opgebouwde merkfundament. Wie denkt dat dit saai is, die vindt kennelijk de essentie van sterke merken saai. Wij niet. Wij willen verrassen met het vertrouwde.

Wat gaat AI betekenen voor Hart voor de Zaak?

Wat het gáat betekenen weet niemand. Als bureau experimenteren we er al een tijd mee. Wij kijken telkens waar AI zich relevant laat toepassen. AI kan een aanjager zijn van het creatieve proces. Vooralsnog niet zozeer op het stukje van 0 tot 1. Maar in de fase erna zeker wel. En AI helpt enorm bij het ontrafelen van complexe datavraagstukken. Kortom, het is een krachtig hulpmiddel, dat ongetwijfeld steeds sterker wordt.

Is purpose een factor voor jouw bureau?

Ons doel is relevant zijn. Ertoe doen in ons stukje van de maatschappij. Dat betekent het opbouwen van sterke partnerships en langdurige relaties met onze opdrachtgevers en leveranciers. En verder in de sociaal-maatschappelijke omgeving ook je rol pakken.  Jaarlijks steunen we verschillende goede doelen, sport en maatschappelijke initiatieven. In Leiden, waar we 25 jaar gevestigd zijn geweest, maar nu ook in de gemeente Katwijk. Want sinds 2,5 jaar zitten we op het voormalige Marinevliegkamp in Valkenburg. We zijn al 18 jaar outstanding sponsor van ZZ Leiden eredivisiebasketbal, 12 jaar sponsor van RC DIOK rugby en recentelijk zijn we partner geworden van TK Challenge. In Katwijk sponsoren we Grasshoppers basketbal. 

Wat maakt Hart Voor De Zaak uniek in vergelijking met andere bureaus?

Ik hoop dat wij niet uniek zijn. Want veel meer bureaus zoals Hart Voor De Zaak, dat zou beter zijn voor iedereen. Maar ja, je kunt niet alles hebben in de wereld. Vandaar dat ik toch maar tegen iedereen zeg: Moeten ze bij u zijn? Dan moet u bij ons zijn.

www.hartvoordezaak.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts starten Studio The Editors

26-07-2024 | 12:01:00
Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts zijn onder de naam Studio The Editors een bureau  begonnen dat zich richt op een hoofdredactionele visie bij merken en organisaties

[Interview] Ingmar Larsen (This Agency) doet oproep voor campagne tegen roekeloos fatbikergedrag

26-07-2024 | 11:04:00
Ingmar Larsen, oprichter en Creative Director van This Agency heeft een oproep gedaan om een campagne te ontwikkelen voor gedragsverandering rondom fatbikers onder de noemer Doe ******g normaal op het fietspad! We spreken hem over deze spontane actie

[Be More Challanger] Jan van Hövell over KLABU

26-07-2024 | 10:23:00
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland

[Vacancy] TBWA/NEBOKO has a position for Motion Designer

26-07-2024 | 09:29:00
TBWA\NEBOKO is looking for Motion Designer

[Vacatures] Pink Marketing zoekt een (Junior) Social Advertising Consultant

26-07-2024 | 08:33:00
Pink Marketing is per direct op zoek naar (Junior) Social Advertising Consultant -Groningen • 36-40 uur

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.