[Interview] Robbert den Boer: ROSH klanten willen een witty oplossing voor hun marketinguitdaging

[Interview] Robbert den Boer: ROSH klanten willen een witty oplossing voor hun marketinguitdaging

Robbert Den Boer is co-owner van ROSH Studios. We spreken hem over de rol van creatieve bureaus, trends in marketing, de impact van technologie zoals AI, en zijn reflecties op genderdiversiteit binnen de sector.

Kun je jouw bureau introduceren?

ROSH is een creatief bureau uit Nijmegen, Nederland. Met onze creatieve concepten, grafische designs, motion designs, 3D, VFX en video’s bedienen we een mooi klantportfolio met klanten en merken als Nike, Netflix, Pepsi, UEFA, JBL, Paramount, Xbox, Nvidia, HP, Canon, RTL, Videoland, NPO, Prime Video, BMG, Mojo, Alda, Warner Music, ID&T, Spinnin’, Flügel en diverse bioscoopfilms, veel event-organisaties, festivals en artiesten.

Wat kan jouw bureau wat andere bureaus niet kunnen?

ROSH is zeer sterk in het vertalen van een creatief concept met een marketing- en strategische gedachte naar pakkende en uitmuntende uitingen/reclame/content. Branding, 3D design en motion design, vooral in combinatie, zijn specialismen binnen het creatieve bureau.

Een klant belt. Wat wil deze?

Klanten van ROSH willen een creatieve en vaak witty oplossing voor hun marketinguitdaging in visueel opzicht.

Wat willen marketeers maar niet begrijpen?

  1. Dat creativiteit en dus een commerciële oplossing voor hun probleem geld kost. Wij helpen hen vaak aan meer omzet of exposure, value for money.
  2. Dat marketeers zelf vaak aan tunnelvisie leiden en dat een frisse en vooral creatieve blik een goede en vaak efficiënte oplossing biedt voor hun problemen of uitdagingen.

Waarom mislukken zoveel bureau-overnames?

Ik denk dat dat komt door de culturen van bureaus en het feit dat de eigenaren vaak het bureau zijn. Wat het moeilijk maakt om klanten, personeel en aanverwanten voor een nieuw persoon of groep te zetten. De identiteit van de eigenaren en het personeel maken het succes van een bureau en dat is niet eenvoudig te vervangen of te veranderen. Er heerst te veel sentiment rond bureaus. Daarnaast zijn bureaus urenfabrieken en is scalability vooral aan meer mensen en slechts voor een klein deel aan efficiëntie en processen verbeteren.

Wordt 2024 een goed jaar voor contentmarketing bureaus?

Ja, weet ik niet… ja voor goede, innoverende en creatieve bureaus wel. Maar het wordt steeds eenvoudiger gemaakt met AI, gear, software om steeds betere content te maken. Wat overblijft is nog gekkere, extremere, authentiekere, creatievere content die merken, bedrijven en influencers zelf niet kunnen maken, bedenken en marketen. Het gevolg is denk ik dat goede bureaus overblijven, in niches duiken en de rest gaat prijsvechten. Maar dit is slechts een theorie haha…. De behoefte aan content blijft, bedrijven willen ontzorgd worden en zo past er op elk potje wel een deksel, het is aan de bureaus om hun potjes te vinden in 2024 lijkt me.

Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomt?

We hebben stevig voet aan grond gekregen binnen de gaming- en computerhardwarebranche waarin we werken voor en met HP, NVIDIA, Erazer, Wacom, Ubisoft, MSI, Megekko, Redux, Azerty, Blizzard, enz. Een sterk segment waar we eigenlijk onze volledige creatieve skillset kunnen toepassen in campagnes.

Heb je wel eens een klant afgewezen omdat je er gewoon geen zin in had?

Het is niet een kwestie van geen zin denk ik. Het gaat meer om dat het geen match is, we bijvoorbeeld ondanks de budgetten problemen verwachten of een verschil van visie hebben. We zijn zeer tolerant en we stellen de doelen en het brengen van waarde voor onze klanten voorop, maar uiteraard moeten we er zelf ook energie van krijgen, achter producten of bepaalde richting staan. Pas dan kunnen we floreren en pas dan kunnen we waarde brengen. We zijn onze klanten onze 100 procent inzet en dedication verschuldigd, als dat niet kan, dan moeten we niet gaan samenwerken en zeggen we dat ook eerlijk.

Hoe diep is de crisis in de Nederlandse bureauwereld?

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik denk dat die crisis vooral inslaat bij bureaus die niet flexibel zijn en met de markt mee kunnen bewegen. Er is altijd iets te doen, altijd iets te maken, bedenken of creëren, omdat merken en bedrijven ook door moeten. Dat heeft Corona ons wel laten zien, waarin het bijvoorbeeld snel draaide van offline naar online.

Betekent sportjaar 2024 meer business voor jouw bureau?

Ik hoop het, omdat we heel veel affiniteit hebben met sport. Omdat sport om emotie, winnen en verliezen dicht bij elkaar liggen en omdat er prachtige verhalen verteld kunnen worden in sport. Sport is vaak ook de nummer 1 analogie ter attentie van het bedrijfsleven, commerciële prestaties en teamdynamiek. Iedereen snapt sport.

Hoe maak je goede reclame?

Door wat mij betreft de consument aan te spreken op hun gevoel, hun gedachten en hun gedrag. Veel creatives werken vanuit hun eigen zintuigen en wat zij goed, mooi of leuk vinden. Ik denk dat elke marketeer, reclamemaker en designer moet beginnen om op de stoel van de consument te gaan zitten en vanuit hen te redeneren.

Bemoeien marketeers zich te veel of juist te weinig met het creatieve proces?

Tja, ook marketeers zijn mensen en iedere marketeer is daarom uniek. Ik noem de processen met merken vaak een dans waarin verschillende mensen op verschillende momenten leiden. De kunst voor zowel hen als wij is om te weten wanneer je je moet laten leiden en wanneer jij aan zet bent. Als dat lukt ontstaat er synergie en de mooiste dingen.

Hoe ziet de ideale marketeer eruit?

Haha, die heeft onbeperkt budget, geeft onbeperkte creatieve vrijheid en tijd om te creëren. Geeft binnen één dag input of feedback en is vooral niet bang om buiten zijn comfort zone te stappen en nieuwe, spannende of gewaagde dingen te proberen. Dus een best utopisch figuur, die ideale marketeer.

Maar ik denk ook dat als bureaus met zo’n marketeer zou werken de bureaus uit de ban zouden springen en te veel geld zouden uitgeven, te veel tijd zouden nemen en het allemaal misschien wel te gek zouden maken. Conclusie: we hebben elkaar en elkaars rol nodig om het beste voor het merk eruit te halen.

Is prijswinnende reclame per definitie ook de beste reclame?

Ze zijn vaak wel goed omdat ze mensen op een bepaald gevoel aanspreken. Maar 'beste' slaat op waar reclame voor is: om sales te genereren, bekendheid te vergroten of mensen aan te spreken op hun gedrag. In dat geval is de beste reclame de effectiefste reclame en niet de leukste, mooiste, meest emotionele of grappigste reclame.

Wat gaat AI betekenen voor jouw bureau?

Dat doet het al. We gebruiken het al best in een vroeg stadium. Het helpt ons nu vooral in moodboarding en het snel visueel maken van onze ideeën om klanten mee te nemen in het conceptproces. Maar daarnaast gebruiken we het ook voor designs of gedeelten daarvan. 

Ook de tools die we gebruiken zoals die van NVIDIA, Adobe zijn steeds meer AI gestuurd. AI helpt ons met concepten in tekst, verbetert bepaalde processen en is een sparringpartner voor ons. 

Hebben jullie klanten die betalen voor dienstlening die op basis – of mede op basis – van AI tot stand is gekomen?

Jazeker. Het is evolutie. Ze betalen voor outcome en waarde en niet voor het proces of de manier waarop we dingen voor elkaar krijgen. Professoren hielden ook niet angstvallig vast aan de encyclopedie. Chirurgen vertrouwen ook op de bevindingen van computers en waarom zou een schroef die met de hand is aangedraaid strakker zitten dan één die door een robotarm is vastgedraaid? Het gaat om sneller, efficiënter en vaak beter tot een eindproduct komen. 

Kun je een case noemen die je nu al hebt opgelijnd voor awards in 2024?

NVIDIA Zeepkisten race. Een best baanbrekende case binnen de mogelijkheden van NVIDIA in combinatie met hardware, software, code en creativiteit.  Denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden, zeg maar. (teaser genoeg zo ;-))

Wat doen jullie met data?

We gebruiken het als dat relevant is. Maar merken en marketeers komen vooral een stukje creativiteit halen bij ons.

Welk groot nieuws ga je binnen 12 maanden naar buiten brengen?

Dat we werk hebben gemaakt voor één van de dikste en bekendste merken van de wereld. As we speak mee bezig ;-)

Wat vind je van (politieke) verboden op vlees en fossiele (brandstof gedreven) reclames?

Ik ben persoonlijk tegen censuur en zaken in mogelijk illegaliteit drukken, maar als dat een groter doel dient (volksgezondheid en milieu) is het een prima ontwikkeling. Reclamemakers hebben daarin ook een bepaalde verantwoordelijkheid.

In de markt is sprake van een aantal geïntegreerde media- en reclamebureaus. Hoe kijk je aan tegen deze ontschotting?

Ik sta hier open in. Het biedt kansen voor kleinere bureaus omdat de grotere bureaus misschien logger of misschien ook wel minder creatief worden. Hoe je het wend of keert dat het om mensen, ideeën, synergie, creativiteit en gevoel. Dat is overal te halen bij grote en kleine bureaus. Ik acht de marketeer niet achterlijk, dus het is hun keuze en gelukkig houden zij altijd een de brede ruimte in die keuze.

Is digitalisering voor jullie nog een onderwerp?

Nee niet echt. Het is er… het maakt ons leven beter en we moeten er nu iets beter mee leren omgaan, ook omdat het zo snel gaat. Maar dat lukt ons ook. Ik geloof ook dat alles in waves komt… en zo denk ik ook dat mensen elkaar weer live willen gaan zien, fysieke winkels wel weer een trend worden, etcetera.

Zijn jullie dol op pitches?

Niet echt. Het straalt weinig vertrouwen uit in de capaciteiten van het bureau. Het is wat ons betreft leuker en beter om samen met de klant te creëren en tot iets vets te komen dan aan de hand van een briefing en een criteria-sheet een keuze te maken. Hier komt die dans weer... dansen met een klant is veel leuker dan propjes met ideeën naar hen toegooien in de hoop dat ze een keer geraakt worden.

Maakt pitchen de markt kapot?

Ik snap de noodzaak er soms wel van…. maar eigenlijk vind ik van wel. Het is een inefficiënt, schijn-object en te gekaderd monstertje. Gebruik die tijd voor een goed gesprek met elkaar om het probleem bloot te leggen, samen tot een oplossing te komen en samen iets vets neer te zetten. 

Ik vind het beledigend voor de mensen die de pitches uit moeten schrijven en beoordelen. Die zijn echt wel capabel om het beste bureau te kiezen voor hun job op basis van portfolio en gesprekken en eerste ideeën. Zij moeten namelijk een klik hebben met dat bureau en er later mee gaan werken.

Stappen adverteerders te gemakkelijk over naar andere bureaus?

Nee, dat is hun goed recht. Wij hebben nooit een contract met een klant en ze kunnen elk moment van ons af als ze dat willen. Logisch toch… als ze niet meer blij met ons zijn, hebben wij (meestal) iets verkeerds gedaan of is het simpelweg geen match. Prima toch. Wij moeten allemaal top zijn, daarvoor huren ze ons in. Gelukkig komt dit eigenlijk bijna nooit voor bij ons :-)

Hoe kijk je aan tegen de rol van vrouwen in de sector, gezien het kleine aantal vrouwen aan de top, waaronder weinig vrouwelijke Creative Directors?

Ik vind dat een bedrijf het liefst een afspiegeling van de samenleving moet zijn. Maar ik vind ook dat ieder mens gelijkwaardig beoordeeld dient te worden en de beste persoon voor de job gekozen dient te worden, ook als de vijver ongelijkwaardig verdeeld is. Maar persoonlijk vind ik vrouwelijke leiders doorgaans (!) meer empathische leiders dan mannen. Met de diverse vaardigheden die de nieuwe generatie tot haar beschikking heeft, is dit leiderschap van essentieel belang. Desalniettemin zou onze keuze altijd gebaseerd moeten zijn op kwaliteit, ongeacht het geslacht.

Wat zijn consumententrends in 2024 die belangrijk zijn voor reclamebureaus?

Don’t bullshit bullshitters :-) Wees eerlijk, oprecht en grounded. De nieuwe generatie is te mondig, informatie en de waarheid ligt te veel voor het grijpen om mensen onzin op te dringen.

www.rosh-studios.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Marketing Report TV] Robbert den Boer over over de ligging en campagnes van ROSH

14-06-2024 | 08:00:00
Robbert den Boer, Co-Owner van ROSH, is te gast bij Marketing Report TV. In gesprek met Peter Wybenga vertelt hij over de ligging en campagnes van ROSH.

ROSH Studios zoekt samen met NVIDIA de grenzen op van Cinema4D

07-03-2024 | 09:44:00
In een samenwerking tussen creatief bureau ROSH Studios en techreus NVIDIA, ging onlangs de campagne NVIDIA Zeepkisten live.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.