[Interview] Robert Boer over zijn 12,5-jarig jubileum bij Finally an Agency

[Interview] Robert Boer over zijn 12,5-jarig jubileum bij Finally an Agency

Robert Boer is mede-eigenaar en Client Service Director bij Finally an Agency. Ter ere van zijn 12,5-jarig jubileum bij Finally vertelt hij over zijn professionele ontwikkeling, zijn passie voor shopper marketing, en de kunst van het begrijpen van klanten.

Coca-Cola is zo’n beetje de grondlegger van je carrière. Hoe begon dat?

In 2007 ben ik min of meer toevallig bij Coca-Cola terechtgekomen tijdens mijn studie economie. Ik had een vette stage geregeld op het hoofdkantoor van het toentertijd grootste staalbedrijf van Europa (ArcelorMittal), maar twee weken voor ik daar zou starten, gooide school roet in het eten. Omdat ik al een keer een stage had gelopen bij hetzelfde bedrijf, werd deze plek afgekeurd.

Ik ben toen mailtjes gaan sturen naar allerlei bedrijven die ik interessant vond, zoals Nike, Adidas en Coca-Cola. Maandagmiddag gingen de mails eruit en dinsdagochtend had ik een bericht van Coca-Cola. Of ik op gesprek wilde komen en of ik van voetbal hield, want ze zochten iemand voor een project rond het EK 2008. Dat was voor mij een droom die uitkwam. Twee dagen later was alles geregeld. Wat begon als een noodgedwongen toevallige stap, bleek achteraf een belangrijk startpunt van mijn carrière te zijn.

Hoe ben je dan bij Finally terechtgekomen?

Ik ben na deze stage nog een hele tijd bij Coca-Cola blijven werken als een soort vliegende keep. Een waardevolle periode waarin ik veel heb geleerd en de kans kreeg om alle facetten van de organisatie te verkennen. Maar op een gegeven moment verlangde ik naar meer stabiliteit en een vaste rol om in te groeien. Coca-Cola begreep mijn wens, maar kon op dat moment geen passende positie bieden vanwege lopende reorganisaties.

Toen kreeg ik al snel een telefoontje van Lisette, die mij getipt had gekregen via een collega in het marketingteam van Coca-Cola. Finally bevond zich in een groeifase en breidde het team uit. Lisette vroeg of ik haar wilde helpen het Coca-Cola-accountteam binnen Finally op te tuigen. Het was bedoeld als een tijdelijke klus van een paar weken en ik was ondertussen ook gewoon verder aan het solliciteren. Ik had helemaal geen intentie om bij een bureau te werken.

Tot ik merkte dat je aan de bureauzijde niet alleen met diverse merken maar ook met verschillende afdelingen van de klant te maken hebt; van productontwikkeling tot en met public affairs. Dat beviel me eigenlijk wel heel goed. Andersom bleek ook de kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn tijd bij Coca-Cola hier heel waardevol. Doordat ik wist wat voor behoefte er was bij de klant konden we snel stappen zetten en onze dienstverlening optimaliseren, waardoor we kort erna al preferred partner van Coca-Cola werden. En nu zijn we inmiddels 12,5 jaar verder en ben ik er nog steeds!

Waar krijg je het meest een kick van in je werk?

Ik vind het psychologische aspect van shopper marketing heel fascinerend. Niets in een winkel staat er zomaar zonder doel. Elk detail is zorgvuldig uitgedacht en geplaatst om invloed uit te oefenen op de keuzes en gedragingen van de shopper. Dat spel snappen en het op de juiste manier toepassen vind ik heel tof. Het is natuurlijk al heel leuk om je eigen werk in ‘het echt’ tegen te komen, maar als ik dan later hoor dat de winkelverkoop met 10 procent is gestegen dankzij het nieuwe schap dat wij hebben ontworpen, dan krijg ik daar echt een kick van. Mijn doel is altijd om de verwachtingen van de klant te overtreffen.

Wat is het grootste compliment dat je hebt gekregen van een klant? 

Als een klant zegt zich echt begrepen te voelen, dan vind ik dat een groot compliment. Hoewel bijvoorbeeld mijn FMCG-kennis en ervaringen bij Coca-Cola echt niet altijd een meerwaarde zijn voor de campagnes die we maken, merk ik wel dat klanten het heel fijn vinden als ze merken dat wij de processen echt snappen. We weten wie er allemaal een mening kunnen hebben en welke spanningen of conflicten er kunnen spelen tussen een merk-eigenaar en een retailer. En als de klant zich begrepen voelt, dan groeit ook het vertrouwen en dat zie je weer terug in fijne samenwerkingen en kwalitatief werk.

Stel jij als echte klant-man altijd de wensen van de klant voorop of kun je ook weleens flink in de bres springen om een creatief idee te verdedigen?

Ligt eraan of ik er helemaal in geloof. Als ik het volste vertrouwen heb in een te gek creatief concept dan ben ik bereid om dat tot de laatste snik te blijven verdedigen. Helemaal als ik ook echt zie dat de klant ermee geholpen is. Maar ik ben wel praktisch. Dus als een creatief concept twee keer zo veel kost als het beschikbare budget, dan wil ik het best presenteren om de klant een keer te challengen. Maar als ik bij voorbaat al weet dat het budget er niet is en er ook niet gaat komen, ga ik er natuurlijk niet op aandringen. Maar als ik iets tof vind en echt denk dit MOETEN we doen, dan ga ik er wel voor strijden.

Welke campagne zou je zelf gemaakt willen hebben?

Ogilvy heeft een campagne gemaakt voor Cadbury India, waarvan ik dacht; dit zit echt heel goed in elkaar. In India is cricket natuurlijk de grootste sport en voor het cricketseizoen hebben zij toen een campagne gemaakt die helemaal draaide rondom het bedanken van de ground staff. Dus in plaats van de topsporters en beroemdheden het gezicht te laten zijn van het merk hebben ze juist de ‘gewone’ mensen die keihard achter de schermen werken op een voetstuk gezet. Cadbury was dan ook geen sponsor van het evenement, maar ‘proud sponsor of the ground staff’. Een heel sympathiek idee dat goed is uitgerold en gewoon klopt aan alle kanten. Het slaat meteen de plank raak op een heel simpele manier. Daar hou ik van, want simpel is vaak heel moeilijk.

Waar ben je het meest trots op als je terugkijkt op de afgelopen 12,5 jaar bij Finally?

Het is misschien niet heel cool of spectaculair om te zeggen, maar de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt en die we blijven doormaken als bureau, daar ben ik het meest trots op. We waren voorheen vooral heel blij dat we bepaald werk voor onze klanten heel snel en heel goed voor elkaar konden krijgen. Inmiddels zien we onszelf echt als communicatiepartner met kennis van merken en shopper marketing. Die ontwikkeling zie je terug in de mensen, het type werk dat we maken en het soort klanten dat we aantrekken. 

Het voelt echt alsof we als bureau volwassen zijn geworden. Niet zo gek, want Finally viert dit jaar ook haar 18e verjaardag. Ik vind het gewoon heel leuk om te zien dat als wij onszelf een doel stellen en we willen het graag, we het gewoon doen. Daarom kijk ik ook heel erg uit naar de ontwikkelingen die we in de toekomst nog gaan doormaken. Ik heb er in ieder geval het volste vertrouwen in!

www.finallyanagency.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Vacatures] finally an agency zoekt een Concept Creative (medior / senior)

13-05-2024 | 09:15:00
finally an agency is per direct op zoek naar Concept Creative (medior / senior) 32-40 uur per week

[Vacatures] finally an agency zoekt een Project Manager (medior / senior)

13-05-2024 | 09:01:00
finally an agency is per direct op zoek naar Project Manager (medior / senior) 32-40 uur per week

[The List] Finally an agency

21-03-2024 | 09:02:00
Finally is een creatief bureau voor A-merken die een andere of duurzame koers willen varen, maar ook voor start-ups, challengers en dwarsdenkende MKB’ers.

[Vacatures] finally an agency zoekt een Project Manager (medior)

27-02-2024 | 09:31:00
finally an agency is per direct op zoek naar een Project Manager (medior) 32-40 uur per week

[Vacatures] finally an agency zoekt een Medior Projectmanager

15-02-2024 | 12:34:06
finally an agency is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager  
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.