Marketing Report
[Interview] Sanne Tolsma en Joost Haartsen over de fusie van Amp.Amsterdam en Ambassadors interview

[Interview] Sanne Tolsma en Joost Haartsen over de fusie van Amp.Amsterdam en Ambassadors

Ambassadors en Amp.Amsterdam zijn gefuseerd. We spreken Managing Director Sanne Tolsma en Chief Music Officer Joost Haartsen over deze fusie.

Jullie werkten sinds 2021 strategisch samen. Waarom is besloten tot een fusie?

Na de start van onze strategische samenwerking werd het eigenlijk al snel duidelijk dat er niet alleen op managementniveau, maar vooral ook tussen alle teams een natuurlijke chemie ontstond. Simpelweg omdat iedereen dezelfde liefde voor goed creatief werk deelt. Daarnaast is het ons duidelijk geworden dat onze propositie heel goed werkt. We bieden nu state-of-the-art en innovatieve oplossingen op het gebied van Design & Animation, Visuals Effects, Post Production, Edit, Grading, Live-Action, Sound & Music, Sonic Branding, A.I Technology, Voice Synthesis en Creative Automation & Workflow onder één dak. Dat is uniek en levert heel veel voordelen op.

Hoe zal het bedrijf zich voortaan positioneren?

Als Ambassadors for Imagination. Door creativiteit, craft en technologie met elkaar te verbinden brengen we verbeelding tot leven. Zowel in beeld als geluid.

Hoe zijn de aandeelhoudersverhoudingen geworden van het fusiebedrijf?

Er is geen sprake van een overname, maar een fusie. De aandeelhoudersverhouding is op gelijkwaardige basis vormgegeven.

In hoeverre kan de creatieve audiotak daarin zijn autonomie behouden?

Naast de klanten die we integraal bedienen vanuit al onze entiteiten zijn er genoeg voorbeelden waarbij we ook vanuit de losse onderdelen onze creativiteit en kennis leveren. Dat zal niet anders zijn voor Amp.Amsterdam. Vooralsnog blijft de audiotak in Nederland ook nog Amp.Amsterdam heten.

Wat betekent de fusie voor klanten?

Klanten merken nu al dat we nog beter in staat zullen zijn om te leveren wat er tegenwoordig gevraagd wordt. Dat zijn steeds vaker complexe vraagstukken waarbij het gaat om het maken van hoge kwaliteit content die schaalbaar is in een wereld waar de laatste jaren budgetten en onzekerheid een veel grotere rol spelen. Onze services binnen Ambassadors zijn nu zo met elkaar verweven, dat we veel efficiënter meer creatieve output kunnen leveren. Dat scheelt tijd en geld.

Op welke klanten focussen jullie je en hoe denken jullie dat het gecombineerd bedrijf dat kan versterken?

Wij focussen ons op 3 verschillende klanten: merken, creatieve & strategische bureaus en creatieve productie. Voor alle drie deze segmenten geldt dat we de unieke combinatie van geluid, beeld en technologie in kunnen zetten om werkelijk alle creatieve concepten, tot leven te wekken. Het voordeel van alles onder één dak is natuurlijk evident; een hogere prijs/kwaliteit verhouding kan je eigenlijk nergens anders verkrijgen. Bovendien zijn we de enige in ons vak die alles met een volledig zelf ontwikkeld digitaal platform (Cube) kunnen combineren waarmee creatieve content gemanaged of schaalbaar ingezet kan worden op wereldwijd niveau. Ons werk voor onder andere Booking.com is daarvan misschien wel het meest aansprekende op dit moment.

Wat is de rol van de kantoren in Berlijn en New York City?

Berlijn en New York City zijn voor ons belangrijk omdat er in die markten heel veel kansen liggen op werk waar voornamelijk creativiteit en craft bovenaan de prioriteitenlijst staan voor merken en de betrokken bureaus. Dat is precies waar wij goed in zijn. En dat werk willen wij heel erg graag maken met elkaar.

Jullie zeggen voor de verbeelding te staan en die tot werkelijkheid te kunnen maken. Hoe doen jullie dat?

Door met een bevlogen team alles wat je zou willen zien en horen voor je campagne te kunnen maken. En waar er bijvoorbeeld meer nodig is dan de bestaande technologie of technologische koppelingen dan kunnen we dat vanuit ons interne innovatielab ontwikkelen. Onze Voice Synthesis propositie Vocoda.ai is daarvan een mooi voorbeeld. Daar zijn we jaren geleden al mee begonnen en kunnen we nu inzetten, zonder gebruik te maken van externe technologie. Op dit moment worden concreet de eerste stemmen voor merken gedigitaliseerd. En in een aantal gevallen zelfs meteen gekoppeld aan creative automation.

Welke rol speelt AI bij het gehele bedrijf?

Drie jaar geleden, nog voor de explosie van generative AI’s zoals Midjourney en ChatGPT, zijn we in ons innovatielab begonnen met de ontwikkelingen van onze eigen AI implementaties. Dat heeft geleid tot twee specialistische teams met elk hun eigen propositie: AI voor beeld en AI voor geluid. Inmiddels gebruiken we AI voor toepassingen zoals digital doubles, packshots, set extensies, creative exploration, digital make-up, aging en de-aging en hoogwaardige digitale stemmen in meerdere talen. AI wordt bij ons dus niet alleen creatief gebruikt, maar ook op hoog niveau ontwikkeld.

www.ambassadors.com

www.amp.amsterdam

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Ambassadors lanceert Duitse vestiging: Ambassadors Berlin

22-03-2024 | 00:19:00
Ambassadors heeft een Duitse vestiging gelanceerd onder de noemer Ambassadors Berlin. Het dochterbedrijf focust zich op VFX, CG en muziekcompositie

Dentsu Creative, Wefilm en Amp.Amsterdam kandideren zichzelf met Stukje Van Mij film (KPN) voor grote prijzenwinnaar 2024

10-02-2024 | 15:09:00
Het is nog niet eens half februari en het kan heel goed zijn dat de grote prijswinnaar van dit jaar al bekend is: Stukje Van Mij

Fusie Ambassadors en Amp.Amsterdam

07-02-2024 | 23:07:00
Ambassadors en Amp.Amsterdam zijn gefuseerd. Beide bedrijven hadden sinds 2021 een strategische samenwerking

Dentsu Creative ontwikkelt campagnefilm KPN over online shaming

07-02-2024 | 12:01:00
In de afgelopen zes maanden heeft 15 procent van de jongeren tussen de 13 en de 24 jaar aan sexting gedaan, zo blijkt uit recent onderzoek

Amp.Amsterdam ontwikkelt audio-identiteit Goboony

19-01-2024 | 09:09:09
Camperplatform Goboony wilde de aanwezigheid van het merk vergroten aan de hand van een onderscheidende sonische identiteit.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief