[Interview] Silke Grell: Festivals zijn voor fritz-kola dé plekken om de doelgroep te bereiken

[Interview] Silke Grell: Festivals zijn voor fritz-kola dé plekken om de doelgroep te bereiken

Fritz-kola probeert als van oorsprong Duits merk op te boksen tegen de andere bekende cola-merken. We spreken met Silke Grell, Marketing Director van fritz-kola over hoe het merk omgaat met zijn (internationale) marketing en PR en duurzaamheid.

Fritz-kola heeft zijn hoofdkantoor in Duitsland (Hamburg) waar ook de marketingteams zetelen. Hoe organiseert fritz-kola de marketing per land, waaronder Nederland?

We vinden het heel belangrijk om nauw samen te werken met alle lokale fritz-teams, die we graag fritzees noemen, omdat dit helpt bij het vergroten van onze naamsbekendheid in heel Europa.

De ‘K’ in kola is niet zomaar een letter, maar staat symbool voor alles wat fritz-kola anders wil doen. Want fritz-kola is niet alleen een product, maar vooral een houding. Het bedrijf staat voor onafhankelijkheid, tolerantie, openheid en diversiteit. Deze kernboodschap is ontwikkeld door ons team in Hamburg, maar internationale teams kunnen deze aanpassen aan culturele nuances en perspectieven die passen bij hun lokale markt. Zo hebben we bijvoorbeeld ook twee marketingexperts in Barcelona.

Na een pitch won Fitzgerald het PR-account voor jullie. Wat heeft jullie ervan overtuigd om Fitzgerald te kiezen en niet een ander bureau?

We hebben gekozen voor Fitzgerald omdat ze op één lijn liggen met de waarden van fritz-kola, in het bijzonder hun toewijding aan missiegedreven PR. Bij fritz-kola staan maatschappelijke onderwerpen zoals duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid centraal. Fitzgerald werkt met merken en organisaties die sociale verandering omarmen en het leven van mensen positief willen beïnvloeden. Dit maakt hen de ideale partner voor onze PR-behoeften.

Hoe gaat het met de naamsbekendheid van fritz-kola  in Nederland? Hoe willen jullie die vergroten?

De naamsbekendheid van fritz-kola in Nederland groeit gestaag. Onze belangrijkste focus is het vergroten van onze naamsbekendheid door in de zomer aanwezig te zijn op belangrijke festivals zoals Lago Lago, Best Kept Secret en Into the Woods. Deze evenementen zijn uitstekende platforms om in direct contact te komen met onze doelgroep, en hen een unieke ‘liquid to lips’ ervaring te bieden in een energieke omgeving.

Daarnaast werken we aan het vergroten van onze aanwezigheid bij grote supermarktketens. We zijn nu drie jaar verkrijgbaar bij Jumbo en sinds dit jaar ook bij Albert Heijn. Door onze zichtbaarheid in deze winkels te verbeteren, maken we het makkelijker voor consumenten om onze producten te kopen en zo de fritz-kola beweging te laten groeien. Ook werken we samen met steeds meer horecagelegenheden, en investeren we in 360-graden campagnes en outdoor advertising campagnes in de grote Nederlandse steden.

Jullie zetten in op duurzaamheid. Toch is in algemene zin elke frisdrank niet echt gezond. Hoe ziet fritz-kola dit?

We hebben oog voor duurzaamheid bij alles wat we doen. Toen we in 2003 onze allereerste fritz-kola lanceerden, hadden we als belangrijkste doel om een unieke kola te maken van hoge kwaliteit die anders was dan alle andere alternatieven - en beter. We wilden een kola maken die alleen verkrijgbaar was in kleine glazen statiegeldflessen in plaats van plastic emmers van 2 liter. Voor meer plezier op allerlei plekken waar mensen samenkomen, zoals cafés, bars en clubs.

We erkennen dat frisdrank over het algemeen niet wordt geassocieerd met gezondheid. Onze focus heeft echter altijd gelegen op kwaliteit, duurzaamheid en plezier in kleinere verpakkingen. We zien fritz-kola eerder als een traktatie en verwenproduct in plaats van als gezondheidsproduct, en geloven hierbij in het aanbieden van een kwalitatieve en verantwoorde keuze voor plezierige gelegenheden.

Jullie hebben een verhoogd cafeïne gehalte, waardoor de Fritz-kola niet aan te raden is voor bepaalde groepen (zwangere vrouwen, jongeren onder  de 16 jaar). Waarom is die af te raden voor deze groepen en hoe zorgen jullie ervoor dat deze doelgroepen expliciet worden uitgesloten?

Alle Fritz-kola's bevatten 25 mg cafeïne per 100 ml – veel meer dan andere kola's en gelijk aan 1 kop koffie. Dat geeft het product zijn eigen herkenbare smaak. Het hoge cafeïnegehalte vereist echter ook dat de communicatie gericht is op volwassenen, vooral jongvolwassenen boven de 16 jaar. Onze reclame is niet gericht op kinderen, vindt niet plaats in hun omgeving en is niet op hen gericht. Daarom proberen we onze volwassen doelgroepen te bereiken via bijvoorbeeld muziekfestivals, gerichte reclame op sociale media en zorgvuldig geplande out of home uitingen. 

Fritz-kola richt zich naast retailverkoop ook op festivals en horecabedrijven. Hoe gaat dat in Nederland?

Bij fritz-kola hanteren we een multi-channel-aanpak om ons merk effectief in de markt te zetten, vooral in Nederland. We richten ons niet alleen op de detailhandel, maar ook op festivals en horecagelegenheden.

Nederland staat bekend om zijn levendige festivalcultuur, die een uitstekend platform biedt voor fritz-kola om in contact te komen met onze doelgroep. We werken samen met verschillende muziek-, food- en culturele festivals door het hele land, zodat festivalgangers gemakkelijk toegang hebben tot onze producten. Door aanwezig te zijn op deze evenementen stimuleren we niet alleen de verkoop, maar vergroten we ook de zichtbaarheid en loyaliteit van het merk. Naast festivals leggen we sterk de nadruk op horecagelegenheden zoals cafés, restaurants en bars. We werken nauw samen met deze gelegenheden om fritz-kola te integreren in hun drankaanbod. 

Natuurlijk blijft de detailhandel een belangrijk onderdeel van onze strategie. We werken samen met verschillende grote supermarktketens en zelfstandige winkeliers in heel Nederland om ervoor te zorgen dat fritz-kola gemakkelijk verkrijgbaar is voor consumenten.

Jullie duurzaamheidsverslag beslaat twee jaar. Per 2024-2026 worden afhankelijk van de grootte en beursgenoteerdheid deze verslagen in de EU jaarlijks verplicht. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

We staan volledig achter de stap naar jaarlijkse duurzaamheidsverslagen. Als bedrijf dat transparantie en milieuverantwoordelijkheid hoog in het vaandel heeft staan, geloven we dat deze eis positieve veranderingen in alle sectoren zal stimuleren. Jaarlijkse rapportage zorgt niet alleen voor actuele en nauwkeurigere gegevens, maar houdt duurzaamheid ook op de voorgrond van bedrijfsstrategieën. Voor fritz-kola sluit dit perfect aan bij onze waarden en stelt het ons in staat om onze voortdurende inzet voor duurzaamheid te tonen en onze activiteiten, zoals de DoneerRing en ons Every Bottle Helps-initiatief, voortdurend te verbeteren. Het is onze visie om een sociale beweging te creëren in de samenleving en de drankenindustrie om het inzamelen van statiegeld te vergemakkelijken.  

Op welke wijze marketen jullie duurzaamheid?

Bij fritz-kola is duurzaamheid een hoeksteen van onze missie en marketingstrategie. We zijn toegewijd aan het maken van een positieve impact op het milieu en de samenleving, door middel van een scala aan innovatieve initiatieven en campagnes.

Een van onze belangrijkste initiatieven  is Drink from Glass, dat consumenten aanmoedigt om glazen flessen te verkiezen boven plastic. Glas is een duurzamere verpakkingsoptie, omdat het volledig recyclebaar is en meerdere keren kan worden hergebruikt zonder in kwaliteit achteruit te gaan. Door het gebruik van glas te promoten, willen we plastic afval en de negatieve impact ervan op het milieu verminderen.

Een ander belangrijk initiatief is Every Bottle Helps. Dit programma is ontworpen om onze inzet voor sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid te versterken. Een goed voorbeeld van dit initiatief in actie is het DoneerRing-programma in Nederland, dat in 2021 in Breda van start ging. Dit project, een samenwerking tussen Every Bottle Helps en The Happy Activist, heeft een belangrijke rol gespeeld bij het stimuleren van onze duurzaamheidsinspanningen in de regio.

Duurzaamheid is meer voor ons dan alleen onze milieumissie. Daarom voeren we campagne voor een democratische samenleving, en spreken we ons samen met onze partners spreken regelmatig luid en duidelijk uit voor een tolerante wereld op straat en online.  

We hebben onlangs ons nieuwste duurzaamheidsrapport gepubliceerd, maar met een ander perspectief: voor het eerst heeft onze community de kans gekregen om invloed uit te oefenen op de toekomstige focus van onze duurzaamheidsinspanningen. Bij deze nieuwe aanpak heeft de community gestemd over belangrijke duurzaamheidscategorieën, zoals diversiteit, verantwoorde consumptie, steun voor daklozen en milieubescherming. De verkiezing liep van 27 mei tot 9 juni, samenvallend met de Europese verkiezingen, om democratische betrokkenheid te bevorderen. Meer dan 5000 mensen hebben hun stem uitgebracht. Ons duurzaamheidsrapport, dat is vereenvoudigd tot 2 A2-pagina's, weerspiegelt deze nieuwe richting. Het maakt complexe duurzaamheidsonderwerpen toegankelijk voor iedereen en versterkt onze inzet voor een schoon milieu, sociale gelijkheid en maatschappelijke betrokkenheid.

Wat onderscheidt jullie marketing van die van Coca-Cola en Pepsi?

We hebben altijd gevonden dat onze reclame net zo uniek en gedurfd moet zijn als onze producten. Onze toon is uitgesproken brutaal, direct en vaak verenigd met humor. We streven ernaar ons publiek te boeien met boodschappen die de norm uitdagen en nadenken stimuleren, terwijl ze toch vermakelijk zijn. Onze "k" symboliseert ons verlangen om normen uit te dagen en positieve verandering te stimuleren.

www.fritz-kola.nl

www.fitgerald.amsterdam

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Greener Power Solutions kiest Fitzgerald als PR- en communicatie bureau

03-07-2024 | 13:21:00
Naar aanleiding van een bureau pitch koos het energiebedrijf voor Fitzgerald om hen te ondersteunen bij hun PR- en communicatievraagstukken

La Place start campagne met kok en tv-presentator Nick Toet

06-06-2024 | 15:31:58
Nick Toet reist met de Good Truck, gevuld met verse kruiden en groenten, door Nederland om mensen te laten proeven van het La Place-menu.

Fitzgerald creëert Omdat jij het waard bent-campagne voor L’Oréal Paris

05-06-2024 | 15:59:00
Doel is om de zelfwaardering van Gen-Z te vergroten en vrouwen (en zij die zich zo identificeren) te ondersteunen in gevoelens van eigenwaarde

Finn Dekker en Guus van Duijn naar ACE Fitzgerald

27-05-2024 | 12:26:10
Finn Dekker en Guus van Duijn sluiten zich aan bij het team van communicatiebureau ACE Fitzgerald

[Dutch PR Awards 2024] Fitzgerald: SIRE pr-campagne Vind je lichtpuntje en durf te hopen

08-05-2024 | 06:00:00
De grote vraag voor veel bedrijven en organisaties anno 2024 is: hoe blijft je relevant wanneer de enige constante verandering is?
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.