Marketing Report
[Interview] Sjef Kerkhofs en Twan van Empelen over de overname van DUNKD door Positive/Candid interview

[Interview] Sjef Kerkhofs en Twan van Empelen over de overname van DUNKD door Positive/Candid

Positive (Candid Platform) heeft onlangs het (short) video bureau DUNKD overgenomen. We spreken Sjef Kerkhofs, Managing Director van Positive en Twan van Empelen, de oprichter van DUNKD over deze overname.

Kan je uitleggen was een zelfstandige toekomst voor DUNKD nog opportuun? En waarom wel/niet?

Twan van Empelen: Een zelfstandige voortzetting voor DUNKD had er zeker ingezeten. Ik had me dan meer moeten focussen op het aantrekken van een sterk en professioneel team. Ik ben ervan overtuigd dat we bij het zelfstandig voortzetten ook succesvol hadden kunnen blijven; wel zouden we sneller en eerder tegen kinderziektes zijn aangelopen.

Iets wat ik in mijn ogen wil vermijden in een markt die ontzettend snel en dynamisch beweegt. Ik ben dan ook een voorstander van het bundelen van krachten. Ik wil me blijven focussen op de nieuwste mogelijkheden binnen het medialandschap, en door in zee te gaan met Candid/Positive kunnen we gebruikmaken van een groter team, waardoor we de kwaliteit van ons werk kunnen blijven waarborgen en ik me kan bezighouden met creatie, ontwikkelingen en de klant.

Hoe ben je uitgekomen bij Candid/Positive?

Twan van Empelen: Na tegenover Positive te hebben gezeten tijdens een grote pitch, kwam ik in contact met Sjef. Vanaf het eerste moment was er een klik en lagen beide visies op één lijn. Het professionele team van Positive en de mogelijkheden tot samenwerking binnen het Candid-netwerk deden mij inzien dat we met deze samenwerking een grote slag kunnen slaan in een opkomende markt (short-form video).

Kort na onze eerste kennismaking hebben we een aantal co-producties opgezet, en dit is zo goed bevallen dat ik heb besloten me volledig bij Candid/Positive aan te sluiten.

Waarom is er voor Positive een meerwaarde ten opzichte van jullie bestaande activiteiten om DUNKD over te nemen?

Sjef Kerkhofs: Short form video, zoals YouTube Shorts, Instagram Reels en natuurlijk TikTok, is de nieuwe norm in de wereld van videoproductie. Dit is echt een different ball game ten opzichte van traditionele producties. Trendgevoeligheid is enorm belangrijk, en de productieprocessen zijn anders. Met Twan en DUNKD halen we een specialisme in huis waar we voorheen nog onvoldoende over beschikte in onze agency.

Hoe is de overname precies geeffectueerd?

Twan van Empelen: na de eerste verkennende gesprekken zijn we gaan kijken naar constructies die zouden kunnen passen bij mijn situatie. Daaruit is uiteindelijk een passend voorstel gekomen. Het heeft even geduurd voor we het optimale model hadden gevonden, maar dat is uiteraard deel van het proces.

Sjef Kerkhofs: zoals Twan al aangeeft hebben wij na de eerste gesprekken een initieel voorstel gedaan voor een constructie die voor beide partijen zou kunnen werken. Vervolgens is er best wel een tijd overheen gegaan voor we het optimale model hadden gevonden. Maar toen dat eenmaal gevonden was, waren we er ook snel uit.

hoe blijft de betrokkenheid van Twan en hoelang blijft hij betrokken?

Sjef Kerkhofs: Twan van Empelen is nog superjong en een van de grootste talenten in onze industrie. Onze investering is er dan ook echt eentje waar we nog jaren plezier van willen hebben. We gaan Twan faciliteren in zijn verdere groei. Kortom, we gaan er vanuit dat Twan nog lang betrokken blijft.

Twan van Empelen: ook ik zit er echt in voor de lange termijn, niet voor een korte samenwerking. Binnen Positive en Candid zijn er groeimogelijkheden te over. Grote klanten, nationaal maar ook internationaal. Aangezien internationaal werken een wens van me is, zie ik ook daar veel groeimogelijkheden.

Op welke wijze blijft DUNKD actief of wordt de merknaam al dan niet op termijn vervangen door Positive?

Twan van Empelen: DUNKD heeft de afgelopen periode een bepaalde naam opgebouwd, ondanks dat we pas kort bestaan. Daar zouden we graag gebruik van willen blijven maken.

Sjef Kerkhofs: daarover zijn Twan en ik het helemaal eens. Positive staat niet bekend als short form video agency. DUNKD wel. Het ligt dus voor de hand om de merknaam voorlopig gewoon aan te blijven houden en te positioneren.

In het persbericht worden reclamebudgetten genoemd die onder druk staan. Sinds wanneer is dat te merken, hoe verklaar je dat en hoe merken jullie dit?

Sjef Kerkhofs: Dat is niet iets van de laatste maanden, het is al langer gaande. Veel merken moeten bezuinigen, of zich aanpassen aan de nieuwe realiteit waarin digital first een steeds grotere rol speelt. Daar horen ander type producties en shoots bij. Steeds meer short form producties dus. Wij ondervinden aan den lijve dat de branche aan het veranderen is, aangezien we ons als digital first bureau steeds vaker gevraagd worden voor projecten en pitches die in het verleden voornamelijk werden uitgezet onder de meer traditionele reclamebureaus.

Welke ambitie hebben jullie gezamenlijk?

Twan van Empelen: de short-form video-kant uitbreiden met mooie nieuwe merken, maar ook met name kijken naar de mogelijkheden binnen het Candid-platform. De aangesloten agencies werken voor ontzettend gave merken; deze merken zullen sooner or later de kracht van short-form video gaan inzien. Dan moeten wij klaarstaan om ze bij de hand te kunnen nemen en passende content te produceren, zodat we te allen tijde in de belevingswereld van de doelgroep kunnen komen. Hiervoor moet een gespecialiseerd team worden opgezet dat non-stop bezig is met alle sociale kanalen, iets waar ik ontzettend naar uitkijk!

Sjef Kerkhofs: ik sluit me volledig aan bij Twan. Short form video is de nieuwe norm in reclameproducties. Door daar nu samen een slag in te slaan, zijn we klaar voor de toekomst. Mijn verwachting is dat we met ons bureau en ons specialisme steeds meer centraal komen te staan in de marketingcommunicatie van onze klanten.

www.dunkd.nl

www.positivedigital.com

www.candidplatform.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Marketing Report Radio] Sjef Kerkhofs (Positive): Communicatie is key voor een succesvolle fusie

04-03-2024 | 12:10:55
Sjef Kerkhofs is Managing Director bij Positive. Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hem over het cruciale belang van effectieve communicatie voor een succesvolle fusie

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Lead Client Consultant

22-02-2024 | 06:44:00
Positive Digital is per direct op zoek naar een Lead Client Consultant · Full-time, Rotterdam

Webinar socialmediatrends en influencermarketing met Sjef Kerkhofs (Positive)

19-01-2024 | 09:38:00
Tijdens het webinar word je bijgepraat over diverse trends in social media en digital marketing.

Positive productiepartner voor content Welkoop

05-01-2024 | 14:01:00
Welkoop, met meer dan 150 vestigingen de grootste winkelketen voor tuin en dier in Nederland, gaat een samenwerking aan met digital first creative agency Positive

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Creative Producer

07-12-2023 | 08:23:32
Positive Digital is per direct op zoek naar een Creative Producer · Full-time, CANDID Amsterdam
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief