Marketing Report
[Interview] Sjors Kroon over Media Reverse, boutique mediabureau interview

[Interview] Sjors Kroon over Media Reverse, boutique mediabureau

Sjors Kroon is oprichter en eigenaar van mediabureau Media Reverse. We spreken hem over zijn bureau en de ontwikkelingen in de branche.

Kun je uitleggen wat Media Reverse is en waar jullie voor staan?

Zeker. Media Reverse is een full service mediabureau, we verzorgen over alle mediumtypen heen de mediastrategie, -planning en -inkoop voor onze klanten en categoriseren onszelf als boutique mediabureau. Oftewel, we zijn een onafhankelijk, Nederlands bureau, waar persoonlijk contact en aandacht voor klanten als echt belangrijk worden gezien. We werken heel nauw samen met onze klanten en voelen ons zeer verantwoordelijk voor de communicatie-uitdaging die voor ons ligt.

Wat maakt jullie anders dan andere mediabureaus?

Zoals zojuist benoemd, zit dat in het persoonlijke contact. We werken nauw samen met onze klanten, maar ook met exploitanten en reclamebureaus. We zetten data altijd centraal in onze aanpak, maar durven ook creatieve oplossingen voor te stellen die minder goed met cijfers te onderbouwen zijn. We hanteren een transparant honoreringsmodel, werken niet met kickbackconstructies van exploitanten en snappen heel goed dat adverteerders zoveel mogelijk media-inzet willen krijgen voor het beschikbare budget. We nemen daarom de tijd om met exploitanten tot de juiste voorwaarden te komen.

Op wat voor klanten richten jullie je?

Ons klantenportfolio is heel divers. We werken voor adverteerders met echt stevige budgetten als a.s.r., NLZiet of Autotaalglas, maar ook voor adverteerders met een minder grote portemonnee. De oprichters van duurzaam verzorgingsmerk Happy Earth bijvoorbeeld, ondernemers die creatief met hun beschikbare budget moeten omgaan en op allerlei vlakken moeten investeren om zo’n merk uit de grond te stampen. Ook dat soort klanten helpen we graag.

Hoe kijk je terug op 2023 qua klanten, prestaties, omzet en resultaten?

Wij hebben ons, net als de jaren ervoor, weer mooi ontwikkeld in 2023. We blijven groeien in aantal klanten en in omzet, maar wel op zo’n manier dat het nog behapbaar is en we onze belofte van echte aandacht kunnen waarmaken. We zijn als team gegroeid en hebben mooie stappen gezet in onze interne processen en systemen. Klinkt misschien een beetje gek dat ik dat zo benoem, maar dat is wel heel belangrijk voor een groeiend bedrijf.

Wat zijn je plannen voor 2024?

We blijven ambitieus en willen ons blijven ontwikkelen. We bestaan nu 10 jaar en hebben onze website en huisstijl opgefrist om daarmee ook voor onszelf weer een nieuwe fase in te luiden, en dat is leuk. Naast gewoon onze klanten goed helpen met hun mediaplannen staat er best wat ontwikkeling op stapel, maar het is nog net iets te vroeg daar al meer over te vertellen.

Wat betekent NMO voor jullie en hoe verandert dat jullie werkwijze voor klanten?

Het is belangrijk dat er een goed en gedragen onderzoek is voor alle mediumtypen. Hiermee kunnen wij voor onze klanten keuzes onderbouwen. In essentie is dat natuurlijk wat een mediabureau doet. Ik juich het toe dat het NMO stappen maakt en het onderzoek heeft aangepakt, dat werd tijd. Natuurlijk levert dat vervolgens ook vragen en onzekerheden op, maar ik ben ervan overtuigd dat we dat als branche met elkaar wel onder controle krijgen.

Doen jullie steeds vaker campagnes zonder (lineaire) tv? Hoe kijk je tegen het medium tv aan (zeker in het licht van hogere prijzen en schaarste/dalende kijktijden)?

Tv is voor veel adverteerders nog steeds een zeer belangrijk medium. Ook als we campagnes voeren met een onderzoeksbureau daaraan gekoppeld, blijkt toch vaak dat tv een grote bijdrage levert aan de resultaten. We kunnen aan de andere kant niet ontkennen dat de trend van kijktijddaling niet zomaar zal keren En tv is gewoon echt een heel stuk duurder geworden de afgelopen jaren, zeker als je daarin vastigheid zoekt in uitlevering of specifieke programmering wilt.

Dus ook wij zoeken naar alternatieven zonder impact te verliezen. De crux zit hem daarbij denk ik niet in een standaardoplossing, elk vraagstuk vraagt toch om een eigen benadering. Doelgroep en doelstellingen zijn daarin leidend. En de samenwerking tussen reclamebureaus en mediabureaus wordt veel belangrijker, omdat de manier waarop de boodschap wordt verpakt op verschillende kanalen een stuk gedifferentieerder mag in mijn beleving. Ik vind het nadrukkelijker samenwerken met reclamebureaus altijd heel veel toevoegen.

Hoe kijk je verder aan tegen het speelveld van de verschillende mediatypen en ontwikkelingen daarin?

Ik vind het mooi om te zien dat de mediawereld zo in beweging is. Je vraagt me net naar alternatieven voor lineaire tv, uiteraard is alles wat in digital media gebeurt daarbij belangrijk. Maar recent bleek uit de cijfers van zowel radio- als OOH-exploitanten dat zij een zeer goed 2023 hebben gedraaid.

Ik vind dat de radiobranche heel professioneel de nieuwe NMO-cijfers heeft geïntroduceerd en het is mooi dat dit toch traditionele medium zich nog steeds volop ontwikkelt, bijvoorbeeld op digitaal gebied. En ook bij de OOH-exploitanten zien we toch echt dat zij sprongen maken in het verder ontwikkelen van hun concessies en daarnaast flinke stappen zetten in onderzoek dat hun inzet verder onderbouwt. Dat is heel erg waardevol voor adverteerders.

Je hebt in Nederland een aantal grote mediabureaus die geen Nederlandse origine hebben (de GroupM-bureaus van WPP en de Interpublic Group bureaus van Mediabrands en Havas bijvoorbeeld). Hoe kijk je aan tegen de gedane consolidatieslag en de onafhankelijke Nederlandse mediabureaus?

Ik begrijp die consolidatieslag wel vanuit internationale bureaus. Deze clubs moeten vaak grote internationale klanten faciliteren, er wordt daarbij flink gedrukt op marges, en dan is integreren van activiteiten best logisch. De administratieve verwerking van campagnes is dan vaak ook een belangrijke reden om media via een bureau te laten lopen.

De consolidatieslag bij onafhankelijke Nederlandse bureaus kan een tegenreactie zijn om daarmee ook de volumekaart te kunnen spelen, iets wat in mijn ogen overigens vaak wordt overschat. In deze tijd van consolidatie is mijn reactie juist dat er altijd ruimte is en blijft voor onafhankelijke bureaus, bureaus die worden geleid door een ondernemer.

Ik merk bij klanten die zelf ook ondernemer zijn dat juist dat aspect aanspreekt, je begrijpt elkaar beter. Maar ook meer corporate Nederlandse adverteerders snappen denk ik steeds beter dat juist een onafhankelijk bureau heel veel voordelen met zich meebrengt. Senioriteit en continuïteit in dienstverlening bijvoorbeeld, flexibiliteit, transparantie en oprechte aandacht.

www.mediareverse.nl

 

Lees ook:

[Column] Sjors Kroon (Media Reverse): Een frisse start!

15-01-2024 | 11:01:00
Met gepaste trots kijken we terug op een bruisend 2023. Samen met onze klanten hebben we slimme, sterke en mooie campagnes opgezet. We kunnen daar echt van genieten.

Media Reverse voortaan mediabureau van Autototaalglas

04-09-2023 | 19:54:00
Media Reverse is sinds 1 juli 2023 verantwoordelijk geworden voor de mediastrategie, mediaplanning en media-inkoop van ruitschadeherstelbedrijf Autotaalglas. De samenwerking is tot stand gekomen na een heroriëntatie van Autotaalglas

[Forum] Welke stappen zet jouw mediabureau in 2021?

26-05-2021 | 12:48:00
In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van een actuele vraag. Ieder voorjaar vragen wij mediabureaus naar hun plannen.

[Column] Sjors Kroon (Media Reverse): Groei in klanten, in mensen, in positie, in expertise

14-04-2021 | 14:06:00
Door corona werd groei uitdagender, veel marketingmanagers hadden wel wat anders aan hun hoofd dan een nieuw mediabureau. Bij het bepalen van onze agenda van 2021 rees daarom de vraag waarom groei zo belangrijk is voor ons en waarom het continu ons uitgangspunt is geweest
 

 

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.