Marketing Report
[Interview] Stefan Nuijten: Marketing gaat bij Fightclub altijd om winnen

[Interview] Stefan Nuijten: Marketing gaat bij Fightclub altijd om winnen

Stefan Nuijten is oprichter en Managing Director van brand- en performance agency Fightclub, gevestigd in Breda. We spreken hem over de laatste ontwikkelingen, waarin zijn bedrijf zich onderscheidt binnen de branche en de rol van de recente overname.

Kun jij Fightclub introduceren?

Fightclub is in zes jaar uitgegroeid tot één van de grootste bureaus binnen Nederland en België. Inmiddels telt ons team meer dan 120 specialisten en de komende twee maanden beginnen er voor je beeldvorming wederom 10 collega’s in Breda. We blijven dus flink doorgroeien, met focus op toptalent. We zijn actief binnen alle marktsegmenten. Voor elke opdrachtgever hebben we geknokt en zo hebben we het ook graag. It’s not the size of the dog that’s in the fight, it’s the size of the fight that’s in the dog. Alert, vastbijtend, resultaat gedreven en trouw. Dan weet je meteen waar het hondje in ons logo vandaan komt.

Wat voor jaar is 2022 voor jouw bureau?

Misschien het meest uitdagende jaar tot op heden. Vorig jaar is Fightclub verkocht aan de Belgische bureaugroep Customer Collective en na zo’n overname kom je als ondernemer voor uitdagingen te staan waar je je team meer dan ooit bij nodig hebt, terwijl klant en werknemers in het begin natuurlijk altijd wat onzeker zijn of deze stap past bij hun toekomst. Als ondernemer moet je constant afwegingen maken, waar je eerder niet mee bezig was. Je moet echt overpresteren, want je moet bewijzen dat een toetreding of verkoop echt een verbreding op je dienstverlening is en niet alleen financieel gedreven, zoals veel ernaar kijken. In 2022 was één van de hoogtepunten voor ons wel de overname van Enorm, dat eerder door mij was opgericht met compagnon Eric Beekman en verkocht. Dat hebben we dit jaar teruggekocht en geïntegreerd. De synergie van die deal is ongekend positief en natuurlijk weer tof om met mijn oude compagnon in het pand te zitten. Een lekker bewogen jaar dus!

Wat kan jouw bureau dat andere bureaus niet kunnen?

Ik doe niet veel interviews, maar als ik deze vraag krijg, beantwoord ik hem al jaren hetzelfde. Wij doen namelijk echt waar we als agency voor staan en dat is het combineren van branding en performance. Marketing gaat bij ons altijd om winnen. Of het nu marktaandeel, merkbekendheid, omzet of een award is. En om te kunnen winnen, moet elk stukje van de puzzel kloppen, van merkstrategie tot core creative idea, van social media tot je Google AdWords. Volledig geïntegreerd, meetbaar en gericht op ROI. Fightclub is dan ook een creatief bureau dat net zo resultaatgericht werkt als een digital agency. En we zijn een digital agency dat net zulke slimme ideeën kan bedenken als een creatief bureau. Want een sterk merk betekent niets als het niet converteert, en een digital strategy is kansloos zonder een sterk merk.

En natuurlijk richten we ook enkel social campagnes in voor een klant, of ontwikkelen een tv-commercial voor Delta of Paturain als voorbeeld. Maar we doen dit altijd vanuit de gedachte en met inzichten die crossmediaal zijn. Dus online research, inzichten vanuit data, marktonderzoek en rekening houdend met mogelijkheden voor distributie op andere kanalen. Veel bureaus claimen dit, maar ik blijf erbij dat wij daar wel sterk in zijn.

Het is 2022. Een klant belt. Wat wil deze?

Vragen worden steeds breder, zeker omdat we nu natuurlijk ook een bredere propositie hebben omdat we tot de Customer Collective groep behoren. We kunnen nu ook grote marketing-automation-trajecten faciliteren en complexe development trajecten faciliteren. Maar het overgrote deel dat als new business bij ons komt, is via pitches waarbij we binnenkomen op bijvoorbeeld campagne-ontwikkelingen en dan ook de volledige online implementatie meenemen. Daar winnen we vaak op.

Wordt het al wat met de metaverse? Ik bedoel: vragen klanten ernaar, doen ze projecten?

De markt is het afgelopen jaar daarin wel voorzichtiger geworden. Koersen die al tijden niet stabiel zijn, NFT-business die onzeker is geworden enzovoort. Voorheen konden we die vraag ook minder goed beantwoorden gezien onze dienstverlening. Echter, sinds we tot Customer Collective behoren, zouden we dergelijke vragen wel kunnen faciliteren, maar gezien dit precies is gebeurd tijdens een negatieve marktontwikkeling hierin, blijven die vragen nog relatief weinig. 

Waarom zou het beste talent bij jouw bureau komen werken?

Zes jaar geleden waren we al een soort vreemde eend in de bijt en dat blijven we wel een beetje. Het is een ontzettend jonge, dynamische en zeer gedreven club mensen. En ondanks een coronadip en een overname, zijn we onszelf kunnen blijven. Natuurlijk blijft dat een steeds moeilijkere uitdaging. Je wordt groter en de markt verandert, maar voor mij blijft het allerbelangrijkste dat iedereen naar kantoor komt met energie, zich kan ontwikkelen en een winnaarsmentaliteit blijft voelen. Dat zit er na al die jaren nog steeds helemaal in en daar ben ik bijzonder trots op.

Wat is het laatste nieuws?

In Nederland hebben we onze strategie tak aanzienlijk kunnen verbreden door de recente overname van FlowResulting. We vergroten daarmee onze expertise op het vlak van marketing- en pricingstrategie en dat matcht met behoefte van onze klanten. Het team van 15 adviseurs werkt onder andere voor merken als Volkswagen, Vattenfall, Nespresso, Nationale-Nederlanden, a.s.r. en ANWB. Flowresulting is expert in strategie, CX en pricing: producten en diensten waar klanten blij van worden én voor willen betalen.

www.fightclub.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.