[Interview] Stephan Kwast over de herpositionering van Megawatt als 360 campagnebureau

[Interview] Stephan Kwast over de herpositionering van Megawatt als 360 campagnebureau

Stephan Kwast is CEO en eigenaar van Megawatt Group. We spreken hem over de fusie van vier Megawatt labels en de herpositionering naar één sterk Megawatt als 360֯ campagnebureau.

Megawatt Group bestaat uit vier onderdelen: advertising, branding, digital en fieldmarketing. Wat zijn de usp’s van deze onderdelen?

Mooi dat je dat vraagt! Als CEO voelde ik al een ruime tijd sterk de behoefte om de koers van Megawatt voor de komende drie tot vijf jaar strakker neer te zetten. We groeien hard֯֯֯ en met een nieuwe stip op de horizon voor over 10 jaar hoop ik dat we nog succesvoller kunnen worden. Daarom zijn we vorig jaar zomer gestart met een scale up programma.

Aan het begin van dit programma kwamen we voor belangrijke strategische keuzes te staan en hebben we de vraag hoe we gezond kunnen groeien onszelf meermaals moeten stellen. Doorgaan met het optuigen van afzonderlijke labels met aparte expertises, een eigen core customer en zeer specifieke USP’s? Of kunnen we Megawatt groot maken door alle USP’s samen te brengen tot een unieke combinatie van services vanuit één Megawatt?

We kozen voor het laatste en zijn stap voor stap een toekomstbestendig Megawatt gaan neerzetten. Er kwamen veel vragen op ons af waar we actief mee aan de slag moesten. Het Megawatt waar we ooit mee gestart zijn kreeg een make-over en zo hebben we alles van A tot Z opnieuw uitgedacht, opgesteld en uitgewerkt. Binnen enkele maanden gaan onze nieuwe positionering en rebranding live en daar kijk ik enorm naar uit!

Uiteraard alvast een tipje van de sluier anders geef ik niet echt antwoord op je vraag ☺. Onze pay-off waar we ooit mee begonnen zijn komt weer terug; “We supercharge brands”. We positioneren Megawatt als een creative powerhouse dat impactvolle 360-graden campagnes creëert en tot leven brengt. Campagnes die resoneren en een blijvende indruk achterlaten bij de doelgroep. Wij creëren, ontwikkelen, bouwen, verbinden en optimaliseren om ervoor te zorgen dat we elk merk injecteren met maximale energie.

Dat doen we vanuit onze Purpose. Megawatt wil mens en merk de beste versie van zichzelf laten zijn door het 'superchargen' van potentieel. Dat kunnen wij beter dan ieder ander bureau omdat we onze intrinsiek gemotiveerde specialisten in hun kracht zetten via heldere en slimme processen. Dit doen we door een unieke combinatie van services te leveren aan marketeers die je bij geen enkel ander bureau kunt vinden. Namelijk Brand, Creative, Social, Experience, Content en Media. Voorbeeld: Voor het ontwikkelen en uitvoeren van 360-campagnes werken we in teams met strategen, social specialisten, creatives, 3D visualisers, event producers, motion designers, performance marketeers én activatie specialisten. En dat allemaal onder één dak.

Je bedrijf groeit sterk: in 2020 had je 17 medewerkers, vandaag 65. Hoe verklaar je dit en wat is je scope? Ken je nog alle medewerkers?

Klopt inderdaad, we zijn hard gegroeid in de afgelopen vier jaar. Na corona hebben we het gaspedaal ingetrapt en onze voet er niet meer vanaf gehaald. Waarom? Omdat we met alle vier de onderdelen succesvol bleven groeien en steeds vaker concludeerden dat deze unieke samenstelling van services ons een marketing powerhouse maakt waar klanten enorm blij van worden en, nog belangrijker, grote behoefte aan hebben.

Kijkend naar mijn rol als CEO ben ik degene die het Management Team aanstuurt en met name strategisch bezig is met Megawatt. Ons Management Team bestaat uit een Managing Director, Creative Director, Commercial Director, Operational Director en een Finance Director. De komende maanden ga ik me bezighouden met het optimaliseren van processen. In de snelle groei die we ervaren, moeten we juist nu scherp en gefocust zijn om efficiëntie, kwaliteit, professionaliteit, kwantiteit en rendement optimaal samen te laten komen.

En ja, ik ken nog steeds iedere medewerker hoor, zo groot zijn we nou ook weer niet. Ik spreek iedere nieuwe collega als onderdeel van het onboardingproces. We lunchen samen aan één lange tafel, borrelen samen en ik ben bij ieder teamuitje. Of het nou een padel toernooi, hardloop event, kennissessie of netwerk event is. Per kwartaal hebben we vier doelen binnen de domeinen Finance, People, Commerce en Clients. Ook daar ben ik onderdeel van waardoor ik nog steeds midden in de organisatie opereer zonder daarin een managementrol te vervullen en voor andermans voeten loop.

Jullie bieden medewerkers een onbeperkt aantal vakantiedagen. Hoe werkt dat?

Sinds januari 2023 zijn we een pilot gestart die perfect aansluit bij onze visie om zowel mensen als merken te superchargen, en dat exact in die volgorde. Want voor ons betekent energie vooral een gezonde balans tussen werk en privé. Als die balans er is, wordt energie aanstekelijk en niet besmettelijk. Maar zijn het dan écht onbeperkte vakantiedagen? De gedachte erachter is simpel, maar ligt wat genuanceerder.

Stel je voor: het is weekend en je bent als creatief volop bezig op de set of je rent als projectmanager van hot naar her op een bruisende locatie. Zou je daarna een vrije dag opnemen om op adem te komen? Nee, we rammen gewoon door. We beschouwen vakantiedagen helaas nog te vaak als een beperkte voorraad die op kan raken. Vervolgens ontstaat er disbalans tussen de druk om te presteren enerzijds en anderzijds het bijtanken van nieuwe energie. Door medewerkers zelf eigenaar te maken van hun tijd, krijgen zij de ruimte hun persoonlijke energieniveau beter te regisseren!

Wat houdt onbeperkt precies in?

Zoals het woord zegt; ongelimiteerd, eindeloos, onbegrensd, onbelemmerd... You name it! Wat het inhoudt is dat medewerkers zelf beslissen hoeveel vrije dagen ze nemen, zonder een vastgesteld maximum. Op basis van goed vertrouwen en een gezond verantwoordelijkheidsgevoel stimuleren we de behoefte om op een goede manier gebruik te maken van deze secundaire arbeidsvoorwaarden. Hierin draait het primair om het creëren van een cultuur waarin iedereen de ruimte ervaart om de rust te krijgen die ze verdienen.

Met 1,6 miljoen Nederlanders die kampen met symptomen van een burn-out, wordt het voor ons steeds duidelijker dat we met vooruitstrevende initiatieven moeten komen om de ruimte (voor momenten die écht belangrijk zijn) en gewenste flexibiliteit te bevorderen. Tegelijkertijd zien we dat de arbeidsmarkt aan het ontwikkelen en verjongen is. We merken veranderende normen en waarden op, maar zien ook een sterkere behoefte aan flexibiliteit en vrijheid. Van onbeperkt vakantiedagen en flexibele werktijden tot thuiswerkmogelijkheden. We blijven kijken naar innovatieve oplossingen die passen binnen de kernwaarden van Megawatt en bijdragen aan een gezonde werk-privé balans.

Jullie zitten niet in de Randstad, maar in Eindhoven. Wat betekent dat voor klanten ten opzichte van andere bureaus?

Eindhoven is een fantastische stad om te wonen en te werken. We zien het als lekker centraal voor de Benelux, dat is een usp :) Zo hebben we collega’s die in Amsterdam, Rotterdam, Breda, Hilversum of Nijmegen wonen en die vinden het heerlijk om af en toe naar Eindhoven af te reizen. Onze klanten komen voor een behoorlijk gedeelte uit de Randstad, denk aan Coca-Cola, Nederlandse Loterij, Netflix en Samsung. Maar we werken ook voor EasyToys uit Veendam, Grolsch uit Enschede,

Brabantia uit Valkenswaard en Haribo uit Breda. En wie weet openen we binnenkort een vestiging in Amsterdam! Want als dat ervoor zorgt dat we onze groeiambities waar kunnen maken dan is dat zo geregeld. Geen uitdaging te groot.

Op welke cases uit het afgelopen jaar zijn jullie het meest trots en kan je dit toelichten?

Er zijn veel verschillende cases uit de afgelopen periode waar we trots op zijn, maar vrij recent hebben we een super succesvolle campagne ontwikkeld voor de lancering van de Netflix serie Ferry die door het dak ging. Met deze case zijn we genomineerd voor verschillende vakprijzen, het zou natuurlijk mooi zijn als we bekroond worden met enkele awards.

As we speak loopt er een campagne voor EasyToys The Clitoris Conquest. Ook met deze campagne worden erg goede resultaten behaald en EasyToys is sowieso een fantastische klant om voor te werken.

Iets langer geleden vielen we in de prijzen met de campagne What the Fanta. Een campagne waar bureau breed op is gewerkt, zowel op het gebied van content, influencers en social media als offline experience, activatie en sampling. Daar zijn we dan ook extra trots op.

Hoe werken jullie met Kunstmatige intelligentie (AI) en wat zal dat betekenen voor jullie werk denk je?

AI is uiteraard onderdeel geworden van het dagelijkse werk en een verscheidenheid aan platformen worden veelvuldig door het Megawatt team ingezet om sneller, en kwalitatiever werk te maken. Ik merk dat er veel focus op is en de toepasbaarheid voor onze business is eindeloos groot, dat is fantastisch. Ik ben al bij diverse events geweest waar gesproken werd over AI en het is/was the talk of the town.

Inmiddels zijn we eraan gewend geraakt dat het bestaat en heel snel veel beter en meer wordt. Reken maar dat het ons veel gaat brengen en dat we daardoor nog beter kunnen worden in wat we doen en hoe we het doen. De combinatie van technologie en human thinking maakt in mijn optiek dat we steeds kunnen blijven ontwikkelen in ons werk. Het biedt ons nieuwe kansen zoals online advertising in 20 jaar tijd de gehele advertising business heeft laten evolueren en de manier van marketing bedrijven zoveel meer mogelijkheden heeft gegeven.

www.megawatt.agency

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Marketing Report Cannes 2024] Stephan Kwast en Charley Peereboom over Megawatt, tech-centrum eindhoven en klantwerving in Cannes

19-06-2024 | 12:02:00
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie. De uitzendingen zijn dagelijks live te beluisteren en als podcast op de website van Marketing Report

Megawatt aan de slag voor Mexicano van GoodLife Foods

06-06-2024 | 11:20:00
Het creatieve 360-bureau lanceert direct de eerste campagne Maakt Wat Los voor Mexicano, het startschot van de Retail introductie van het bekende snackmerk

[Vacatures] Megawatt zoekt een Social advertising specialist

05-06-2024 | 09:39:00
Megawatt is per direct op zoek naar Social advertising specialist - Eindhoven

Megawatt aan de slag voor Lotus Biscoff

03-06-2024 | 11:30:30
Megawatt lanceert samen met Koninklijke Peijnenburg een campagne waarmee Lotus Biscoff de laatste boterham claimt!

[Vacatures] Megawatt zoekt een Senior Creative

30-05-2024 | 10:24:00
Megawatt is per direct op zoek naar Senior Creative - Eindhoven
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.