Marketing Report
[Interview] Thomas Bekker & Dennis Mensink: Mediatic barst uit z’n voegen

[Interview] Thomas Bekker & Dennis Mensink: Mediatic barst uit z’n voegen

Thomas Bekker werkt als COO bij Mediatic, Dennis Mensink is oprichter. Wij speken hen.

Kunnen jullie Mediatic introduceren?

PR- en contentbureau voor impactpartijen Mediatic groet als kool, zowel nationaal als internationaal. Alleen al in het afgelopen jaar kozen onder andere IFAW, LambWeston, DeWarmte en The Flower Farm voor de diensten van Mediatic. Dankzij Mediatic krijgen duurzame en slimme merken en producten de aandacht die ze verdienen. Via structurele publiciteit worden de vooruitstrevende opdrachtgevers van Mediatic bekender en vaak de autoriteit in hun vakgebied. 

Wat is het geheim van de smid?

Mooie, vooruitstrevende en innovatieve organisaties als bunq, Seepje, MUD Jeans en Viisi Hypotheken zijn al jaren klant bij Mediatic. Hetzelfde geldt voor instituten als G4S, GVB, Baker McKenzie, Fujitsu en de Universiteit van Amsterdam (UvA). Die vaste kern van klanten vormt de kurk waar Mediatic op drijft. Maar het bureau prijst zich gelukkig met de aandacht die het van veel nieuwe opdrachtgevers krijgt.

Het gaat lekker dus. Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2023 met veel plezier verwelkomt?

Insify, Marktlink, Oracle en TimetoHire zijn naast eerdergenoemde impactpartijen voorbeelden van nieuwe opdrachtgevers, maar uiteraard zijn er meer. We zijn er trots op dat onder andere deze toffe scale-ups allemaal voor ons kiezen. Onze dienstverlening – in een bewezen, vast model, maar flexibel in de details – sluit vaak ook naadloos aan op de wensen van deze snelgroeiende partijen. Zij zich herkennen zich bovendien in onze missie - aandacht voor vernieuwing. Als auteurs van de boeken LEF en LiEF, waarvoor we meer dan vijftig van de succesvolste ondernemers van Nederland interviewden, spreken we bovendien dezelfde taal. We begrijpen wat succesvol ondernemen is en waar impactondernemers goed aan doen op het gebied van marketing en PR. Dat is niet alleen voor onze opdrachtgevers prettig, maar werkt voor onszelf ook heel lekker. Daardoor krijgen zij de beste versie van ons- en wij die van hen.

Wat kan Mediatic wat andere bureaus niet kunnen?

Dat zit hem in de combinatie van kwalitatief goed én pragmatisch blijven werken, ongeacht de omstandigheden. We zijn een serieus bureau, dat zelfs steeds vaker ook internationaal de PR verzorgt voor opdrachtgevers als bunq en BUX. Tegelijkertijd blijven we hongerig en ondernemend. We staan nooit ‘uit’, zijn altijd alert en vertellen te allen tijde een eerlijk verhaal. De combinatie van onze kernwaarden, media-ervaring, kennis én focus op vooruitstrevende opdrachtgevers maakt ons onderscheidend.

Hebben jullie wel eens een klant afgewezen omdat jullie er gewoon geen zin in hadden?

Echt afwijzen omdat we geen zin hebben, doen we niet. Maar alles aan de kant gooien om aan een tender te kunnen meedoen, zullen we ook niet snel doen. We wijzen overigens wel klanten af die niet bij onze missie, aandacht voor vernieuwing, passen. Om die reden hebben we recent nog partijen in de olie- en vleesverwerkende industrie afgewezen. Uiteraard liepen we daardoor flinke omzet mis, maar ik heb er geen spijt van. We willen partijen die iets goeds doen voor de wereld en die we inspirerend vinden de aandacht geven die ze verdienen; daarvoor staan we ’s ochtends op.

Hoe diep is de crisis in de Nederlandse bureauwereld?

Wij hebben eerlijk gezegd niet door dat het crisis is, maar ik hoor wel veel andere mensen en bureaus hierover. Misschien geldt het met name voor reclame- of onlinemarketingbureaus? Afgelopen jaar was voor ons een weer een goed jaar én de afgelopen maanden verbreken we omzetrecord na omzetrecord, dus hoe diep die crisis is, durf ik echt niet te zeggen.

Waaien nieuwe medewerkers net zo makkelijk aan als nieuwe opdrachtgevers?

Gelukkig zit ook dat goed! Sterker: dat gaat beter dan ooit. Ambitieuze professionals melden zich het hele jaar door, waardoor we de luxe hebben om precies die mensen uit te kiezen die iets extra’s hebben wat past bij ons bureau. Wij geloven in eigenaarschap en collega’s krijgen daarom vanaf het begin veel verantwoordelijkheid. Niet alleen over hun werk voor opdrachtgevers, maar ook over hoe je met je eigen tijd omgaat. Ons kantoor is één grote huiskamer en we zijn qua organisatie zo plat als een dubbeltje. Dat past gelukkig goed bij het profiel van onze relaties. We kunnen alleen succesvol zijn wanneer we op dezelfde manier naar de wereld kijken, daar zijn we inmiddels achter. Wanneer we een platte urenfabriek zouden zijn, gefocust op het versturen van factuurtjes – dan gaan we geen gelukkig huwelijk tegemoet.

De beste bureaus zitten in Amsterdam. Of misschien toch niet?

Uiteraard! Haha. In Amsterdam loopt veel talent rond en gelukkig hebben we dus geen gebrek aan aandacht van potentiële werknemers. Maar arrogantie is de duivel in de creatieve industrie. Mediatic is echt een mix van sympathieke Amsterdammers en nuchtere figuren van soms ver daarbuiten. We verloochenen onze roots niet in ieder geval. We proberen creativiteit en strategie te combineren met pragmatisch leveren van de beste diensten en resultaten. Niet lullen, maar poetsen, zou een prima pay-off voor ons zijn.

Waar zijn jullie het meest trots op?

Dat is het feit dat we vasthoudend zijn geweest en inmiddels een propositie hebben die altijd werkt. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. We hebben een manier gevonden om vanuit Amsterdam de PR voor impactpartijen in het buitenland te verzorgen. Dat doen we met de beste lokale PR-professionals die we aan ons verbonden hebben. We werken anders dan de grote PR-bureaus, op een manier waar we volledig achter staan. Dat betekent: pragmatisch, kwalitatief goed, resultaatgedreven en altijd met het oog voor wederzijdse winst. We hebben om die reden een bijpassende, nieuwe internationale pay-off gelanceerd: Be good. Don’t tell it. We do.

Wat is de volgende stap, jullie doel voor 2024?

De doelstelling is ieder jaar stevig te groeien. Vooralsnog lopen we voor op schema. We willen niet alleen verticaal groeien, maar ook horizontaal. Van origine zijn we een PR- én contentmarketing. Wij kunnen maximaal toegevoegde waarde leveren wanneer we de beide takken van sport met elkaar kunnen combineren. We zijn gewoon heel goed in het vertellen van een verhaal én in het ervoor zorgen dat dit verhaal via de juiste kanalen het meest relevante publiek bereikt, zonder dat we advertentiekanalen hoeven in te zetten. Het is mooi om te zien dat een groeiend aantal opdrachtgevers in ons gelooft en we de ruimte krijgen om te excelleren. De laatste maanden hebben we in ieder geval genoeg aanvragen gekregen van verschillende mooie impactpartijen, dus er zitten weer mooie cases en opdrachten in het vat!

www.mediatic.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

CheapTickets.nl start eerste volledig AI-gestuurde vlucht

28-03-2024 | 08:45:00
AI(R)-vluchten maken tickets spotgoedkoop dankzij wegbezuinigen bemanning

DeWarmte winnaar iF Design Award 2024

08-03-2024 | 10:54:17
Warmtepomp AO gekozen tot winnaar in productcategorie Building Technology

[Column] Sebastiaan Cové (Timetohire): Vier lessen voor op weg naar de top

01-03-2024 | 11:39:00
Van gymdocent naar sales, naar Head of Marketing tijdens zijn reis naar de top leerde Sebastiaan Cové verschillende, essentiële lessen.

[Interview] Michiel Verstraten: LinkedIn als alternatief voor cold calling in de B2B

27-02-2024 | 13:16:00
Zorg voor een steengoed CRM-systeem. Je volgende nieuwe klant zit al in je netwerk en je moet dus zorgen dat je top of mind bent

Nederlanders zochten vaker psychologische hulp in 2023

27-02-2024 | 12:17:00
De grootste groei vond in het totaal aantal aanvragen voor psychologen, mediators en relatietherapeuten tussen december 2023 en januari 2024 plaats.

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief