Marketing Report
[Interview] Tim van der Sijde: Pitches halen het beste naar boven bij Cheil interview

[Interview] Tim van der Sijde: Pitches halen het beste naar boven bij Cheil

In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event. Tim van der Sijde is Managing Director van Cheil.

Er gebeurt op dit moment een hoop bij Cheil, vertel eens?  

Er is geweldig veel aan de hand bij Cheil Benelux. Erg fijn. Het afgelopen half jaar zijn we naast ons dagelijkse werk voor onze klanten parallel bezig geweest aan een herpositionering van het bureau. Zo werd het merk Cheil ook een beetje een klant van onszelf. Nu we dat nieuwe merk hebben gelanceerd voelt dat goed. Mensen zijn enthousiast, klanten trots en prospects geïnteresseerd. Maar nu is het tijd om dat enthousiasme om te gaan zetten in nieuwe klanten en vooral: heel veel goed werk. 

Hoe kwam die positionering tot stand? 

We waren van het begin erop gebrand niet een nieuw label of bedacht smaakje aan Cheil toe te voegen. We wilden per se dat de nieuwe positie van Cheil echt voortkwam uit het DNA zelf. Dus moesten we als nieuw management op zoek naar wat dat DNA precies was en goed kijken naar de capaciteiten van de mensen, structuur en de identiteit van het bureau. En bovendien: die van het netwerk. Het is in mijn ogen goed gelukt dat met iedereen binnen Cheil samen te doen. Pas later konden we die identiteit een plek geven in onze positionering, visuele identiteit, manifesto en website. Daar ben ik heel trots op. 

Waarom heb je begin dit jaar zelf de stap genomen naar Cheil? 

Na in totaal zes jaar een gecombineerde rol te hebben uitgevoerd bij Ogilvy en WPP was het tijd voor een nieuwe uitdaging. Via een recruiter kwam Cheil op m’n pad. Toen ik Cheil op dat moment een beetje leerde kennen, zag ik een netwerkbureau met enorm veel potentie, die niet altijd werd benut. Dat prikkelde ontzettend. Operationeel werkte Cheil al goed en was het gezond, echter miste het een signatuur en was het zoekende naar een positie in het reclamelandschap. En dus lag er een open briefing om het bedrijf vanuit het fundament opnieuw op te bouwen. Zulke kansen komen niet vaak voorbij. 

De branche lijkt weer wat meer samen te komen. Mediabureaus gaan samen met reclamebureaus enzovoort. Wat vinden jullie daarvan? 

Wij denken dat integratie en minder fragmentatie in de basis goed voor ieder bedrijf is. Zelf geloven we heilig in een geïntegreerde aanpak. Dat is wellicht een beetje een uitgehold begrip, maar is wel onze focus. We proberen elke dag creativiteit, commerce en technologie dichter bij elkaar te brengen en samen te laten werken. Met een recessie in het achterhoofd letten bedrijven en marketeers steeds nauwer op budgetten. Het managen van bureaus kost tijd, geld en mankracht. De formule is simpel; des te meer bureaus in het ecosysteem, des te hoger de rekening. Dan is het fijn om een hoop disciplines zelf in huis te hebben en klanten het hele plaatje aan te kunnen bieden: van campagne tot website, van website tot winkelvloer. Daar ligt onze kracht.  

Hoe kijken jullie tegen pitches aan?

Heel eerlijk: we houden er enorm van om te pitchen. Pitch mode is een instelling. Een gevoel. Het zorgt ervoor dat het hele bedrijf op scherp staat en zo’n proces is iedere keer weer enorm leuk en leerzaam. Het haalt simpelweg het beste in je bedrijf naar boven, zeker als je ook de verliezen weet te vieren. Echter is er wel een keerzijde en zien we ook om ons heen dat pitches soms gebruikt worden om de archieven te vullen met gratis ideeën of om agencies financieel tegen elkaar uit te spelen. Gelukkig gaat het ook heel vaak goed en komt door een pitch het juiste bureau bij het juiste merk. Laten we hopen dat wij dit jaar vaak zullen zijn. 

Wat gaat 2024 brengen voor Cheil? 

Energie. Steengoede ideeën en executies in nauwe samenwerking met onze klanten. En het belangrijkst: heel veel plezier.

www.cheil.nl

Lees alles over het M100 Event hier

M100 wordt gesponsord door

 

Lees ook:

Podcast50 2024: Sander Schimmelpenninck voor tweede jaar op rij op nummer 1

03-03-2024 | 15:01:00
Zelfspodcast maker Sander Schimmelpenninck staat op nummer 1 in de Podcast50 2024. Het is voor het tweede jaar op rij dat Sander Schimmelpennick de meest invloedrijke persoon is in de Nederlandse podcastwereld

De Marketing100 2024 op LinkedIn

17-01-2024 | 22:45:00
Op 7 december werd de Marketing100 2024 bekend gemaakt: de lijst van de 100 meest invloedrijke marketeers in Nederland. Fightclub zette de marketeers extra op het podium door van alle genomineerden een AI gegenereerd portret te maken.

WhitePaper Sessions 2023: N=5 | Pink Marketing | Towel Media | De Combinatie van Factoren | Havas Media | ZIGT

15-12-2023 | 16:13:00
Voorafgaand aan M100 2023, organiseerden Marketing Report en Media Meetings & Magazines voor de derde keer de WhitePaper Sessions. Onder leiding van Wierish Debipersad, Commercial Director bij Clear Channel, gaven zes bureaus een presentie in deze interactieve marketeers-only sessie

Monica Geuze volgt Bas Smit op als nummer 1 in de Influencer100, Jutta Leerdam schaatst de top-10 binnen

13-12-2023 | 14:26:00
Tijdens het M100 Event op 7 december in Club Ace in Amsterdam is Monica Geuze uitgeroepen tot de meest invloedrijke influencer in Nederland. Zij is de opvolger van Bas Smit als de nummer 1 in de Influencer100. Het is voor het eerst Dat Monica Geuze de influencer lijst aanvoert

Fightclub verrast winnaars M100 met uniek AI-portret

11-12-2023 | 08:55:00
De 100 meest invloedrijke marketeers van Nederland waren nog niet bekendgemaakt of ze hadden al een uniek, met AI gemaakt, portret in hun inbox.

De Mediabureau100 2024: Maiko Valentijn opnieuw op nummer 1

10-12-2023 | 11:53:00
Maiko Valentijn is onveranderd de meest invloedrijke man in Nederlandse bureauwereld. Voor het derde jaar op rij is hij de nummer 1 in de Mediabureau100

Christian van Thillo behoudt eerste positie Nieuwsmedia50

08-12-2023 | 14:36:00
Christian van Thillo is onveranderd de meest invloedrijke man in de Nieuwsmedia50. Alhoewel hij al jaren geen CEO meer is, is hij samen met zijn familie (via Epifin) de eigenaar van DPG Media en actief als executive chairman

Darre van Dijk nummer 1 in Reclamebureau100 2024; Aad Kuijper en Victor Knaap runners-up

08-12-2023 | 14:12:00
Darre van Dijk, Chief Creative Officer bij TBWA\NEBOKO, staat op nummer 1 in de Reclamebureau100. Hij is daarmee de persoon met de meeste invloed in de Nederlandse reclamebureauwereld

Brenda Smith nummer 1 in de Marketing100 van 2024, Els Dijkhuizen stijgt naar plaats 3

08-12-2023 | 13:30:00
In een ramvolle Club Ace is Brenda Smith, Director Marketing & Customer Experience bij AS Watson, op 7 december 2023 uitgeroepen tot meest invloedrijke marketeer van Nederland. De vrouw die eerder al Cross Media Vrouw van het jaar was, voert 12 maanden lang de Marketing100 aan.

Arjen Lubach ook in Media100 2024 op nummer 1, Johan Derksen op nummer 3

08-12-2023 | 13:25:00
De Media100 2023 doet wat alle voorgaande edities van de Media100 ook deden: de lijst reflecteert de ontwikkeling van de media in Nederland, wat weer een reflectie is van wat er in de maatschappij gebeurt

Georgette Schlick prolongeert eerste plaats in Producenten50

08-12-2023 | 10:58:00
Georgette Schlick, CEO van Fremantle Northern Europe, is de meest invloedrijke persoon in de Nederlandse wereld van producenten. Het is voor het derde jaar op rij dat Georgette op nummer 1 staat in de Producenten50

Radio50 2024 opnieuw aangevoerd door Dave Minneboo

08-12-2023 | 10:13:00
Dave Minneboo is ook in de Radio50 van 2024 het meest invloedrijk in de radiowereld. Op 1 juli 2022 maakte hij de overstap naar Talpa Network vanuit Qmusic, waar hij radiodirecteur was

Hilmar Mulder opnieuw aan kop in Tijdschriften50 2024, Helene van Santen springt naar nummer 2

08-12-2023 | 09:10:00
Hoofdredacteur van Libelle Hilmar Mulder voert de Tijdschriften50 aan, de lijst met de meest invloedrijke personen uit de Nederlandse magazinewereld

[Interview] Mèlanie Bosveld: Kult&Ace houdt merken relevant met expertise in Gen Next en DE&I

06-12-2023 | 16:30:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews

[Interview] Kyra Roest (Embassy of Dutch Creativity): Cannes Lions is een week aan onschatbare waarde

06-12-2023 | 15:51:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.