[Interview] Uunco Cerfontaine, Dennis van den Berg (Talpa Network) en Isabelle Willemsens (Disney) over Disney-Sky Radio samenwerking

[Interview] Uunco Cerfontaine, Dennis van den Berg (Talpa Network) en Isabelle Willemsens (Disney) over Disney-Sky Radio samenwerking

The Walt Disney Company en Talpa Network hebben een commerciële samenwerking opgezet rondom kerst en Sky Radio The Christmas Station. We spreken Isabelle Willemsens (Country Director bij The Walt Disney Company Parks & Resorts Northern Europe), Dennis van den Berg (Marketing Director Talpa Network) en Uunco Cerfontaine (Radio Director Sky Radio bij Talpa Network).

Hoe zijn jullie tot deze samenwerking gekomen?

Isabelle Willemsens: Onze samenwerking is lang geleden tot stand gekomen omdat Disneyland Paris en Sky Radio dezelfde kerstliefde delen. Onze doelgroepen matchen ontzettend goed en daarom kunnen we samen met Sky Radio de kerstmagie delen. De samenwerking is in jaren uitgebouwd tot een partnership waarin we meerdere campagnes per jaar met elkaar samen opzetten. Samen bereiken we onze doelgroep het allerbeste. Disneyland Paris heeft een magische bestemming en Sky Radio is het perfecte medium om daar aandacht te geven.  

Uunco Cerfontaine: Sky Radio is een radiostation dat programmeert volgens het Adult Contemporary format. Eén van de belangrijkste kenmerken van dat format is dat het toegankelijk is, zonder extremen. Daardoor is het station geschikt voor de hele familie en dat verklaart mede ons hoge bereik, want we zijn ook dit jaar bereiksleider (13+).

Vraag maar eens in een gezin met kinderen waar ze graag heen zouden willen, dan zit Disneyland Paris daar gegarandeerd bij. Om daar met je gezin of vrienden te zijn is zoals ze in Amerika zeggen making memories die je altijd zal koesteren. Dat feel good aspect past perfect bij Sky en onze luisteraars, dus dat is de reden dat wij The Walt Disney Company benaderden voor een samenwerking om een grote radioactie te doen op Sky. Ook het team van Disneyland Paris was meteen enthousiast over het idee en zo zijn we begonnen. De actie was ook meteen 100 procent raak en scoort van alle acties die wij brengen, nog steeds veruit de hoogste waardering bij onze luisteraars.

Welke waarden delen Sky Radio en The Walt Disney Company?

Isabelle Willemsens: Non-stop feel good! Disneyland Paris is de plek waar magie tot leven komt en een plek waar bij uitstek iedereen zich altijd goed voelt. We leveren beide uniek entertainment naar onze doelgroep.

Dennis van den Berg: Beide merken zijn optimistisch, betrouwbaar, kwalitatief en in de basis sympathieke sfeermakers. Of je nu naar Sky Radio luistert of door een Disneypark loopt, non-stop genieten is waarop onze merken zich onderscheiden. Met een positieve speelse toon zijn beide merken er voor gezinnen én volwassenen die zich willen onderdompelen in feel good of in de magische wereld van The Walt Disney Company. Deze samenwerking is er een die ook door de Nederlandse consument wordt gewaardeerd en elk jaar leidt tot duizenden deelnemers aan de Sky Radio Disney actie. We zijn dan ook ontzettend trots op ons partnership. Een magical match made in Disney.

Uunco Cerfontaine: Beide merken hanteren een duidelijk afgebakende (en streng bewaakte) formule. Daarmee leveren we gegarandeerde kwaliteit en overtreffen we hopelijk keer op keer de verwachtingen.

Wat is de meerwaarde voor Walt Disney Company?

Isabelle Willemsens: Onze belangrijkste doelstelling is om door strategische partnerships de awareness van Disneyland Paris te vergroten en tussen de bought media campagnes zichtbaar te zijn. We bereiken door deze partnership de Nederlandse gasten en kunnen op deze manier de diversiteit laten zien van Disneyland Paris (7 Disney Hotels, 2 Disney Parken, uitgebreid aanbod van shows, attracties en uiteraard de Parade). Dit komt moeilijker aan bod via enkel digitale banners of TV spots. Samen met Sky Radio kunnen we dit realiseren.

Vanaf maandag 27 november 2023 is Sky Radio weer tot en met kerst omgedoopt tot Sky Radio The Christmas Station, dit keer geopend in Disneyland Paris. Wat gaat er precies gebeuren daar en wat is de achtergrond hiervan?

Isabelle Willemsens: In Disneyland Paris kunnen gasten ieder jaar al extra vroeg genieten van de kerstsfeer tijdens Disney Betoverende Kerst, wat Sky Radio natuurlijk ook aanbiedt met de muziek op The Christmas Station. Vele supersterren hebben The Christmas Station al geopend, maar een paar belangrijke VIPs ontbraken nog op deze lijst. Dit jaar wordt The Christmas Station geopend in Disneyland Paris door Mark Labrand met Mickey en Minnie Mouse aan zijn zijde. Een nieuwe mijlpaal in de succesvolle samenwerking.

Dennis van den Berg: Sky Radio transformeert eind november traditiegetrouw tot The Christmas Station en wordt elk jaar officieel geopend door een wereldberoemde artiest. In voorgaande jaren is dit onder andere gedaan door Robbie Williams, Michael Bublé, Abba en The Backstreet Boys. Ook dit jaar is gekozen voor twee absolute supersterren met wereldwijde bekendheid. Niemand minder dan Mickey en Minnie Mouse zullen, samen met Mark Labrand (stationvoice van Sky Radio), The Christmas Station openen vanuit Disneyland Paris. Aangezien Disneyland Paris in november verandert in een waar kerstparadijs, is dit de perfecte locatie om Sky Radio weer in 'The Christmas Station’ om te toveren.

De opening vindt plaats aan de voet van de 24 meter hoge kerstboom op Town Square, waarbij niet alleen Mickey, maar ook Minnie Mouse haar opwachting zal maken. Voor het officiële moment overhandigt Mickey aan Mark Labrand één van zijn magische toverstaffen, waarna ze na een aftelmoment met zijn drieën met een magisch gebaar de kerstmagie tevoorschijn toveren. De Sky Radio Kerstman stuurt vanachter de knoppen in de speciaal omgebouwde kerststudio deze kerstmagie Nederland in door The Christmas Station live te schakelen. Zo kunnen we tot en met kerst bij Sky Radio genieten van de mix van de beste kersthits en classics!

Sky Radio komt ook met een kerstcommercial vanaf 6 december. Hoe is deze opgezet en wat kunnen we daarvan verwachten?

Dennis van den Berg: Elk jaar transformeert Sky Radio vanaf eind november naar The Christmas Station, non-stop de beste kersthits. In deze nieuwe kerstcommercial maken we duidelijk dat kerstbeleving pas echt start met Sky Radio. Sky Radio als de brenger van het magische kerstgevoel met de Sky Radio Kerstman als het levende bewijs. Goed gehumeurd lanceert hij The Christmas Station vanuit zijn eigen radio studio en gaat vervolgens met zijn electrische slee op pad om bij iedereen de radio aan te zetten op Sky Radio.

Met zijn muziek (en magic touch) brengt hij Nederland volledig in de kerstsfeer. Want zodra Sky Radio aangaat komt de kerstbeleving ook visueel tot leven. Kerst Beleef je met Sky Radio!

Waar zal de kerstcommercial te zien zijn?

Dennis van den Berg: Een eerste teaser zal vanaf 27 november op televisie te zien zijn. Vanaf 6 december volgen we dit op met de 25 seconden film als reguliere tv commercial ter promotie van The Christmas Station.

Deze wordt nog aangevuld met een 20 seconden Christmas Top 50 video met een call to action om te stemmen op jouw favoriete kersthit. Cutdowns van de 25 seconden film worden aanvullend als online video en pais social video ingezet bij diverse publishers en social platformen.

Op zich is de gedachte van Sky Radio The Christmas Station elk jaar hetzelfde. Op welke wijze tracht Sky radio die toch actueel te houden?

Dennis van den Berg: Vernieuwing rond kerst is voor Sky Radio geen doel. Kerst is weliswaar oud, maar niet ouderwets. Sky Radio versterkt elk jaar met The Christmas Station de betoverende ambiance en feel good van kerst. Muziek heeft de kracht om mensen in een feestelijke stemming te brengen, ongeacht hun achtergrond of situatie. Het is een universele taal die mensen samenbrengt en het kerstgevoel versterkt, waardoor The Christmas Station een onmisbaar element wordt tijdens deze feestelijke periode. Niet zonder reden tunen elk jaar meer dan 6 miljoen luisteraars direct na Sinterklaas in op Sky Radio The Christmas Station.

Uunco Cerfontaine: Kerst is een traditioneel feest. Het wordt steeds grootser gevierd en je ziet dat mensen ook steeds eerder beginnen met het versieren van hun huis om de ongezellige sombere herfst zo snel mogelijk te vervangen door de gezellige sfeer van kerst. Actueel is dus niet het goede woord, optimaal is wat het moet zijn. Je moet juist meer dan ooit voldoen aan de verwachtingen die mensen hebben als ze het station aanzetten. Het is elk jaar finetunen om het net nog wat beter te krijgen voor onze 6 miljoen luisteraars in de kerstperiode.

Wij doen elk jaar uitgebreid onderzoek onder de doelgroep en wat mensen aantrekt in Sky Radio is het totaalproduct van The Christmas Station. Dat is natuurlijk de muziekmix, maar ook onze jingles want dat zijn ook mini kersthits die mensen meezingen. We hebben daarnaast een samenwerking met Net 5 waarbij we een gezamenlijk programma brengen met de Xmas Top 50 en daarvoor crosspromotie doen. De Sky Radio Kerstman is inmiddels de echte kerstman in Nederland met dezelfde status als de beroemde Coca Cola kerstman. Dat zie je ook aan de waardering van onze marketing-uitingen. De bekende abri met de Sky Radio Kerstman wordt ook niet zozeer gezien als reclame, maar draagt echt bij aan de kerstsfeer in het straatbeeld. En natuurlijk is de kerstactie met Disneyland Paris de finishing touch voor het ultieme kerstgevoel. Dus: kerst vier je met Sky Radio.

Op welke wijze zal The Walt Disney Company met zijn media zoals Star Channel, National Geographic, Disney Channel, ESPN en Disney+ de kerstgedachte levend te houden?

Iabelle Willemsens: The Walt Disney Company viert het feest seizoen uiteraard mee met Disneyland Paris. Dit zal terug te zien zijn in veel verschillende campagnes voor Disney+ en Consumer Products in de media maar ook in winkelcentra en het straatbeeld in Nederland en België kan een ieder genieten van Disney.

Wegens groot succes continueren Disney en het Rijksmuseum de Disney tekenroute. Om de honderdste verjaardag van The Walt Disney Company te vieren en iedereen de kans te geven deze ontdekkingsreis in het Rijksmuseum te maken.

Zal Talpa Network ook andere uitingen doen al dan niet met The Walt Disney Company voor zijn andere media? Zo ja, welke?

Dennis van den Berg: Sky Radio heeft in december een crosspromotie met onze eigen televisiezender Net5. Naast het starten van The Christmas Station heeft de kerstman dit jaar daarom nog een belangrijke taak. Net5 wordt dit jaar onder zijn bezielende leiding namelijk The Christmas Channel! De start van Net5 The Christmas Channel dragen we uit middels een filmische promo waarin de kerstman verschijnt in de kerstprogrammering van Net5.

Naast deze crosspromotie met Net5, trakteert onze televisiezender SBS6 haar kijkers dit jaar weer op een sfeervolle kerstpromo met al haar presentatoren en aangepaste vormgeving gedurende de decembermaand. In de aanloop naar de opnames van de kerstpromo hebben we hier omheen een crosspromotie opgetuigd met onze radiozender Radio 538: Toen de heren van Vandaag Inside in hun programma lieten weten voor niets minder dan de hoofdrol te zullen komen opdagen voor de SBS6 kerstpromo, hebben we hierop ingehaakt met de 538 ochtendshow.

De jocks lieten ’s ochtends aan hun luisteraars weten dat zíj dan wel in de SBS6 kerstpromo wilden. En dus maakt Radio 538 binnenkort zijn opwachting in de SBS6 kerstpromo. Dit alles in het kader van crosspromotie en in teken van het NetwerkEffect (zoals we dat ook aan onze adverteerders aanbieden), maar komend vanuit inhoud en met een knipoog. 

www.skyradio.nl

www.talpanetwork.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Talpa Media Solutions overweegt naast Ster ook spots van 20 seconden; geen Ster-prijsverhogingen

25-06-2024 | 14:26:00
Talpa Media Solutions overweegt in navolging van de Ster ook de invoering van een standaard spotlengte van de tv-commercials naar 20 seconden te verkorten. Die is thans 30 seconden

[Interview] Roos Simons over haar ambities voor training, coaching en hosting met Go Tiramisù

25-06-2024 | 10:49:00
Roos Simons is het bedrijf Go Tiramisù begonnen na een carrière bij onder meer Talpa Network en BrandDeli. Het bedrijf richt zich op training, coaching en hosting. We spreken haar hierover

Roos Simons start eigen Bureau Go Tiramisù voor Training Coaching en Hosting

25-06-2024 | 10:00:00
Roos Simons heeft haar eigen bureau Go Tiramisù opgericht dat zich richt op training, coaching en hosting

Rechtbank: eerder besluit maximaal 3 radiostations onzorgvuldig; minister moet opnieuw besluiten

14-06-2024 | 17:52:00
De minister van Economische Zaken moet binnen 13 weken opnieuw een gemotiveerde beslissing nemen over de eigendomsbeperkingen van de landelijke FM-kavels

Talpa Network kondigt samenwerking met Bombers & Lemonade aan

13-06-2024 | 16:37:00
De samenwerking zal zich focussen op het gebied van talentmanagement, brand partnerships en advertentie-inkomsten
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.