[Interview] vanHaren en Bijvoorkeur over wat een schoen voor je kan doen

[Interview] vanHaren en Bijvoorkeur over wat een schoen voor je kan doen

Schoenenbedrijf vanHaren heeft een campagne lopen waarin holistisch schoenencoach Els Schubbé de hoofdrol speelt. De campagne is ontwikkeld door Bijvoorkeur. We spreken met Budi Gonzalez de Chaves, medeoprichter van Bijvoorkeur en Michelle van Herk, manager marketing bij vanHaren.

Proficiat met deze campagne, heb je er al leuke reacties op gehad?

Budi: We krijgen er heel veel leuke reacties op. Van vakgenoten, maar nog veel belangrijker, ook op feestjes en partijen. Opvallend veel mensen hebben de radiocommercials gehoord, terwijl we nog maar net begonnen zijn. Mensen vinden het leuk, verrassend en hebben onthouden dat het van vanHaren is. Wat wil een reclamemens nog meer? De onlinecampagne met Tina de Bruin scoort ook echt heel positief. Ik weet het, wij van WC-eend adviseren WC-eend. Ga gewoon zelf even kijken zou ik zeggen.

Michelle: Zeker, we horen hier veel leuke reacties, met name op de radiocommercials die door de humoristische of sympathieke insteek echt anders zijn dan we gewend waren. We horen dit van de mensen om ons heen, maar het belangrijkste is natuurlijk hoe klanten hierop reageren. Dat meten we onder meer met een wekelijkse brandtracker. Dat is natuurlijk meer een langetermijntool, maar het is toch al heel leuk dat we al een voorzichtige positieve stijging zien in onze marketing KPI’s. Helemaal in onze doelgroep. Daarmee lijkt het dus al goed te vallen bij onze (potentiële) klanten.

Wat voor merk is vanHaren anno 2023?

Michelle: een merk dat uitstekend bij deze tijd past. Veel mensen zoeken nu naar betaalbare oplossingen voor hun modewensen. Alles is al duur genoeg maar mensen willen er natuurlijk nog wel leuk uit blijven zien. vanHaren biedt veel keuze en trendy schoenen die echt heel betaalbaar zijn. De klant kan daarbij kiezen of ze voor A-merken zoals Nike, adidas of FILA gaan of kiezen voor onze eigen merken. Mede omdat wij samen met onze moedermaatschappij Deichmann inkopen, zorgen wij dat de kwaliteit van onze schoenen hoog is en blijft. vanHaren heeft de laatste jaren steeds weer meer waarde weten toe te voegen voor de klant. Zo krijgen we veel complimenten van klanten over onze medewerkers en voegen we veel inspiratie toe op onze socials, shop en in de etalages. Ons nieuwe winkelconcept (onlangs geopend in Deventer en Hoofddorp) is daar ook een goed voorbeeld van.

Wat wilden jullie uitstralen met deze campagne?

Budi: vanHaren heeft mooie, modieuze en kwalitatief goede schoenen tegen een heel goede prijs. Dat is een hele rationele boodschap. En de mens is geen rationeel wezen. De consument al helemaal niet. Dus je moet relevante emotie gaan toevoegen aan het merk. Het emotionele Systeem 1 kietelen. En natuurlijk boven het maaiveld uitsteken van alle campagnes die de sea of sameness vormen.

Wat zijn de doelen/beoogde resultaten voor deze campagne?

Michelle: Dat is tweeledig, aan de ene kant willen we met deze inzet meer opvallen en dus meer awareness creëren. Aan de andere kant hebben een aantal imagodoelen gesteld. Beiden liggen met name aan de branding kant. Wij geloven erin dat het belangrijk is te blijven bouwen aan een sterk merk.

Hoe zijn jullie uitgekomen bij Bijvoorkeur en hoe bevalt de samenwerking?

Michelle: Door te kijken naar voorbeelden van retailers met sterke campagnes kwamen we via via uit bij Budi. Kort na onze ontmoeting startten Budi en Thijs hun nieuwe bureau Bijvoorkeur op. Aangezien wij vertrouwen hadden in hun aanpak en ervaring, besloten wij vrij snel om als eerste klant met ze te gaan starten. En daar hebben we geen spijt van, want de samenwerking verloopt heel prettig en we zien dat deze nieuwe richting aanslaat binnen de doelgroep en iets doet voor ons merk.

Wat is de ideale manier van samenwerken tussen merk en bureau volgens jullie?

Budi: tja, wellicht een beetje een cliché, maar samen is een belangrijk woord in samenwerken. Niet wachten op een briefing van je klant en dan 2 weken later DE WAARHEID komen presenteren. Maar samen boven op de bal zitten. Samen de briefing maken. Verschillende ruwe richtingen ontwikkelen. Daar weer samen keuzes in maken en samen verder brengen. Samen evalueren. Als je dat goed doet, wordt het werk niet alleen kwalitatief beter en de samenwerking veel leuker. Het wordt ook veel efficiënter. Het kost niet meer tijd, het levert tijd op. En samenwerken doe je niet alleen met de klant, maar ook met de andere partners. Zigt, &C, Holy Fools, &Agency, Soundcircus, ze hebben allemaal bijgedragen aan deze fijne campagne.

Wat zijn de verdere plannen voor de campagne voor de komende tijd?

Budi: We hebben voor vanHaren gekozen voor een sterke, emotionele categorieclaim: wat een schoen voor je kan doen. Een schoen kan je wat meer zelfvertrouwen geven, of dat heerlijke lente-gevoel brengen, of je wat meer sexy laten voelen, enzovoorts. Die koers is ijzersterk, beantwoord de merk-uitdaging van vanHaren en we kunnen er jaren mee door. Dat zullen we dus ook absoluut gaan doen. Koersvast blijven, leren en doorontwikkelen is het devies!

www.vanharen.nl

www.bureaubijvoorkeur.nl

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.