[Interview] Vivian Kowalski (Somention): Als je als merk succesvol wilt zijn, moet je als marketeer lef tonen

[Interview] Vivian Kowalski (Somention): Als je als merk succesvol wilt zijn, moet je als marketeer lef tonen

Vivian Kowalski is Executive Creative Director van Somention. Zij is lid van de jury van de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt haar.

Wat moeten marketeers doen om in 2025 succesvol te blijven in wat ze doen?

Als je als merk succesvol wilt zijn, moet je als marketeer lef tonen. De merken die nu succesvol zijn, zoals Liquid Death of Oatly, zijn merken die echt iets anders durven te doen. Wij kunnen merken helpen om verder te komen, maar het lef moet wat mij betreft bij marketeers vandaan komen. Hoe de politieke interne dynamiek ook gespeeld moet worden, ik geloof oprecht dat de marketeers die met hun hoofd boven het maaiveld durven uit te steken, uiteindelijk het meeste succes gaan behalen. Volgens mij is het de hoogste tijd om het allemaal wat minder braaf te maken.

Op welke wijze gebruikt jouw bedrijf AI op dit moment in de eigen operatie en voor klanten?

Er gaat geen dag meer voorbij dat we geen AI gebruiken. We gebruiken het voor alles, van voice-overs tot snelle edit tools en van beeldontwikkeling tot het genereren van muziek. Ik merk dat het bij ons de creativiteit alleen maar heeft verhoogd. Onlangs hebben we gewerkt aan een concept waarin we in elke social video een eigen liedje maakten op een eigen beat. Normaal gesproken zou dat nooit kunnen op social, maar nu kost het ons 10 minuten om tot écht iets goeds te komen. Ik denk dat het speelveld van creatieven echt is vergroot en dat daar hele mooie dingen uit kunnen komen.

Waar liggen volgens jou kansen voor bureaus die zich toeleggen op contentmarketing?

Ik geloof dat we elkaar nog meer mogen opzoeken als bureaus. We hebben allemaal onze eigen kwaliteiten en expertises, maar soms overstijgt content alle kanalen. Als we elkaar als bureaus meer opzoeken, geloof ik dat content ook meer gaat vliegen. Zo hebben we leuke samenwerkingen met N=5, Selmore en TBWA. Iedereen werkt vanuit zijn eigen expertise en voegt in elke laag wat toe. Content wordt bijvoorbeeld niet zomaar online gegooid; wij zorgen voor het community management, of een campagne voor op tv vertalen wij weer door met de juiste influencers online. Ik denk dat we elkaar best wat meer mogen opzoeken om het beter te maken.

Op welke vraag is contentmarketing het beste antwoord?

Wat geef je als merk terug aan de maatschappij? We willen allemaal dat ons product zo goed mogelijk wordt verkocht, maar ik vind dat merken hun positie in de maatschappij goed moeten begrijpen. Met alle content die we maken - en dat is tegenwoordig meer dan ooit - snoepen we kostbare tijd weg van mensen. Laten we dan alsjeblieft ook iets teruggeven aan hen. Hoe maken we hun dag leuker, hoe kunnen we hen op een andere manier naar de wereld laten kijken of maken we iets wat ze in de kroeg doorvertellen aan hun vrienden? Ik denk dat je met contentmarketing impact kunt maken door iets te maken wat waarde toevoegt aan iemands dag, niet alleen aan de business.

Kan contentmarketing worden ingezet voor ieder merk?

100%. Wij lanceren elk kwartaal de TikTok Top 50 en Instagram Top 100. De diversiteit aan merken is enorm. Op nummer 1 stond afgelopen jaar The Ocean Cleanup, maar in de top 10 vind je ook de Efteling, Hema en het Rode Kruis. Totaal verschillende merken die allemaal goede content voor hen laten spreken. Daarnaast werken we inmiddels een tijdje voor Allianz Direct. In eerste instantie zou je denken: verzekeringen, saai. Maar de content die we daarvoor maken is écht onderscheidend. Ik geloof dat goede content werkt, ongeacht het merk.

Hoe gaat contentmarketing zich aankomend jaar ontwikkelen?

Ik geloof dat er vanuit merkdenken een switch komt waarin merken zich ook wat meer op de buitenwereld gaan richten. Er zijn zo ontzettend veel microtrends waar je als merk iets mee kan. Denk aan Barbie van afgelopen jaar en deze zomer gaat het los met Brat Summer en Very Demure. Merken die begrijpen wat er in de maatschappij speelt, zullen ook content maken die resoneert bij de doelgroep.

Lees hier alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe cases in te sturen

www.contentmarketingawards.nl

www.somention.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacancy] TBWA\NEBOKO is looking for a Finance Employee

13-09-2024 | 08:08:00
TBWA\NEBOKO is directly looking for a Finance Employee

[Vacatures] Barracuda zoekt een Promotiemedewerker/Barmedew

12-09-2024 | 14:46:00
Barracuda is per direct op zoek naar Promotiemedewerker/Barmedew

Fightclub en Exploding Kittens introduceren Het Explosief Kwartiertje

12-09-2024 | 11:46:00
Kaartspel Exploding Kittens strijdt tegen de aanname onder jongeren dat kaartspellen saai zijn. In samenwerking met Fightclub introduceert Exploding Kittens Het Explosief Kwartiertje voor instant fun, waarmee het spel zich voorgoed distantieert van dit stigma.

BIC Institute introduceert AI-integratie in tools

12-09-2024 | 11:31:00
Deze doorontwikkeling biedt marketing-, communicatie-, branding- en adviesbureaus de mogelijkheid om nog sneller en nauwkeuriger inzicht te krijgen in de kern van organisaties.

[Vacatures] TAMBR zoekt een Creatieve Projectmanager

11-09-2024 | 15:33:00
TAMBR is per direct op zoek naar Creatieve Projectmanager
 

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.