Marketing Report
[Interview] Willem Schouten (Schouten & Nelissen), Bram Holzapfel en Cees-Jan de Melker (VENGEAN) over de branding van Schouten & Nelissen

[Interview] Willem Schouten (Schouten & Nelissen), Bram Holzapfel en Cees-Jan de Melker (VENGEAN) over de branding van Schouten & Nelissen

Schouten & Nelissen heeft een andere visuele identiteit en corporate legacy campagne & Sterker gelanceerd. We spreken hierover met Willem Schouten, Brand Manager bij Schouten & Nelissen, Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker, Executive Creative Directors van VENGEAN.

Waarom en hoe is de keuze op VENGEAN gevallen vanuit Schouten & Nelissen?

Willem Schouten: Na een introductie door Zuiver Media en een reeks kennismakingsgesprekken met mijzelf, mijn broer Jan-Hein en mijn zus Marieke vanuit de familie en directieleden van de groep en diverse bedrijven binnen de groep, is VENGEAN gevraagd een eerste nieuwe strategische en creatieve visie te ontwikkelen op de merkpositionering en -portfoliobenadering voor ons bedrijf naar de toekomst toe.

En dat beviel. Achtereenvolgens heeft VENGEAN toen een nieuwe visuele identiteit en communicatieconcept ontwikkeld voor zowel het corporate merk Schouten & Nelissen (& Sterker), als ook onze University of Applied Sciences, SUAS (‘Power up your skills’). Ook met het New Heroes merk zijn ze inmiddels aan de slag. VENGEAN is als ‘creative branding engine’ on a mission to ignite impact by energising enterprise with a vengeance en richt zich met name op ondernemers, founders, eigenaren en investeerders en dat spreekt ons natuurlijk aan als familiebedrijf.

Wat is het idee achter deze campagne?

Bram Holtzapfel: Schouten & Nelissen, is als opleidingsbedrijf uit Zaltbommel grondlegger van de moderne benadering van persoonlijke- en organisatieontwikkeling en dat laat het nu in een 360-communicatiecampagne horen en zien. Het ondernemende familiebedrijf bestaat inmiddels ruim 40 jaar en groeit gestaag verder in binnen- en buitenland. Inmiddels zijn er 11 dochterondernemingen (waaronder dus SUAS - Schouten & Nelissen University of Applied Sciences) die actief zijn in 65 landen. Tot de activiteiten van de groep behoren geaccrediteerde opleidingen (ook bachelors- en masters-), trainingen, coaching, onderzoek en organisatieontwikkeling.

Cees Jan de Melker: Bij Schouten & Nelissen staat de ontwikkeling van mensen in brede zin centraal. Vanaf de oprichting wordt er gewerkt vanuit de overtuiging dat assertieve, moedige mensen sterker en gelukkiger zijn in werk en leven. Daarmee versterken ze ook de organisaties waarvoor ze werken. Zo realiseren we gezamenlijk bovendien positieve impact op de samenleving waarin individuen en organisaties opereren.

Er wordt in de campagne een hommage gebracht aan de vorig jaar overleden oprichter Jan Schouten. Hoe is deze gedachte ontstaan?

Willem Schouten: Jan Schouten, mijn vader, richtte Schouten & Nelissen in 1980 op samen met Boris Nelissen. Jan genoot als gepromoveerde psycholoog in die dagen bekendheid door zijn TV-programma bij de AVRO, waarin hij Nederlanders assertiever wilde maken. Mensen zouden vaker ‘nee’ moeten zeggen, ook tegen hun baas. Schouten & Nelissen begon dan ook met assertiviteitstrainingen.

Boris Nelissen stapte er na een paar jaar uit en Jan pionierde erop los. Talrijke opleidingen en trainingen in persoonlijke en professionele ontwikkeling volgden. Jan heeft echt de ziel van Schouten & Nelissen tot leven gewekt en altijd belichaamd. Geïnspireerd door hem, met als kernwaarde moed, wil Schouten & Nelissen mensen en daarmee de organisaties waarvoor ze werken, sterker maken in werk en leven. Vanuit het hart, harder gaan. Daarom ook het door VENGEAN ontwikkelde merkthema: & Sterker.

Er wordt een brede inzet gedaan van tv, radio, social media, print, pr en interne- en externe communicatiemiddelen. Wat is de achtergrond hiervan?

Cees Jan de Melker: Het communicatieconcept is onder andere uitgewerkt naar een 60-seconden legacy tv-commercial waarin de vorig jaar overleden oprichter Jan Schouten aftrapt met zijn kenmerkende tv-serie over assertiviteit. Bewust hebben we gekozen voor een monumentale langere film, die meer dan een commercial is. Er is zoveel over dit prachtige bedrijf te vertellen, het is corporate storytelling pur sang; een manifest en een ode aan Jan, alsook aan de personen die toen en nu Schouten & Nelissen vertegenwoordigen en degenen die dat in de toekomst zullen gaan doen. Ook radio, diverse online video’s, Social, print, pr en interne- en externe stakeholdercommunicatie zijn onderdeel van de media- en middelenmix. Video, sound- en soundlogo-productie realiseerde VENGEAN met Lukkien en regisseur Menno Fokma.

Op welke wijze is VENGEAN te werk gegaan bij het ontwikkelen van dit alles?

Bram Holzapfel: VENGEAN werkt volgens een vastomlijnd proces bestaande uit de volgende fasen: ‘Discover, Define, Develop & Deliver’. Allereerst starten we altijd, door CEO Andy Mosmans en zijn team van strategen gefaciliteerd, met een aantal BrandStorms (merkbrainstorms), waarin in nauwe samenwerking met een team van de klant, een analyse plaatsvindt van de onderneming en haar merk(en) in de markt(en) waarin wordt geopereerd en de positionering en/of portfoliostrategie wordt gedefinieerd. Daarna ontwikkelen we een Brand Story & -Theme (merkverhaal en -thema), soms een nieuwe naam, een visuele identiteit en een communicatieconcept. Tenslotte werken we dit alles uit naar de voor het merk relevante interne, externe, online en offline middelen- en mediamix.

Schouten & Nelissen is een echt familiebedrijf ondanks de grootte. Wat betekent dat voor het bedrijf?

Willem Schouten: Ondanks dat Schouten & Nelissen zich inmiddels heeft ontwikkeld van een familiebedrijf tot een familie van bedrijven, is het bovenal nog steeds een hechte familie van mensen. Waar natuurlijk de leden van de familie zelf deel van uitmaken (Jan Hein, Willem, Marieke en moeder Anne), maar ook alle medewerkers en natuurlijk de klanten en partners van de groep. Iedereen ervaart dezelfde warme, persoonlijke benadering en de intrinsieke zoektocht naar kwaliteit. Dat is echt voelbaar en wordt zo ook gecultiveerd, toen, nu en naar de toekomst toe, Marieke is niet voor niks Chief DNA Officer.

Lees ook het interview met Jan-Hein, Marieke en mijzelf in EW of beluister de podcast waarin Jan Hein wordt geïnterviewd.

www.sn.nl

www.vengean.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

VENGEAN ontwikkelt Legacy-campagne voor Schouten & Nelissen

10-04-2024 | 00:15:00
Met als kernwaarde moed wil Schouten & Nelissen mensen en daarmee de organisaties waarvoor ze werken, sterker maken in werk en leven

[Interview] Laurens Mauquoi (nexeye) en VENGEAN over communicatieconcept Hans Anders

26-03-2024 | 16:05:00
Hans Anders heeft de aloude slogan Alleen de prijs is anders in mei 2023 opnieuw geïntroduceerd en komt met een vervolgcampagne. We spreken nexeye CMO Laurens Mauquoi en Cees Jan de Melker en Bram Holzapfel van VENGEAN over het in 2023 ingezette communicatieconcept

VENGEAN: Global branding of Nippon Express' healthcare division

22-03-2024 | 10:15:18
VENGEAN was responsible for the global logistics provider’s pharmaceutical division’s rebranding and subsequent renaming to Nippon Express Healthcare

[The List] VENGEAN

20-03-2024 | 09:10:00
We are a creative branding engine on a mission to ignite impact by energising enterprise with a vengeance, people and the planet alike

[SWOT24] Reclamebureaus

09-03-2024 | 10:53:00
In de rubriek [SWOT24] maken bepalende spelers een SWOT-analyse van de reclamebureauwereld. Aan het woord zijn Rik Ledder (TBWA), Frieda Ulsamer de Waard (The Invaders), Andy Mosmans (VENGEAN) en Lodewijk Varossieau (SuperRebel)
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.