[Interview] Willemijn van Hussen over sonic branding en Tambr

[Interview] Willemijn van Hussen over sonic branding en Tambr

Willemijn van Hussen is samen met Niels de Jong oprichter en eigenaar van het sonic-branding bureau Tambr. We spreken haar over onder meer het 5-jarig bestaan, het fenomeen sonic branding en meer.

Kan je uitleggen wie jullie zijn en wat jullie doen?

Wij laten muziek werken voor merken en campagnes. Creativiteit en data gaan bij ons hand in hand. Natuurlijk maken we heel toffe en prijswinnende muziek, maar we willen óók zeker weten dat het werkt. Twee elementen staan daarom bij ons centraal. Ten eerste is dat onze eigen sonic branding methodiek die gebruik maakt van de laatste wetenschappelijke inzichten en ons eigen muzikale AI. Ten tweede is dat onze community van eigenzinnige makers, die vol in het muziekleven staan en de tijdgeest moeiteloos weten te vertalen.  We selecteren voor elk merk een eigen componist/ producer die we opleiden en briefen volgens onze methodiek. Zo gaat je merk opvallen én weet je dat de muziek zijn werk zal doen.

Zijn er bepaalde klanten waar jullie je op richten?

We richten ons op marketeers die durven te kiezen voor audio als brand asset en die hierin voorop willen lopen. Ook richten we ons op bureaus die niet bang zijn om creatief uitgedaagd te worden om eens een andere route te bewandelen. Vanuit onze methodiek is er veel ruimte voor een creatieve samenwerking met toffe componisten, terwijl de lange termijn gewaarborgd blijft.

En nee, dat is niet door overal eenzelfde soundlogo achteraan te plakken, maar door echt te kiezen voor een eigen geluid waarmee je vervolgens kunt gaan spelen. Trek de parallel maar eens met een film of serie: elke scene vergt een andere intensiteit van muziek, maar de rode lijn blijft gewaarborgd. Dát voor merken bewerkstelligen, daarin zien wij ons echt als voortrekkers.

Naast klanten zij er voor ons net zo belangrijke stakeholders: onze componisten en producers. Zij zijn onze ruggengraat: bijzondere makers met een heel eigen geluid.

Wat is het belang van audiobranding?

Dat is simpel: Als je er niets aan doet, laat je de belangrijkste trigger voor merkherkenning links liggen. Onderzoeken wijzen dat keer op keer uit en tóch blijven merken te veel op elkaar lijken in het audiolandschap.

Hoe komt een audio identiteit tot stand?

Wij duiken diep in het merk voordat we ook maar iets gaan maken. Onze strategische sessies worden enorm gewaardeerd door onze klanten: we horen vaak dat ze het merk nog veel beter zijn gaan begrijpen met audio als metafoor. Uiteindelijk gaat het erom dat we de juiste associaties en het juiste gedrag weten te triggeren. We gebruiken allerlei manieren waaronder ons muzikale A.I. om dat  boven water te krijgen.

Vervolgens stellen we een kraakheldere briefing op voor een door ons specifiek geselecteerde maker. Bij ons zijn er dus geen uitgebreide frustrerende en slecht betaalde demo-rondes.  Bij ons hoeven makers nooit voor niks of weinig te pitchen, want we kiezen hen uit om hun eigen unieke geluidsidentiteit. En daarmee zitten 9 van de 10 keer “spot-on” als we eenmaal gaan produceren.

Welke trends zie je in de wereld van audiobranding?

Audiobranding is de trend op zich. Meer en meer merken zijn zich bewust van de kracht van audio. Daarnaast zien we een opleving in radio: een medium waar traditionele tv merken, bijvoorbeeld FMCG (fast-moving consumer  goods), nu meer belangstelling voor krijgen. Dat is dan vaak weer een reden om eens kritisch naar je eigen geluid te kijken of beter: luisteren.

Hoe kijk je terug naar 2023?

2023 was voor ons een jaar van groei: groei in mooie merken en bureaus waarvoor we werken en bijzondere makers. Ook lanceerden we de soundlogo top 30, waarin we hebben gekeken wat we kunnen leren van goede sound logo’s en welke Nederlandse sound logo’s het beste herkend worden. Zie het als een eerste benchmark in audio branding.

Wat verwacht je van 2024?

Wij zullen onze trouwe merken optimaal blijven ondersteunen in het vasthouden en uitbreiden van audio als brand asset. De marketeers en bureaus die in ons geloofden sinds onze start, zitten voor altijd in ons hart. Dank! Daarnaast zal daar zeker het nodige bijkomen aan nieuwe merken en bureaus en daar zijn we helemaal klaar voor.

Hoe ziet jullie organisatie eruit?

We hebben een vast team van 4 personen op kantoor maar de community van makers is veel groter. Bij de activiteiten die we regelmatig voor onze componisten en producers organiseren zijn we met 15 tot 20.

Jullie hebben naast de hoofdvestiging, onlangs een Amsterdams kantoor geopend. Wat is de gedachte daarvan?

We werken veel samen met bureaus die in Amsterdam zitten en dan is het soms handig om elkaar snel even te kunnen treffen, in de studio bijvoorbeeld. De hoofdvestiging blijft in Rotterdam hoor, want die stad zit in ons DNA: wars van poeha en recht door zee.

www.tambr.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

TAMBR lanceert Life At AFAS

16-07-2024 | 12:10:00
Het oorspronkelijke brand anthem dat AFAS in 2020 lanceerde, is uitgegroeid tot een volledig album van acht composities. De nummers zijn gecomponeerd om de kernwaarden van AFAS - Doen, Familie, Gek en Vertrouwen - te weerspiegelen.

TAMBR ontwikkelt muzikale identiteit voor Antwerpen

28-06-2024 | 09:47:39
Dit gebeurde ter gelegenheid van de 20e verjaardag van het A-logo van stad, en om de citymarketing een impuls te geven.

[Marketing Report Cannes 2024] Niels de Jong (TAMBR): Sonic branding gaat over de hele identiteit van een merk

20-06-2024 | 15:14:41
New Business Radio zendt een week lang uit vanaf Cannes Lions - het grootste reclamefestival op aarde. Iedere dag ontvangen we toonaangevende gasten uit de wereld van media en marketingcommunicatie. De uitzendingen zijn dagelijks live te beluisteren en als podcast op de website van Marketing Report

Sonic branding pubquiz in Cannes door TAMBR en Embassy of Dutch Creativity

17-06-2024 | 15:44:00
TAMBR en Embassy of Dutch Creativity organiseren op 20 juni de een pubquiz waarbij de winnaar beloond wordt met de TAMBR Sonic Branding Ninja Award.

TAMBR ontwikkelt audio-identiteit Wehkamp

19-04-2024 | 12:00:00
Als verlengstuk van haar merkstrategie lanceert Wehkamp een audio-identiteit, ontwikkeld door TAMBR
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.