Jean Mineur Mediavision bioscoopreclameseminar 2023

Jean Mineur Mediavision bioscoopreclameseminar 2023

Op 3 oktober 2023 organiseerde Jean Mineur Mediavision in het Koninklijk Theater Tuschinski het bioscoopreclameseminar 2023. Marketing Report was aanwezig.

Marlene Wickel, directeur van Jean Mineur Mediavision,  opende het seminar en wees op de radicale veranderingen die de sector het afgelopen jaar  heeft doorgemaakt . Daarbij heeft de sector een revival meegemaakt,  mede dankzij films als Barbie  en Oppenheimer. De bioscoopreclame is volgens Marlene Wickel terug op het niveau van vóór de coronacrisis.

Filmjournalist Jeroen Huijsdens leidde het symposium

Koninklijk Theater Tuschinski: David Hanemaayer

David Hanemaayer, theatermanager van het Koninklijk Theater Tuschinski, zei dat het na 15 jaar emotie een feest is om voor Tuschinski te werken. Hij stond stil bij oprichter Abraham Tuschinski, die de bioscoop liet bouwen en werd vermoord door de nazi’s in Auschwitz. Is het wraak op de nazi’s dat zijn filmtheater er zo bij staat en een Koninklijke status heeft verkregen bij zijn 100-jarig bestaan?

In ieder geval ziet de theatermanager het als een beloning en waardering voor wie hij was en wat  hij heeft neergezet. Rotterdam was de stad waar hij in 1904 naar toe emigreerde vanuit Polen en tot zijn deportatie woonde. Hij heeft in Rotterdam meerdere bioscopen opgezet die allemaal door het Rotterdamse bombardement verloren zijn gegaan. De enige herinnering aan Abraham Tuschinski staat echter in Amsterdam, waar het idee is een belevenis te bieden voor de allerarmsten en de beter gestelden. In september is in Rotterdam een monument onthuld en zijn inmiddels een straatnaam en park naar hem vernoemd.

David Hanemaayer viel op dat het de Rotterdammers veel moeite kostten om Amsterdam te noemen. De stijl van 100 jaar geleden is terug te vinden in het filmtheater; bij de grote renovatie van 2000 is daar rekening mee gehouden.

Tuschinski heeft veel bedrijfsevenementen en is daarin geoefend. De Stichting Bio Kinderrevalidatie, opgericht in 1927 door Abraham Tuschinski, organiseert jaarlijks bijvoorbeeld een benefietdiner in het filmtheater.

Volgens David Hanemaayer zijn premières weergaloos en zijn er elke dag emoties te beleven in de mooiste filmbioscoop van Nederland.

DVJ Insight: onderzoek naar impact bioscoopreclame

Lucas Hulsebos, mede-eigenaar en CEO van onderzoeksbureau DVJ Insights, presenteerde zijn bevindingen naar aanleiding van onderzoeken naar de impact van bioscoopreclame. Creativiteit is zeer belangrijk: hoe meer creativiteit bij reclame wordt ingezet, hoe effectiever de boodschap overkomt. Opvallend is de groei van de groep 16 tot 23-jarigen, waar in 2022 30 procent van naar de bioscoop gaat. Deze groep, die na 1995 is geboren, heeft als GenZ een korte attentietijd en zit veel op sociale media. 

Het is in het reclamevak moeilijk om effect te behalen. De aandacht is daarbij essentieel, maar die komt niet automatisch; zeker als het mogelijk is met diverse media om reclame over te slaan en als dat standaard wordt. Nederland staat in een onderzoek op de eerste positie om reclame te skippen, cq. negatieve connotaties bij reclame te hebben. Slechts 13 procent kijkt er graag naar tegenover 76 procent in India. Bij Generatie Z is dat nog erger in Nederland.

In de bioscoop is het overslaan van reclame in feite niet mogelijk, waardoor de attentie groter is en de ervaring positiever. Volgens Lucas Hulsebos negeren we in de praktijk dat mensen reclame kunnen skippen. Het medium bepaalt in die zin volgens hem de top-of-mind van de reclame. Generatie Z is aldus kritischer en  evenzo kritisch op reclame.

Volgens de onderzoeker is het van belang ook te testen op reclamecampagnes: het maakt uit. Ook is het handig dat een reclamecampagne gericht is op het medium waarop het wordt uitgespeeld. Zo maakt het in de beleving van de kijker een verschil of reclame specifiek voor de bioscoop is gemaakt.

SAWA: Julian Pinn

Julian Pinn, CEO van SAWA (Screen Advertising World Association), oftewel de branchevereniging van exploitanten van bioscoopreclame, vertelde over de brancheorganisatie. Deze is 70 jaar oud en telt thans 40 leden,  alsmede associate leden die in de technologie actief zijn.

SAWA startte in 1954 het eerste internationale reclamefilmfestival  in Venetië dat vandaag bekend staat als de Cannes Lions International Festival of Creativity.

Julian Pinn benadrukte in zijn presentatie dat de bioscoopervaring altijd een speciale is. SAWA helpt met technische adviezen en stelt ook standaarden op met en voor de industrie.

Verder had Julian Pinn aandacht voor de rol en populariteit van de bioscopen die tijdens de coronacrisis het lastig hadden  en exploitanten leken uit te wijken naar streamingdiensten. Inmiddels is de bioscoop helemaal terug en heeft de bioscoop zijn functie terug weten te krijgen, al duurde dat niet maanden, maar jaren.

Volgens Julian Pinn is de cinema de vader van de media wat betreft de attentiewaarde,  oftewel de attention leader. Daarbij kan de bioscoop sociaal zijn en via social media wordt daaraan bijgedragen.

Pathé: Jacques Hoendervangers

Jacques Hoendervangers, CEO van de Nederlandse tak van Pathé, gaf aan trots te zijn op de 30 bioscopen die Pathé exploiteert in Nederland. Het bedrijf bestaat 125 jaar en is ruim 28 jaar in Nederland actief.

Het medium bioscoop is zeer populair. De Rotterdamse bioscoop Pathé De Kuip haalde vorig jaar 1,1 miljoen bezoekers en komt daarmee op plek 6 van de populairste uitjes. In 2023 is er een sterk herstel dankzij blockbusters, investeringen in theaters, hernieuwde interesse in uitgaan en het goede bioscoopweer in de zomer. Dit jaar wordt gerekend op 32 miljoen bioscoopbezoeken; in 2019 was dat 38 miljoen.

Jacques Hoendervangers wees op de uitbreidende sector van streamingdiensten die grofweg voor de coronacrisis vooral bestond uit Videoland en Netflix, maar inmiddels veel meer streamingaanbieders kent,  ook van de studio’s die met eigen kanalen zijn gekomen (HBO Max, SkyShowtime).

CEO’s van grote studio’s zijn inmiddels tot het inzicht gekomen dat het bioscoopwindow zo lang mogelijk gerekt moet worden; tijdens de coronacrisis waren daar andere ideeën over ontstaan.

Zo wijst de CEO van Pathé erop dat Apple en Amazon nu ook eerst films in de bioscopen willen brengen voordat ze op de eigen streamingdiensten komen.

Pathé investeert om relevant te blijven: zo investeert de bioscoopketen in techniek om up-to-date  te blijven en extra beleving te bieden (ScreenX, Imax, audio). Ook investeert het bedrijf in comfort (Relax seats).

Om met name jongeren bekend te maken met bioscopen is Pathé gestart met het concept Go! Gaming. 45 procent van de gamebezoekers  gaat ook naar films. Pathé wil het concept van bioscoop in de stad laten transformeren naar bioscoop van de stad. Daar hoort ook horeca bij.

In het seizoen 2024-2025 verwacht de bioscoopketen terug op het niveau te komen van voor de coronacrisis. Dit komt door de Amerikaanse schrijvers- en acteursstaking die een effect heeft op de Hollywood-producties. De schrijvers zijn weer aan het werk; de acteurs nog niet.

Splendid Film: Thomas  Wolff

Thomas Wolff is General Manager bij de Nederlandse vestiging van Splendid Film, dat onderdeel is van het Duitse Splendid Medien. Splendid Film is (co)producent en distributeur van films.

Volgens Thomas Wolff is er een overproductie aan Nederlandse films en wordt niet nagedacht over de doelgroep en positionering. Er zijn te veel romantische comedy’s, te weinig originele producties en wordt er vaak op safe gespeeld. De filmdistributeur doet een oproep om iets anders te doen met films.

Ook Splendid Film maakt fouten, zo gaf hij toe. Als je de zoveelste versie van een film uitbrengt, merk je dat de formule niet meer nieuw is en de productie niet meer (voldoende) aanslaat. Toch zijn er dit jaar met Barbie, Oppenheimer, Talk to me, De tatta’s en Onder het Maaiveld originele en aantrekkelijke producties op de markt gebracht.

Volgens Thomas Wolff kan een idee zijn dat het Filmfonds zich ook voor commerciële films open kan stellen. Thans is die alleen beschikbaar voor artistieke en kwaliteitsfilms. Al erkende de distributeur dat ook het Abraham Tuschinskifonds beschikbaar is voor publieksfilms.

Audio: Julian Pinn

In een tweede presentatie van Julian Pinn vestigde hij de aandacht op 4Cine. Dat is zijn bedrijf en concept dat zich richt op een betere audiobeleving. Door de audio van films zo te mixen en in te stellen, kan die een heel andere belevenis geven en zo een nog betere ervaring geven voor de bioscoopbezoeker, zo betoogt Julian Pinn. Dit gebeurt door meer speakers in de zaal in te zetten.

Jeroen Huijsdens vestigde nog de aandacht op de spectaculaire bioscoop de Sphere in het Amerikaanse Las Vegas die eind september geopend is waar in totaal 160.00 speakers het werk doen. Deze filmzaal kostte circa 2,3 miljard dollar.

www.jeanmineurmediavision.nl

www.pathe.nl

www.sawa.com

www.splendid-film.nl

www.dvj-insights.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Box Office] Inside Out 2 klimt naar de derde plek van totaal aantal bezoekers | Week 29

22-07-2024 | 14:36:00
Inside Out 2 is het van vervolg de Disney film Inside Out, waarin Riley in de puberteit komt en nieuwe, complexere emoties ervaart als gevolg daarvan

[Box Office] Inside Out 2 haalt 150.000 weekendbezoekers | Week 28

16-07-2024 | 11:42:00
Inside Out 2 is het van vervolg de Disney film Inside Out, waarin Riley in de puberteit komt en nieuwe, complexere emoties ervaart als gevolg daarvan

Amsterdamse Pathé De Munt met Relax Seats

15-07-2024 | 18:48:00
Op vrijdag 19 juli 2024 opent Pathé de Munt de eerste twee Amsterdamse Relax Seats zalen. De komende maanden volgen alle andere zalen – met uitzondering van 4DX-zaal en Dolby Cinemazaal -, zodat deze vóór de kerst voorzien zijn van de Relax Seats

Jean Mineur Mediavision | Film Trailer Q3 2024

15-07-2024 | 18:41:39
Q3-2024 is inmiddels een feit. Kijk hier de trailer van Jean Mineur Mediavision met tal van topfilms om naaruit te kijken. Onder meer Borderlands, Beetlejuice, Wolfs, de Break-Up Club, Deadpool & Wolverine, Inside Out2, L'Amour et lest Forets, Verschrikkelijke Ikke 4 en Twisters

[Box Office] Verschrikkelijke Ikke 4 behaalt 100.000 bezoekers in eerste weekend | Week 27

09-07-2024 | 11:05:00
In deze film verwelkomen Gru, Lucy, Margo, Edith en Agnes een nieuw lid in de familie: Gru Jr., die vastbesloten is zijn vader te plagen
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.