Marketing Report
Joe Public en ALDI ontwikkelen AI gestuurde stem voor radio en TV

Joe Public en ALDI ontwikkelen AI gestuurde stem voor radio en TV

ALDI heeft een andere stem voor zijn radio- en tv-reclames. Deze voice-over is gebaseerd op het stemgeluid van 10 medewerkers van de discounter. Met behulp van kunstmatige intelligentie is op basis van deze stemmen een unieke stem ontwikkeld die sinds deze week exclusief voor ALDI te horen is in de radio en tv-reclames. De radio- en tv-reclames waarin de stem te horen is, zijn het eerste resultaat van de samenwerking tussen ALDI en Joe Public Amsterdam. Die samenwerking komt voort uit de doelstelling zo efficiënt mogelijk te werken. Waar ALDI voorheen met drie verschillende bureaus werkte voor de marketingcommunicatie via verschillende kanalen, zijn al deze activiteiten nu ondergebracht bij één bureau.

Het idee voor dit creatieve proces komt voort uit het voortdurende streven van ALDI naar efficiëntie, en dus kostenbesparing.

Mariëlle Rooswinkel, Managing Director Marketing & Communications bij ALDI in Nederland: "Als discounter zijn we altijd op zoek naar manieren om de dagelijkse boodschappen voor onze klanten zo goedkoop mogelijk te maken. Daar is deze stem een mooi voorbeeld van. We besparen hiermee zowel tijd als kosten. Onze klant profiteert daarvan. En het leuke hieraan is ook nog dat de collega’s uit de winkels, distributiecentrum en van kantoor enorm trots zijn op het feit dat zij samen de nieuwe stem vormen. En onze nieuwe stem is nooit verkouden en altijd beschikbaar."

De stem wordt sinds afgelopen week ingezet in alle radio- en tv-commercials van ALDI en heeft direct een ronde blijvende prijsverlagingen aangekondigd op dagelijkse boodschappen en groenten en fruit. ALDI heeft de prijsverlagingen ook bekendgemaakt via andere kanalen, zoals dagbladadvertenties en de eigen folder.

Antoine Houtsma, Managing Director bij Joe Public Amsterdam: "ALDI is als uitvinder van discount altijd bezig met dingen slimmer, efficiënter en dus goedkoper op te lossen. Daar kwam kunstmatige intelligentie om de hoek kijken. Geluidsstudio Soundcircus pitchte ons een tijdje geleden hun zelf ontwikkelde AI-tool die door intensieve training de Nederlandse taal heeft geleerd. En waarmee je op basis van een aantal stemmen een nieuw, uniek stemgeluid kunt creëren. Het probleem was nog een beetje op basis van welke stemmen je dat doet, dit in verband met buy-out constructies. Toen kwamen we op het idee om als basis de stemmen van eigen medewerkers te gebruiken. Dat was eigenlijk de doorbraak waardoor ALDI dit nu als eerste Nederlandse adverteerder kon gaan doen. Met een stem die niet alleen bij ALDI past, maar ook daadwerkelijk ALDI ís."

www.joepublic.nl

www.aldi.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] Bas Vlugt: Wakker liggen van 2024

11-04-2024 | 22:28:00
Ik woon al meer dan twintig jaar in Haarlem. Toen wij hier vanuit Amsterdam kwamen wonen, woonde hier in de straat een gepensioneerde man die lithograaf was geweest

Joe Public Amsterdam ontwikkelt campagne voor het Nederlands Openluchtmuseum

31-03-2024 | 15:42:00
Joe Public Amsterdam heeft de campagne Waar kom jij vandaan? voor het Nederlands Openlucht Museum ontwikkeld. Hierin staat de geschiedenis die Nederlanders met elkaar delen, centraal. De campagne is te zien en te horen op radio, tv en op social media

Longlisten SAN ABC Accenten 2023

20-03-2024 | 10:06:00
In de volgende fase beoordeelt de ABC jury de door de longlist kandidaten aangeleverde whitepapers.

Grand’Italia (GranFood) kiest Joe Public als creatief bureau

29-02-2024 | 09:30:00
GranFood heeft Joe Public gekozen als zijn creatief bureau gekozen na een strategische en creatieve pitch dat eind 2023 is georganiseerd ten behoeve van het merk GrandItalia

[Column] Antoine Houtsma: Que Sora Sora, whatever will be

18-02-2024 | 10:31:00
Open AI introduceerde met overtuigende video’s SORA. Text to video
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.