Marketing Report
Jorieke de Vries-Goosen verlaat Lidl, bureaupitch on hold nieuws

Jorieke de Vries-Goosen verlaat Lidl, bureaupitch on hold

Jorieke de Vries-Goosen verlaat per medio september 2023 Lidl Nederland. Dit heeft de supermarktketen bekendgemaakt. Lidl geeft in een persverklaring aan haar keuze te respecteren en tegelijkertijd te betreuren. Ook bedankt de keten haar voor alle toewijding en de vele succesvolle campagnes die zij met haar team heeft neergezet

Bureaupitch on hold

Lidl heeft de eerdere uitgezette bureaupitch voorlopig on hold gezet. Deze zal naar verwachting hervat worden zodra er een opvolger voor de functie Director Marketing, Branding & Packaging is gevonden. Joe Public, dat aangaf niet mee te doen aan de pitch, is nu het reclamebureau van Lidl.

Sinds 2009

Jorieke de Vries-Goosen werkt sinds september 2009 bij Lidl. Eerst als marketingmanager en sinds november 2016 als Marketing Director, waarna ze in april 2023 de titel Director Marketing, Branding & Packaging kreeg.

Jorieke de Vries-Goosen: ”Ik heb een prachttijd bij Lidl gehad. Vanaf het begin heb ik carte blanche gekregen om Lidl op de kaart te zetten. Toen ik er kwam, was er slechts een Reclameafdeling met een paar fte. We maakten reclame voor hetgeen we inkochten."

Volwaardige marketingafdeling

"Toen we beseften dat Lidl enorm groeide, hebben we de transitie naar een volwaardige marketingafdeling (nu 60 fte) gemaakt, inclusief de introductie van een complete, gelaagde marketingkalender en 360-campagnes. In de jaren die volgden, heb ik samen met mijn team echt aan het merk gebouwd. Van Duitse discounter naar een supermarkt die niet meer weg te denken is uit Nederland. Met bekroonde versafdelingen, producten die niet onder doen voor A-merken en iedere week verrassende thema’s. Maar altijd voor de laagste prijs. We hebben er echt een lovebrand van gemaakt. Voorheen gingen mensen naar Lidl omdat ze móésten, vanwege een kleine portemonnee."

Bewust

"Nu kunnen we met trots zeggen dat mensen naar Lidl gaan omdat ze het wíllen, ongeacht hun portemonnee. Ze kiezen nu bewust voor Lidl en ik ben dankbaar daaraan bijgedragen te hebben. De laatste 2,5 jaar, toen het merk Lidl inmiddels stevig in de markt stond, hebben we meer consistentie in de campagnes gebracht, onder meer door de Lidl-Flat te introduceren. Met dit vaste grid hebben we de merkwaarden van Lidl nog beter op de kaart kunnen zetten."

Centralisatie

"Er was echt wel wat moed voor nodig om de knoop door te hakken, ook omdat ik nog geen andere aanstelling heb. De reden van mijn vertrek is vooral omdat ik het na 14 jaar een mooi moment vind om verder te kijken. Er zijn nog zoveel andere merken en organisaties waaraan ik zou kunnen bouwen. Daarnaast speelt de centralisatie vanuit het moederkantoor in Duitsland een rol."

"Een vooruitstrevende keuze, zeker voor een supermarkt. Maar daarom wel weer echt passend bij Lidl. Het is ook een logische keuze, want door te centraliseren kunnen we efficiënter werken en in heel Europa een consistenter beeld neerzetten. De komende tijd ga ik me beraden op mijn volgende stap in mijn carrière. Ik ben een merkenbouwer pur sang, dus ik sta te popelen om een ander merk net zo succesvol op de kaart te zetten.”

Lidl telt 442 winkels in Nederland met in totaal 21.000 medewerkers en 6 distributiecentra. Volgens Nielsen is Lidl met 152 miljoen aan bruto adverteerdersbudget in 2022 de op één na grootste adverteerder van Nederland.

ZIGT is het mediabureau van Lidl Nederland.

www.lid.nl

Lees ook:

Lidl en HERC komen met wervingscampagne Sowieso iets voor jou

05-09-2023 | 10:12:48
Met de landelijke campagne wil Lidl de voordelen voor werknemers onder de aandacht brengen bij jongeren.

Alfred en DEPT in de race om het account van Lidl

12-05-2023 | 13:29:00
In ieder geval Alfred en DEPT doen mee aan de eerder bekend geworden pitch die Lidl heeft uitgezet voor de keuze van een creatief bureau. Dit bevestigt Jorieke de Vries-Goosen, Head of Marketing, Branding en Packaging van Lidl aan Marketing Report

Joe Public: vertrek Lidl opent andere deuren

30-04-2023 | 15:15:00
Joe Public reageert op het uitzetten van een pitch door Lidl voor een creatief bureau. Joe Public was de afgelopen 5 jaar het creatieve bureau van Lidl

Lidl zet pitch uit voor creatief bureau

30-04-2023 | 14:28:00
Lidl heeft een pitch uitgezet voor de keuze van een creatief bureau. Dit bevestigt Jorieke de Vries-Goosen, Head of Marketing, Branding en Packaging van Lidl desgevraagd aan Marketing Report

[Interview] Bert Jan ten Kate (Massarius): Cookieloos zet nog niet echt door; keiharde refresh van 15 seconden komt op

27-03-2023 | 20:59:00
Bert Jan ten Kate is CEO, eigenaar en oprichter van Massarius. We spreken hem over trends en ontwikkelingen bij Massarius en de markt van programmatic advertising
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.