Kantar-rapport: Streamingdiensten (SAVOD en FAST) met reclame winnen aan populariteit

Kantar-rapport: Streamingdiensten (SAVOD en FAST) met reclame winnen aan populariteit

Volgens het werelwijde Entertainment on Demand rapport april-juni 2024 van onderzoeksbureau Kantar winnen reclamegedreven streamingdiensten aan populariteit, zowel via SAVOD (betaalde streamingdiensten) als via FAST (gratis lineaire streamingzenders). 49 procent van de wereldwijde huishoudens is volgens het rapport bereid om reclame te accepteren om zo goedkoper content tot zich te nemen.

Slechts 22 procent van de kijkers vindt reclame via streamingdiensten leuk, en ongeveer een evenzo groot percentage vindt ze relevant. Een derde van de gebruikers wil meer op henzelf toegespitste reclames.

Discovery+ en Apple TV+

Volgens Kantar heeft (in Europa niet meer los verkrijgbare streamingdienst) Discovery+ van Warner Bros. Discovery een standaard neergezet waarbij de reclames bij consumenten meer effect teweeg brengen. In Nederland heeft Warner Bros. Discovery de focus op HBO Max gelegd waar alle content van Discovery+ naar toe is gebracht. HBO Max heeft ook een reclameversie.

Wereldwijd is alleen Apple TV+ de enige streamingdienst zonder reclameversie, maar dit gaat volgens Kantar binnenkort waarschijnlijk wijzigen. In Nederland kennen de grote streamingdiensten Disney+ en Netflix (nog) geen reclameversies terwijl deze elders in Europa wel daarmee actief zijn.

Content is King

Gemiddeld gebruiken huishoudens 4,6 VOD-diensten. Slechts 8 procent is blij met de aanbevelingen die streamingdiensten doen. Netflix gebruikt geavanceerde  AI-algoritmen, waardoor het platform het meest favoriet is voor het ontdekken van content: 37 procent van de abonnees schakelt Netflix in om t bekijken wat er aan verse content is. Bij Prime Video (Amazon) op de tweede plek, is dat slechts 14 procent.

Kantar stelt dat content de belangrijkste driver is om zich te abonneren, en het daarom voor streamingdiensten van belang is zich te focussen op een hoge kwaliteit. 

Opzeggen

Abonnees zeggen voor 30 procent op vanwege ontevredenheid over de content. 24 procent doet dit vanwege interfaceproblemen omtrent bijvoorbeeld de toegankelijkheid of slechte ervaringen met de reclameversies.

Netflix

Netflix blijft de koning van de content met series als Bridgerton die goed was voor 14 procent van de aangeworven abonnees. Prime Video presteert ook goed met series zoals Fallout en The Boys. 

Een aantal geselecteerde data van het rapport zijn hier te vinden.

www.kantar.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Wereldwijde live streaming-markt naar $756,5 miljard in 2031

18-09-2024 | 17:31:00
De wereldwijde live streaming-markt zal naar verwachting $756,5 miljard bereiken in 2031, met een samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) van 20,9% van 2024 tot 2031, volgens een rapport van Meticulous Research.

NOS/NPO verkrijgt uitzendrechten WK Voetbal 2026 en 2030

16-09-2024 | 14:55:00
De NOS heeft de uitzendrechten van het WK Voetbal 2026 en 2030 verkregen. Daarmee zijn deze live te volgen bij de NPO. Het gaat om de televisie, radio en online rechten

[DutchMedia Podcast] Alco de Jong over de ambities van Canal+ in Nederland

14-09-2024 | 09:49:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Regering Schoof: marketing/reclame ongezonde producten tegengaan en hervorming NPO

14-09-2024 | 00:17:00
De regering Schoof heeft in zijn regeerprogramma aangekondigd marketing van ongezonde producten die gericht zijn op kinderen en jongeren tegen te gaan. Ook wil het onder meer de NPO hervormen

Ad Alliance gaat advertentieverkoop Disney+ doen in Nederland

29-08-2024 | 10:57:00
Ad Alliance (onderdeel van RTL Nederland) zal de reclameverkoop verzorgen van Disney+ die op 17 oktober 2024 van start gaat met een reclameversi

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.