Marketing Report
Lidl kiest Alfred na verlengde pitch nieuws

Lidl kiest Alfred na verlengde pitch

Lidl heeft Alfred verkozen na een pitch die in april 2023 was uitgezet. De pitch werd stilgelegd nadat eind juni bekend werd dat Jorieke de Vries-Goosen Lidl Nederland zou verlaten (zij is per 1 januari 2024 benoemd tot CMO bij Jumbo). Op 2 oktober 2023 is Laura Klaver benoemd tot Head of Marketing, waarna de pitch weer is voortgezet.  

Alfred en Dept

De bureaupitch ging – zo bleek in mei 2023 – tussen Alfred en Dept. Sinds 2007 is Zigt het mediabureau van Lidl; eind 2021 werd die samenwerking verlengd. Lidl heeft aangegeven dat Alfred en Dept hun aanpak en creatieve concepten hebben gepresenteerd, gebaseerd op een briefing voor een vernieuwde marketingstrategie en campagneconstructie om het Lidl-merk te versterken. De samenwerking met Alfred is met onmiddellijke ingang van start gegaan.

Na 5 jaar met Joe Public te hebben samengewerkt, besloot de keten een pitch uit te schrijven. Na het uitschrijven van de pitch en na overleg tussen beide partijen, bleek Joe Public niet mee te doen aan de pitch.

Alfred was overigens tot april 2023 10 jaar lang het creatieve bureau van concurrent Jumbo.

Laura Klaver, Head of Marketing van Lidl Nederland: "Lidl is toe aan een nieuwe stap en we kijken ernaar uit om deze samen met Alfred te zetten. Het is een bureau met veel retailervaring en heeft in de pitch laten zien dat het een goede strategische en creatieve partner is die het merk Lidl kan versterken. Er ligt nu een sterk campagneconstruct klaar dat we 360 graden kunnen doorvertalen.

We gaan de komende periode samen aan de slag om onze purpose – een duurzame en gezonde leefstijl voor iedereen betaalbaar en toegankelijk maken – invulling te geven en het merk nog verder te laten groeien. Lidl is echt anders dan andere supermarkten. Ik zie heel veel unieke bewijsvoeringen die het verhaal van Lidl nog sterker kunnen vertellen. Alfreds pitch haakte daar precies op aan. We gaan laten zien dat de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs bij ons mogelijk is en werkelijk samen kan gaan."

Jeroen van de Sande, Executive Creative Director bij Alfred: "We waren verrast over hoe Lidl zich onderscheidt van andere supermarkten. Er zijn zo veel verhalen en producten die een podium verdienen. We zijn echt fans geworden. Vanuit dat gevoel is het idee voor de campagne ook ontstaan."

Yvette Belt-Beekman, Managing Director bij Alfred: "De chemie met het team van Laura was meteen helemaal goed. We hebben heel veel zin om te beginnen aan een nieuw hoofdstuk voor Lidl – en voor het bureau."

Lidl bestaat in Nederland sinds 1997 en telt thans circa 440 filialen met in totaal 21.000 medewerkers en 6 distributiecentra. Volgens Nielsen is Lidl met 152 miljoen aan bruto adverteerdersbudget in 2022 de op één na grootste adverteerder van Nederland.

www.alfred.nl

www.lidl.nl

 

Lees ook:

Reclamebestedingen retail daalden 5,6 procent in 2023; grote supermarkten -13,7 procent

22-02-2024 | 08:19:00
Marketing Report gaat de komende maanden in samenwerking met Nielsen diep de cijfers in om in kaart te brengen wat er in 2023 in diverse branches is gebeurd op gebied van mediabestedingen

Jorieke de Vries-Goosen per januari 2024 CMO bij Jumbo

27-10-2023 | 08:33:00
Jorieke de Vries-Goosen is per 1 januari 2024 benoemd tot Chief Marketing Officer (CMO) bij Jumbo. Dit bevestigt Jorieke de Vries-Goosen desgevraagd aan Marketing Report

Lidl en HERC komen met wervingscampagne Sowieso iets voor jou

05-09-2023 | 10:12:00
Met de landelijke campagne wil Lidl de voordelen voor werknemers onder de aandacht brengen bij jongeren.

Jorieke de Vries-Goosen verlaat Lidl, bureaupitch on hold

27-06-2023 | 14:18:00
Jorieke de Vries-Goosen verlaat per medio september 2023 Lidl Nederland. Dit heeft de supermarktketen bekendgemaakt. Lidl geeft in een persverklaring aan haar keuze te respecteren en tegelijkertijd te betreuren. Ook bedankt de keten haar voor alle toewijding en de vele succesvolle campagnes die zij met haar team heeft neergezet

Alfred en DEPT in de race om het account van Lidl

12-05-2023 | 13:29:00
In ieder geval Alfred en DEPT doen mee aan de eerder bekend geworden pitch die Lidl heeft uitgezet voor de keuze van een creatief bureau. Dit bevestigt Jorieke de Vries-Goosen, Head of Marketing, Branding en Packaging van Lidl aan Marketing Report
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.