Live voetbal Eredivisie blijft tot 2030 bij ESPN

Live voetbal Eredivisie blijft tot 2030 bij ESPN

De live-uitzendingen van de voetbalwedstrijden in de Eredivisie blijven tot 1 augustus 2030 bij ESPN te zien. Dit zijn de Eredivisie cv en de 18 Eredivisieclubs unaniem overeengekomen. Daarmee gaan ze in op een voorgesteld onderhandelingsresultaat tussen The Walt Disney Company en Eredivisie cv.

Sinds 2013 worden de wedstrijden bij ESPN (eerst Fox Sports) uitgezonden in een joint venture waar The Walt Disney Company 51 procent van bezit, Eredivisie cv 44,1 procent en de KNVB 4,9 procent.

Eredivisie cv heeft niet voor een transparante non-discriminatoire aanbesteding gekozen, waar met name VodafoneZiggo, KPN, Delta en Odido op aandrongen.

Dit consortium van telecombedrijven is naar de mededingingsautoriteit ACM gestapt in de hoop dat deze een overeenkomst nietig verklaard en de Eredivisie cv tot een openbare aanbesteding dwingt. Een aanbesteding gebeurt in een aantal voetballanden.

Continuïteit 

Eredivisie cv verklaart dat het afgelopen jaar een klankbordgroep bestaande uit vertegenwoordigers van Ajax, AZ, Feyenoord, PSV, RKC Waalwijk en Vitesse gewerkt hebben met Eredivisie cv aan dit resultaat. Daarbij stelt Eredivisie cv dat dit recht doet aan de waarde van het Nederlands betaald voetbal, continuïteit biedt voor de komende jaren en mogelijkheden biedt om de eredivisie(clubs) commercieel en (inter)nationaal verder te ontwikkelen.

Uitwerking

Het onderhandelingsresultaat is nog niet uitgewerkt tot een overeenkomst: die moeten partijen nog uitwerken. In de huidige situatie betalen distributeurs voor elke abonnee die zij hebben voor het mogen aanbieden van ESPN, ongeacht of deze wel of geen ESPN-abonnement heeft. Het hoofdkanaal ESPN wordt daarbij meestal in het standaardpakket aangeboden.

Alle clubs krijgen volgens Eredivisie cv substantieel meer inkomsten en vanaf 2024 worden alle wedstrijden uit de Eerste Divisie (Keuken Kampioen Divisie) en de (Azerion) Vrouwen Eredivisie live uitgezonden bij ESPN.

Sponsorrechten en internationale mediarechten vallen terug bij de Eredivisie cv zodat deze opnieuw op de markt kunnen worden gebracht.

Naar verluid zou de deal 135 miljoen euro per seizoen opleveren; daarnaast zou er een tekenbonus van 70 miljoen worden betaald. De oude overeenkomst van 2013 zou 80 miljoen euro gemiddeld per seizoen opleveren.

Bezwaar bij ACM

De vier telecombedrijven die deels zelf ook Amerikaans zijn, wijzen erop dat een groot deel van de inkomsten naar Amerikaanse aandeelhouders zou gaan. Zelf hebben VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta naar eigen zeggen 180 miljoen euro netto geboden.

Samenvattingen

Hoe de samenvatrechten per 1 augustus 2025 zullen worden verkocht, is nog onduidelijk. Thans bezit de NPO (NOS) die. Voor de huidige overeenkomst werden de onderhandelingen mede door Jan de Jong gedaan die destijds in de directie van de NOS zetelde. Hij is sinds mei 2020 algemeen directeur van de Eredvisie cv.

www.eredivisie.nl

www.espn.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Yellow Jersey ontwikkelt Coaching Girls-campagne voor KNVB en Nike

09-09-2024 | 13:34:43
De campagne met Esmee Brugts, Kees van Wonderen en Rocky Hehakaija is erop gericht de coaching van meiden in het voetbal te optimaliseren

DPG Media en PSV verlengen mediapartnership met drie jaar

15-08-2024 | 12:15:00
DPG Media en PSV hebben hun samenwerking met drie jaar verlengd. Het mediabedrijf blijft daarmee tot en met medio 2027 mediapartner van PSV.

Vitesse en Happy Horizon verlengen samenwerking

14-08-2024 | 18:48:00
De creatieve bureaugroep is dit seizoen weer verantwoordelijk voor de SEO, SEA, social-advertising en webshop-optimalisatie.

Maxi Zoo sponsor van Go Ahead Eagles

08-08-2024 | 16:51:00
Dierenwinkel Maxi Zoo wordt de komende 3 jaar Premium Partner en tenuesponsor van Voetbalclub Go Ahead Eagles.

[Buzz] Somention: #humancore, of hoe het perfecte plaatje op social media verdween

30-07-2024 | 14:46:00
Humancore is een culturele trend die zich richt op het omarmen van de alledaagse en menselijke aspecten van het leven.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.