[Longread Freshbridge] Me, Myself & AI

[Longread Freshbridge] Me, Myself & AI

Kunstmatige intelligentie heeft zich ondertussen genesteld in bijna alle facetten van ons leven. Toch is de term AI nog niet voor iedereen duidelijk. Veel personen denken hierbij aan The Matrix of de Terminator. Zo ver zijn we (gelukkig) nog niet! In deze blog nemen we je mee door de verschillende mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt voor jouw merk.

Van Eliza tot ChatGPT

Kunstmatige intelligentie (AI) was nog nooit zo veel in het nieuws als nu. Om een goed beeld te schetsen van wat AI precies is en hoe het ingezet kan worden, moeten we eerst een stapje terug doen. Wist je bijvoorbeeld al dat de geschiedenis van AI teruggaat tot in de jaren 50.

Alan Turing, een Engelse wiskundige, noemde de term AI voor het eerst in zijn artikel over Computing Machinery & Intelligence. Hier ging hij in op de vraag of een machine daadwerkelijk menselijke intelligentie kan vertonen. Een computer en een persoon gingen een gesprek aan met een ander persoon. Als deze persoon niet kan achterhalen wie de computer of de persoon is, is de machine geslaagd voor de test. Dit concept werd bekend als de Turing Test en heeft kunstmatige intelligentie een flinke boost gegeven.

In 1964 werd Eliza geboren. Eén van de eerste chatbots vernoemd naar het personage Eliza Doolittle. Ondanks een aantal succesvolle voorbeelden, slaagde zij er toch niet in om te slagen voor de Turing Test. De AI-winter brak aan. Een periode van mid jaren 70 tot het einde van de jaren 80. Een periode met weinig ontwikkeling, doordat de computers de grote hoeveelheid data niet konden verwerken. Een andere mijlpaal in de geschiedenis van AI vond plaats in 1997 toen IBM’s Deep Blue als eerste machine ooit wereldkampioen Kasparov schaakmat zette.

Autonome producten

Sinds het huidige millennium boekt AI meer en meer vooruitgang. De komst van autonome producten zoals de Roomba en stemherkenners als Siri en Alexa hebben hier een flinke bijdrage aan geleverd.

“Artificial Intelligence is the canvas, humanity is the artist. Together we can paint a future of infinite possibilities.”

AI: here, there, everywhere

Kunstmatige intelligentie heeft dus een erg grote impact op ons dagelijks leven. Toch is dit niet altijd direct zichtbaar. Veel AI-toepassingen zitten namelijk verborgen in apparaten of systemen. De meest gebruikte toepassingen zijn:

1- Tekst

De kans is groot dat je het afgelopen jaar al kennis hebt gemaakt met ChatGPT. De chatbot die door kunstmatige intelligentie teksten genereert. ChatGPT maakt er geen verhaal van, maar lepelt feiten op. En let op! Deze zijn nog niet altijd op de waarheid berust. Als schrijver is het nog steeds belangrijk om creatief te zijn en dan vooral creatief in het geven van de schrijfopdrachten. ChatGPT zoekt alle ingrediënten bij elkaar, en de schrijver is de chef die er een persoonlijk verhaal van maakt.

2- Visual/video

Naast tekst is AI tegenwoordig in staat om realistische beelden te creëren. Komt er dan nu eindelijk een einde aan stockfotografie? Die kans is zeker groot. Door deze vooruitgang is het namelijk niet meer nodig om als bedrijven allemaal in dezelfde stock-bibliotheken te zoeken. Je schrijft een korte omschrijving met kernwoorden die terug moeten komen in de visual en AI gaat voor je aan de slag. Eén van de bekendste tools hiervoor is Midjourney. Een ander groot voordeel hiervan is dat je niet te maken hebt met copyright. Het zijn immers jouw gedachten omgezet naar beeld. Een klein nadeel is dan wel weer dat het enorm verslavend kan zijn.

3- Muziek

Creëer je eigen muziek met behulp van AI. Net als met beeld helpt kunstmatige intelligentie jou met unieke tracks gebaseerd op prompts. Last van je stem? Dan kan je zelfs al middels AI een zanger toevoegen. Neurie of fluit een nummer en AI maakt het af. Een voorloper hierin is de tool van Google, MusicLM. De software is getraind met meer dan 280.000 uur aan muziek. De muziek klinkt als door een mens gegenereerd. Vanwege auteursrechten-kwesties is voorlopig wel besloten om de software nog niet te publiceren. 

4- Codering

In een wereld die meer en meer technologisch wordt aangedreven, is programmeren belangrijker dan ooit. Kunstmatige Intelligentie is in staat om middels prompts codes te schrijven of deze te vertalen. Het schrijven van de code kan je wel aan AI overlaten, het managen van de code niet. Er blijven denktaken die AI simpelweg (nog) niet kan begrijpen.

5- SEO

AI en SEO zijn een match made in heaven. Zo kan kunstmatige intelligentie op grote schaal data analyseren en hier inzichten uit formuleren. Dit maakt de technologie perfect voor SEO. AI helpt SEO bij contentcreatie, linkbuilding, one-page visits & zoekwoordenanalyse.

6- Avatars

Creëer nu zonder fotograaf de beste (profiel)foto van jezelf. De digitale realiteit is steeds makkelijker te visualiseren. En te manipuleren! Kunstmatige intelligentie is in staat om synthetische media op te maken. Zo wordt het onderscheiden van echt of nep steeds moeilijker. Een bekende tool is Lensa. Je selecteert 10-20 foto’s van jezelf en vervolgens produceert de tool een nieuwe set aan profielfoto’s.

Brands love AI

Naast de mogelijkheden van AI groeit ook het aantal succesverhalen van merken die kunstmatige intelligentie inzetten om hun doelen te behalen. Zo zetten merken als Heinz en het Nederlandse Dextr AI in voor campagnebeelden. De Nederlandse taxi-app heeft inmiddels al meer dan 80 visuals opgemaakt. Met nauwkeurige prompts binnen tools als Midjourney, Stable Diffusion en Dell-E hebben er 140 niet-bestaande personen plaatsgenomen op de achterbank van een taxi. Een ander bekend voorbeeld van de inzet van AI is het platform van Coca-Cola, waar digitale creatievelingen wereldwijd toegang hebben tot het genereren van originele kunstwerken gevuld met de iconische creatieve bronnen uit het Coca-Cola archief. Binnen het platform worden de mogelijkheden van ChatGPT en Dall-E gecombineerd. Download ons playbook en bekijk deze en meerdere campagnes. 

Challenges & Limitations

Net als bij social media is de groei van AI niet zonder zorgen. Er is namelijk wel een aantal nadelen te benoemen bij de groeiende AI-kwaliteit:

1- Gebrek aan transparantie

Veel AI-systemen zijn complex. Je ziet wat erin gaat en wat er vervolgens weer uitkomt. Je ziet uiteindelijk niet welke data hebben geleid tot de uitkomst. Vaak is het ook niet duidelijk welke data gebruikt zijn om het model te trainen.

2- Bevooroordeelde datasets

De intelligentie van de AI-software neemt door toenemende data alsmaar toe. Echter zijn veel van deze data niet objectief. Onze vooroordelen worden hier namelijk in meegenomen. Wanneer wij de datasets vullen met bevooroordeelde data, zal het systeem onze vooroordelen bevestigen.

3- Steeds minder privacy

Om goed te kunnen functioneren, hebben slimme systemen nooit genoeg data nodig. Zo kunnen bedrijven middels AI een scherp profiel van ons creëren en ons manipuleren. Zo worden de data ingezet om ons te beïnvloeden en uiteindelijk dus ook om ons gedrag te bepalen.

4- Impact op arbeidsmarkt

Er is een aantal personen dat zich in de gevarenzone begeeft, maar de meeste mensen zullen moeten leren samenwerken met AI. AI moet niet worden ingezet om de arbeidsmarkt te reduceren.

5- Onbetrouwbaarheid

De keerzijde van de toegenomen kwaliteit is de afname in betrouwbaarheid. AI is in staat om levensechte gezichten te creëren van personen die nooit bestaan hebben. Denk hierbij ook aan deepfake, waarbij foto’s van gezichten worden geplakt op bewegende videobeelden.

6- Loss of skills

De opmars van kunstmatige intelligentie heeft tot gevolg dat onze menselijke vaardigheden afnemen. De slimme software maakt ons leven makkelijker, denk aan navigatiesystemen of het onthouden van telefoonnummers. Het gevaar hierin is dat we te afhankelijk worden van technologie.

The future looks bright

Iets zeggen over de toekomst kan natuurlijk gevaarlijk uitpakken, vandaar dat we dit lekker aan AI zelf overlaten. Lees hieronder hoe ChatGPT in 150 woorden de toekomst schetst van kunstmatige intelligentie:

AI zal in 2123 alomtegenwoordig zijn, ingebed in onze dagelijkse routine - van gepersonaliseerde onderwijsprogramma's, geavanceerde gezondheidszorg tot het verbeteren van duurzaamheid. Het zal klimaatverandering helpen bestrijden, nieuwe ontdekkingen in de wetenschap stimuleren en volledig autonoom vervoer mogelijk maken. Ethische kaders zullen essentieel zijn om verantwoord gebruik te waarborgen. Ondanks vooruitgang, zal AI nog steeds afhankelijk zijn van menselijke begeleiding en wijsheid. Hoewel het onvermijdelijke uitdagingen met zich meebrengt, biedt AI in 2123 enorme kansen voor menselijke groei en welvaart.

Download ons AI-Playbook

Bij Fresh Bridge nemen we je continu mee in de grootste socialmedia-ontwikkelingen van het moment, zodat je altijd op de hoogte bent én social media optimaal kan inzetten voor jouw merk. Hiervoor gebruiken we verschillende tools zoals blogs, updates en playbooks.

Enthousiast over de mogelijkheden van AI? Wij ook! Download nu snel het playbook en laat je onderdompelen in de wereld van kunstmatige intelligentie.

www.freshbridge.nl

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Whitepaper] Fresh Bridge: Playbook Generatie Alpha

10-07-2024 | 10:45:00
Om de trends van morgen te ontdekken, zullen we moeten kijken naar de jongste doelgroep: Generatie Alpha

The Fresh Social Update #4: Non-skippable ads op Insta, TikTok Search, Whee en pins delen

02-07-2024 | 14:14:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #3: Aanpassingen algoritme Insta, TikTok collab-functie en meer

04-06-2024 | 09:32:02
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #2: AI-labels, Airchat & Social Gaming

02-05-2024 | 12:06:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

The Fresh Social Update #1: 4 ontwikkelingen in social media

27-03-2024 | 10:03:00
Binnen de Fresh Social Update worden maandelijks 4 á 5 features gedeeld, die gelanceerd zijn of welke voorzichtig getest worden

 

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.