Luistercijfers mei 2024: Qmusic opnieuw marktleider 13+ en 20-49 

Luistercijfers mei 2024: Qmusic opnieuw marktleider 13+ en 20-49 

Qmusic is zowel marktleider bij de 13+ (12,3 procent) als de 20-49 luistercijfers (21,8 procent) over de maand mei 2024. Daarmee verliest NPO Radio 2 bij zowel de 13+ als 20-49-cijfers. Qmusic is met 0,1 procent verschil de marktleider bij de 13+ doelgroep. Dit blijkt uit geopenbaard cijfers van het NMO Luisteronderzoek. 

NPO Radio 2

Bij de 13+-cijfers is NPO Radio 2 gedaald naar 12,2 procent marktaandeel en verliest daarmee ten opzichte van april 2024, 1,3 procent marktaandeel. Opvallend is dat bij NPO Radio 2 het gemiddeld maandbereik wel licht is gestegen ten opzichte van april 2024 naar 5,16 miljoen luisteraars.

Als vergeleken wordt met mei 2023, dan valt op dat NPO Radio 2 2,9 procent marktaandeel verliest in 13+ en 4,7 procent in de doelgroep 20-49. Daarbij moet worden opgemerkt dat het radiolandschap tot 1 september 2023 er anders uitzag aangezien op 1 september 2023 een herverdeling heeft plaats gevonden. De dalende tendens bij NPO Radio 2 kan mogelijk verklaard worden door het vertrek van presentatoren en dj's waaronder Frank van 't Hof, Wouter van der Goes, Gijs Staverman en Stefan Stasse. 

Radio 538

Radio 538 (van Talpa Network) maakt een opmars bij de doelgroep 20-49 en komt uit op 13,7 procent en is net als april 2024 (13,4 procent), het tweede station in deze commerciele doelgroep. Radio 538 behaalde 11,1 procent marktaandeel in mei 2023.  Bij de doelgroep 13+ haalt Radio 538 9,0 procent marktaandeel in mei 2024, wat net iets lager is dan april 2024 (9,2 procent), maar is wel goed voor een derde plek in de ranglijst waarbij maandbereik steeg naar 6,4 miljoen luisteraars. De huidige ochtendshow van Radio 538 met Tim Klijn, Rick romijn, Niels van Baarlen en Florentien van der Meulen is sinds juni 2023 te horen.

JOE en Radio Veronica

Verder valt op dat JOE weer stijgt naar 4,5 procent marktaandeel bij 13+ (was 4,0 in april 2024) en 5,7 procent in de doelgroep 20-49 (was 4,7 procent in april 2024). NPO 3FM stijgt naar 3,9 procent (20-49, was 3,4 procent) en 2,2 procent (13+, was 2,0 procent in april 2024). Andere opvallende is Radio Veronica (van Mediahuis Radio) die stijgt naar 2,2 procent marktaandeel (13+ was 1,8 procent in april 2024) en bij de doelgroep 20-49 2,7 procent (Was 2,2 procent). Dit was voordat de eerste dj's van NPO Radio 2 bij deze zender van start gingen. In september wordt Gerard Ekdom verwacht die eind mei zijn laatste uitzending bij Talpa Network (Radio 10) maakte.

Radio 10

Radio 10 (van Talpa Network) daalt overigens in de doelgroep 13+ naar 8,7 procent (was 9,4 procent) en  in de doelgroep 20-49 naar 11,7 procent (was 12,1 procent). Interessant wordt te zien wat het effect van het einde van de ochtendshow van Gerard Ekdom zal doen met de luistercijfers van juni 2024.

Later deze maand komt Audify met zijn volledige maandrapportage.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Audify] maandrapport NMO Luisteronderzoek juni 2024

12-07-2024 | 12:26:00
Audify heeft de april-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars met 131,1 minuten per dag stabiel is

Audify: radioreclamemarkt groeit met meer dan 10 procent in Q2 naar 67,5 en naar 115,9 miljoen in eerste half jaar

11-07-2024 | 14:13:00
De radioreclamemarkt is in het tweede kwartaal gegroeid naar 67,5 miljoen euro in het tweede kwartaal. Volgens brancheorganisatie Audify is de markt van radioreclame gegroeid met 10,4 procent.

[Audify] NMO-maandcijfers mei 2024: NPO Radio 2 grootste radiozender

14-05-2024 | 15:46:00
Audify heeft de april-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars met 131,1 minuten per dag stabiel is

[Audify] NMO-maandcijfers april 2024: NPO Radio 2 grootste radiozender; Qmusic grootste in 20-49

14-05-2024 | 15:46:00
Audify heeft de april-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars met 131,1 minuten per dag stabiel is

Audify: radioreclamebestedingen stijgen 10,2 procent

06-05-2024 | 11:07:00
In het eerste kwartaal is de omzet in de radioreclamesector gestegen naar 48,8 miljoen euro. Dat is 10,2 procent meer vergeleken met het eerste kwartaal van 2023
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.